Kommentar

Klassisk opera og samtidsopera. Hører de egentlig hjemme under samme tak? | Maren Ørstavik

KOMMENTAR: Ny samtidsoperafestival synliggjør hvor vanskelig det er å forene ytterpunktene i operaverdenen.

Fra Udo Zimmermanns forestilling Weisse Rose, som ble vist under den førte Voex-festivalen i Den Norske Opera og ballett. Sabine Burger

  • Maren Ørstavik

– Noen ganger lurer jeg på om vi ikke burde ha to forskjellige operahus i Oslo. Ett som satte opp de gamle forestillingene, og ett som drev de nye, eksperimentelle, sa operasjef Annilese Miskimmon under den første Voex-festivalen sist helg, festivalen for Various Operatic Experiments, den første i en treårig satsing i Operaen.

Det var kanskje helst ment som et utspill for å sjekke reaksjonene i den lille forsamlingen under paneldebatten «Hva er god ny opera i 2019?». For det virker ikke som hun selv har gitt opp helt ennå: Denne festivalen, og tre nye operabestillinger fra blant andre Synne Skouen og Maja S.K. Ratkje, var blant hovedsatsingene under Miskimmons første sesonglansering.

Og svaret kom kontant fra den britiske musikkjournalisten Kate Molleson: – Da blir jo dette huset bare et museum, svarte hun.

Så kan man jo spørre: Hadde det vært så galt?

Publikumsorientert standpunkt

I komponistkretser har det i mange år hersket en misnøye over at operaflaggskipet i Bjørvika har virket så lite interessert i å stimulere til ny norsk opera. Norge har tidligere hatt spesialprosjekter som Operatoriet (1998–2008) og senere Verker underveis (2010–2014) som har fått frem en del nyskrevet norsk opera, men lite av dette har etablert seg på de store scenene.

Voex er et kjærkomment grep, men det ser ut til å ta et noe mer publikumsorientert standpunkt enn de tidligere prosjektene. Ved å invitere til åpne debatter og innledninger om hvilken plass den nye operaen skal ha i dag, synliggjorde festivalen hvor enorme forskjeller det er mellom ytterpunktene innen operabransjen: En klassisk oppsetning av Carmen er så langt fra Julianna Snappers undervannsoperaer eller, for å bruke et hjemlig eksempel, Trond Reinholdtsens alternativoperaprosjekt Den norske opra (2010-2014), at det vel knapt kan kalles samme sjanger.

Opera er en død kunstform, vil noen si. Samtidsopera er svada, mener andre. Hva slags opera skal selveste Operaen ta inn under sine ressurssterke vinger?

Les også

Tre norske deltagere i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse

Tynne lenker

Voex-festivalen skal egentlig presentere ny opera, men fordi det er noen års leveringstid fra produsentene, ble denne første utgaven noe tynn i det musikalske.

Konserten Sirener var en fint tenkt sammenstilling av musikk for damestemmene i operakoret – men var en ren konsert, ganske uten operatiske elementer. Minioperaen Weisse Rose av Udo Zimmermann er riktignok opera, men skrevet i 1967, kan den knapt kalles ny. David Langs The Little Match Girl Passion, med de eldste medlemmene i barnekoret, var en strålende musikalsk opplevelse, men hadde en heller tynn tilknytning til samtidsoperatematikken.

Det er grunn til å håpe at de neste årenes festival vil kunne presentere på scenen noe av det som ble snakket om i debattene.

Les også

– I Norge tror man at folk kommer til å strømme til orkesterkonserter bare de blir gamle nok

På gyngende grunn

I en ideell verden med endeløse kulturmidler kunne det kanskje vært spennende med et eget sted for den nyskapende operakunsten. Så kunne vi latt Carmen være Carmen i Bjørvika på en tirsdag og heller gå på hypereksperimentell digitalopera et annet sted på en torsdag. Kanskje kunne det stimulert begge retningene bedre. I stedet for å forsøke å tekkes hverandres publikum kunne de rendyrket sine egne former.

Men da hadde vi mistet friksjonen som gjør operagrunnen utrygg – og spennende – å bevege seg på. For det er med tradisjonen i bakhodet at vår egen tids opera får mening. Og det er med samtiden i kroppen at de gamle verkene får gjenklang.

Operahuset har nesten 40.000 kvadratmeter til rådighet. Der er det plass til både gammel opera, ny opera og fruktbar krangling mellom fløyene.

Se videoen der vår anmelder utforsker motsetningene mellom «moderne» og «tradisjonell» opera:

Les mer om

  1. Opera (musikk)
  2. Klassisk musikk
  3. Den Norske Opera & Ballett
  4. Musikk
  5. Kulturpolitikk
  6. Kommentar

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Maren Ørstavik: «Norge er en kunstnerisk mellomstasjon. Hvordan kom vi dit?»

  2. KULTUR

    Da stemmen sviktet i første akt, ble baryton Yngve Søberg bedt om å ta en konjakk

  3. KULTUR

    Operaens Yngve Søberg når nye høyder i Verdis dramatiske avgrunner.

  4. KULTUR

    Slakt av Kanye West-opera: Selvsensur, hvor er du når vi trenger deg?

  5. KULTUR

    Dette er opera- og ballettforestillingene det er verdt å stå i kø for

  6. KULTUR

    Lise Davidsen omtales som «århundrets stemme». All verdens operascener vil ha henne. Det har sin pris.