Kommentar

Budsjett med smøremiddel i bakhånd | Andreas Slettholm

I den grad det er en retning på dette budsjettet, peker det mer mot Rødt enn mot Venstre som samarbeidsparti.

Finansbyråd Robert Steen (Ap) holder pressekonferanse om Oslo-budsjettet 2020 mens byrådsleder Raymond Johansen (Ap) titter frem. Stein Bjørge

  • Andreas Slettholm
    Kommentator

Neste års Oslo-budsjett, som ble lagt frem onsdag, følger samme oppskrift som tidligere: Et byråd velsignet med god råd bruker penger omtrent som de har sagt.

For eksempel fortsetter utrullingen av gratis aktivitetsskole. Riktignok ikke i et voldsomt tempo, men nok til at hele byen vil få det om fire år.

For finansbyråd Robert Steen (Ap) er ingen dumrian. Han vet at dette er en av SVs kampsaker i byrådsforhandlingene. Det ville jo være ustrategisk å gi bort seieren på forhånd, for da ville SV kunne kreve mer gjennomslag på andre fronter.

For én ting er sikkert: Dette budsjettforslaget kommer ikke til å bli vedtatt.

Som alltid gjøres endringer, men i år går budsjettprosessen parallelt med forhandlingene om ny byrådserklæring etter valget. Dermed kan det komme større endringer enn normalt, i og med at de tre byrådspartiene Ap, SV og MDG har nye kjepphester de vil ha inn i manesjen.

Nå er ikke budsjettet designet for å oppfylle valgkampløfter allerede i 2020. Snarere tvert imot: Hvis for eksempel Ap skal starte allerede på nyåret med full utrulling av kommunal skolemat, må de kutte andre steder.

Det er aldri populært. De store grepene vil derfor først komme i 2021. Men noen muligheter er det.

Regner penger i høst

Det gjelder ikke minst de pengene Oslo kommune «får igjen på skatten» når statsbudsjettet offentliggjøres i oktober.

Siv Jensen har allerede lekket at kommunene kan forvente seg fem milliarder kroner mer enn Finansdepartementets prognoser, hvilket for Oslos del burde bety minst 6–700 millioner kroner. Altså mer enn hva eiendomsskatten på bolig bringer inn i kassen.

Tidligere har kommunen brukt slike bonuser på å nedbetale gjeld. Det bidrar både til å dempe gjeldsgraden og øke handlingsrommet gjennom lavere finanskostnader. Sånn sett er det en fornuftig prioritering på både kort og lang sikt.

Denne gangen kan det bli annerledes. Midlene fra Jensen kan vise seg meget nyttig som smøremiddel i byrådsforhandlingene. For eksempel kan de brukes til å innfri ønsker om park både her og der – det være seg på Sukkerbiten eller Nydalen.

Les også

Slik påvirkes lommeboken din av Oslo-budsjettet

Jensens krumspring hjelper ikke

Og apropos Siv Jensen: At Oslo kommune gjør nøyaktig slik hun fraråder om eiendomsskatt, viser først og fremst hvor lite makt hun har over denne tross alt kommunale beslutningen.

Det bør ikke komme som en overraskelse at politiske motstandere justerer seg etter regelverket annerledes enn det Jensen ønsker seg.

Det minner i grunn litt om bompengespørsmålet. Uansett hvor mye Frp dyrker endringer i takseringsregler og bompengeandel som seiere, er enden på visa at disse evinnelige «folk flest» ikke merker det på lommeboken.

Les også

Flere Ap-styrte byer omgår regjeringens kutt i eiendomsskatten. Siv Jensen anklager Raymond Johansen for «reinspikka lureri»

Har bygget nok barnehager

Ellers er det interessant at byrådet nå mener at Oslo har nok barnehager. Det vil bli lettere for byrådet å akseptere Rødts krav om at kommersielle aktører ikke skal bygge noen, ettersom det knapt skal bygges barnehager i det hele tatt fremover.

Et annet punkt i budsjettet som kan tyde på at budsjettavtale med Rødt er mer sannsynlig enn at Venstre blir partner, er varselet om en større utredning av systemet med kommunal husleie.

Rødts allerede varslede hovedkrav er nettopp en kraftig reduksjon av disse satsene. Byrådet mener det er en altfor enkel tilnærming, men er i det minste med på Rødts premiss om at det er nødvendig å gjøre endringer.

Byrådet er også enige med Rødt om at renovasjonen ikke skal ut på anbud.

Det er kanskje forståelig etter Veireno-rotet, selv om rotet i Energigjenvinningsetaten viser at kommunal drift heller ikke alltid er saliggjørende.

Og det er nå en gang slik at renovasjonsgebyret har økt med 25 prosent etter at kommunen selv overtok innsamlingen. Oslo ligger forholdsvis høyt sammenlignet med øvrige byer når det gjelder kommunale gebyrer.

Les også

Byrådet «spiser opp» Siv Jensens kutt i eiendomsskatten

Ambisiøse velferdsplaner

Men at byrådet har tenkt å fortsette å bruke mye penger, er det ingen tvil om. «Tider for de store velferdsløftene er foran oss, ikke bak oss», het det i Robert Steens finanstale – vel vitende om at hans parti ønsker seg gratis barnehage på lengre sikt.

Det vil si, gratis og gratis. Noen må jo betale for gildet.

For dem som ikke har barn, bor i bydeler uten områdesatsinger og har fått eiendomsskatt, økte kommunale avgifter og økt bompengebelastning, er det forståelig om man ikke er veldig fornøyd med hvordan byrådets politikk slår ut for egen lommebok.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Oslopolitikken
  2. Oslo
  3. Robert Steen

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Nå endrer Oslo-byrådet eiendomsskatten. «Nuller ut» kuttet fra regjeringen.

  2. OSLOBY

    Dette betyr løftene om det nye Oslo

  3. OSLOBY

    Oslo-budsjettet: Høyere avgift på vann, kloakk og søppel. Slik påvirkes din lommebok.

  4. POLITIKK

    Siv Jensen med spark til Oslo Høyre: – Hele eiendomsskatten i Oslo bør fjernes i rekordfart

  5. OSLOBY

    Usikker på hva du skal stemme i Oslo? Her er ni saker der valget vil få konsekvenser.

  6. POLITIKK

    Ap-styrte byer omgår regjeringens kutt i eiendomsskatten. Siv Jensen anklager Oslo for «reinspikka lureri».