Kommentar

Sett skuespillerne i arbeid

Teatrene har en sjanse til å bety noe for folk i krisetid. Den bør de gripe.

To uker etter at teateret stengte, la Det Norske Teatret ut en filmatisert versjon av monologen «Solaris Korrigert» med Ane Dahl Torp. Forestillingen ligger fortsatt ute på teaterets hjemmeside. Erik Berg, Det Norske Teatret

  • Per Christian Selmer-Anderssen

Jeg savner å være publikum. Skru mobilen på flymodus. Smugkikke på de andres latter, hender og kjærester. Drikke overpriset vin i pausen. Diskutere eksistensielle spørsmål med teaterfølget. Skru mobilen atter en gang på flymodus. Og så: Berøres, irriteres og glemme alt annet helt til publikum løfter hendene til applaus.

Denne rituelle delen av teateropplevelsen, er noe av kjernen i kunstformen. Når vi ikke lenger kan møtes, kommer teatrene i et dilemma:

Skal de spille Hamlet i badekaret og Medea på hjemmekontoret, med Vippsnummeret som eneste scenografi? Det vil ikke bli en fullverdig teateropplevelse, og de risikerer å lage dårlige forestillinger.

Å slutte å spille teater i krisetid, er en trist og dårlig løsning.

Den andre løsningen er å vente på bedre tider og dermed ikke være til stede når folk trenger dem som mest. Mandag gikk det ut permitteringsvarsel til over 1000 scenearbeidere. På Den Nationale Scene i Bergen er skuespillere allerede permittert.

Det er sikkert økonomisk nødvendig å permittere deler av staben. Men å slutte å spille teater i krisetid, er en trist og dårlig løsning.

Les også

«Made in Norway»: Forutsigbar thriller om norsk våpenindustri

Sondre Lerche leverer konserter fra hjemmekontoret. Hittil har vi sett få skuespillere opptre fra stua. Morten Uglum

Gullalder for konserter, pest for teater.

Teatrene er mer avhengig av sitt levende publikum enn konsertene. De digitale konsertene i Brakkesyke og Koronerulling har ikke bare vært økonomisk gunstige, de har også vært fullverdige kulturopplevelser.

«Lyden er god, potteplantene og duftlyset i bakgrunnen skaper stemning,» skrev Aftenpostens anmelder etter Sondre Lerches stuekonsert og gav karakteren 6. Selv ble jeg fylt av fellesskapsfølelse da jeg så de mange hjertene og heiaropene i facebookstrømmen, mens en keitete Sondre Lerche snakket inn i kamera.

Hvorfor har ikke Nationaltheatret fulgt etter? Vel, for det første er ikke en teaterforestilling et enkeltpersonforetak. Det er en kollektiv kunstform.

Og ja, for det andre er institusjonene for trege til å kaste seg rundt. Nå som store deler av staben er permittert, blir det kanskje enda vanskeligere.

Les også

Hvordan har du det, standupkomiker?

Mats Eldøen og Kristine Grændsen lagde improshow for barna 20.mars fra sin Facebookside. Barna kommenterte underveis, både i kommentarfelt og via Skype. Screenshot

Humornieu blir på sin post

De siste ukene har de minste scenene hatt det beste digitale tilbudet.

Først ut var humorkollektivet Nieu Scene. Allerede 12. mars annonserte de live show på Instagram hver eneste kveld ut mars måned. Den første vitsen kom da de stengte scenen: « Vi understreker at dette ikke har noe med koronaviruset å gjøre, ei heller restriksjoner fra myndighetenes side, men nye utviklinger i Lars Berrums privatliv.»

Det Andre Teatret ga både små og store en etterlengtet koronapause

Da verden gikk til helvete, ble Nieu Scene på sin post. De lagde humor.

Neste scene ut på nett var Det Andre Teatret. De spiller nå improteater «live» over Facebook, med ukentlige forestillinger for barn. Jeg så en av dem, og det var et gripende stykke impro. Barna skapte forestillingen via Skype, med store øretelefoner og stadig mer fantasifulle forslag om alt fra kronekrisen («Jeg følger med på børsen», sa en gutt) til godterislott og leketøysvåpen.

Det Andre Teatret ga både små og store en etterlengtet koronapause.

Slik ser det ut når Martin Marki betjener baren søndag kveld på Humornieus Instagramside. Gjengen i Humornieu har allerede fått en slags ikonstatus blant sine fans i Oslo. Screenshot

Teatrene legger ut opptak

Nieu Scene og Det Andre Teatret sender altså direkte. Det har jeg hittil ikke sett fra de store teaterinstitusjonene, med unntak av én konsert fra Det Norske Teatret.

Men allerede 20. mars kunne Det Norske Teatret by på en digital premiere: Solaris korrigert fra 2015, filmet med seks kameraer. Denne monologen av Øyvind Rimbereid, spilt av Ane Dahl Torp på hovedscenen, er en svært god produksjon både teknisk og kunstnerisk. Stykket handler om menneskets verdi i en fjern fremtid – og er mildt sagt relevant.

Sendingen ligger ute på Det Norske Teatrets hjemmesider, og jeg håper de følger det opp med flere opptak. Blant annet sitter både Applaus Scene og NRK på gode digitaliserte forestillinger.

