Kommentar

Klassisk opera og samtidsopera. Hører de egentlig hjemme under samme tak? | Maren Ørstavik

KOMMENTAR: Ny samtidsoperafestival synliggjør hvor vanskelig det er å forene ytterpunktene i operaverdenen.

Fra Udo Zimmermanns forestilling Weisse Rose, som ble vist under den førte Voex-festivalen i Den Norske Opera og ballett.
  • Maren Ørstavik
    Maren Ørstavik
    Anmelder av klassisk musikk

– Noen ganger lurer jeg på om vi ikke burde ha to forskjellige operahus i Oslo. Ett som satte opp de gamle forestillingene, og ett som drev de nye, eksperimentelle, sa operasjef Annilese Miskimmon under den første Voex-festivalen sist helg, festivalen for Various Operatic Experiments, den første i en treårig satsing i Operaen.

Det var kanskje helst ment som et utspill for å sjekke reaksjonene i den lille forsamlingen under paneldebatten «Hva er god ny opera i 2019?». For det virker ikke som hun selv har gitt opp helt ennå: Denne festivalen, og tre nye operabestillinger fra blant andre Synne Skouen og Maja S.K. Ratkje, var blant hovedsatsingene under Miskimmons første sesonglansering.

Les hele saken med abonnement

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.