Førstnevnte har sammen med Riksteatret lagt ut Gjengangere fra 2017, mens Trøndelag Teater sender Carl Frode Tillers Begynnelser.

Les også

Nå har de smale tøysevideoene fått egen scene midt i Oslo

Lasse Lindtner og Gjertrud Jynge i Riksteatrets Gjengangere fra 2017. Forestillingen er nå lagt ut for strømming, etter at Riksteatret avlyste all turnévirksomhet frem til sommeren. Erik Berg/Riksteatret

Les også

Drømmen om å strømme teater

Kjære teater, gå live!

Dette er vel og bra, men jeg skulle ønske institusjonene satset mer på å være en levende kunstform. At de sendte direkte, tok sjanser, fant nye forteller- og finansieringsformer – ja, lagde kunst! At de ikke bare tenkte på å holde budsjett og logistikk i gang, men også ville spille for oss når vi har det som vanskeligst.

Sett skuespillerne i arbeid! Spill gjerne Hamlet i badekaret, performance fra hjemmekontoret eller bruk bakgården med to meters avstand.

Det gjør ikke noe om det blir tøysete, rart og digital fallitt. Det viktigste er at teateret anerkjenner at publikum ikke har forsvunnet. Vi vil fortsatt berøres, irriteres – og ja – gjerne betale for teaterbilletten.

For vi puster fortsatt.

Det tyske teateret Schaubühne strømmer forestillinger fra arkivet hver kveld, med «live-sendinger» i forkant av hver forestilling. Vår teateranmelder skulle ønske teatrene i Norge satset mer på levende kunst, også i krisetid. Dette bildet er fra Schaubühnes oppsetning av Hedda Gabler fra 2005, som ble strømmet i helgen. Schaubühne

Les også

Teatrene taper millioner. Mari Maurstad tar saken i egne hender: – Her er mitt bidrag

Tips til teatre som er åpne digitalt:

1. Schaubühne i Berlin strømmer hver dag en ny forestilling fra sitt arkiv i hele mars. Noen av forestillingene er tekstet på engelsk. Schaubühne er en slags hellig gral for teaterinteresserte verden over, og i arkivet finner vi både forestillinger fra 70-tallet og frem til vår tids oppsetninger av regissør Tomas Ostermeier. Skuespillerne innleder med opptredener fra hjemmekontorene, mens Norsk Shakespearetidsskrift publiserer tekster som hører til oppsetningene.

2. Ensemblet på Haugesund Teater spiller En historie om blindhet av Josè Saramago via Facebook. Episode 1 er allerede laget, og neste episode er snart på vei. Dette er en digital oppsetning klippet sammen fra de forskjellige hjemmekontorene til ensemblet, og har sin helt egne kunstneriske estetikk. Bør sjekkes ut - og forskes på!

3. Onsdag strømmes Revykavalkaden «live» fra toppen av Holmenkollen, der Årets skolerevy kåres. Men visste du at de fleste skolerevyene er tilgjengelig på Youtube? Du kan se tidligere vinnere som Fossrevyen 2019 eller Nissenrevyen 2018, årets revyer - eller de nesten glemte fra starten av 2000-tallet. Lyd- og bildekvalitet er ofte dårlig, men nerdekvaliteten er høy!

4. Broadway og West End er stengt, men Broadway HD og Digital Theatre har flere musikalsuksesser i arkivet. Jeg synes ingen av disse tjenestene er spesielt gode til å oppdatere tilbudet sitt, og arkivet er alt annet enn uendelig. Likevel er det noen virkelige godbiter i begge arkiver, som for eksempel Into The Woods av Stephen Sondheim som utendørsteater i London.

5. Begynnelser av Carl Frode Tiller var en av mine største teateropplevelsene i 2016. Nå strømmes den på Trøndelag Teaters hjemmeside. Forestillingen er et samarbeid mellom De Utvalgte og Motorpsycho, og forteller en historie om selvmord og norsk klasseproblematikk. Anbefales!

Og ikke glem: Gjengangere ligger ute på Riksteatret, Solaris Korrigert strømmes fra Det Norske Teatret og Det Andre Teatret sender på Facebook. Min «hunch» er at det kommer mer, så følg med på teatrenes SOME-sider.

Til orientering: Per Christian Selmer-Anderssens far jobber ved Oslo Nye Teater og rammes, slik som andre teateransatte, av permitteringene i bransjen.

Les mer om

  1. Teater
  2. Øyvind Rimbereid
  3. Christer Falck
  4. Ane Dahl Torp
  5. youtube
  6. Koronaviruset

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Mari Maurstad: – Dette er mitt bidrag til alle som er redde for korona

  2. KOMMENTAR

    Kommentar: Rogaland Teater har plassert et ektepar i en glassboks – og sendt «live» på Facebook.

  3. KULTUR

    Kulturlivet blør. Nå tvinger krisen bransjene til å tenke nytt.

  4. KULTUR

    Londons West End og Broadway i New York i stadig dypere krise. Kan ikke åpne teatrene på lenge.

  5. KOMMENTAR

    «Teatrene må være med ut og leke, selv om det er risikabelt», skriver vår anmelder.

  6. KULTUR

    Tjente 86.500 kroner på Facebook-konsert