Kommentar

Minneord om Anne Grete Preus: Øste av seg selv

Anne Grete Preus er død. Tilbake står musikken hun skapte gjennom 40 år.

Preus holdt ikke en millimeter tilbake da hun sto i fronten for rockebandet Veslefrikk som 21-åring, skriver Asbjørn Bakke. Her er bandet samlet på Karl Johans gate i 1982. NTB / SCANPIX

  • Asbjørn Bakke

Hun stormet inn i offentligheten som hissig agitator-rocker og ble en artist for folket med mer innadvendt og litterær musikk. Men hele veien banket hjertet for dem som falt eller følte seg utenfor. For outsiderne.

Anne Grete Preus holdt ikke en millimeter tilbake da hun sto i fronten for rockebandet Veslefrikk som 21-åring. I 1978 lå norsk rock i dvale etter at flaggskipene fra midten av 1970-tallet var gått i opplag alle sammen, som Prudence, Popol Ace, Saft og Aunt Mary.

  • Les også: Anne Grete Preus er død, 62 år gammel

Veslefrikk var omtrent det eneste bandet som sto på rock-barrikaden før punken kom til Norge og sparket i gang noe vi fortsatt opplever etterdønningene av.

«Vi mener ikke i morra, vi mener i dag!» skrek hun mot besteborgere og politiet. I begynnelsen var tekstene nærmest politiske pamfletter. På Veslefrikks konserter ble sal og scene ett, publikum var mer enn velkomne på scenen. Og høyest raget hun som hisset opp stemningen med hes stemme.

Allerede på Veslefrikks andre album, 1980, viste Anne Grete Preus at hun hadde langt mer å by på enn venstreradikale plakattekster. Hun skrev nesten alle låtene og skildret et Oslo der ungdommen ble fortrengt. Allerede her hadde hun dette såre blikket for enkeltskjebner.

Med bandet Can Can fanget hun det tidlige 1980-tallets postpunk og overrasket mange da hun sang på engelsk på det andre albumet, European Rainbow. Oslo var blitt kontinental og kul. Karbonade-kafeene var forsvunnet, og vi fikk Café Sjakkmatt og Café Paris i stedet. Anne Grete Preus fanget tidsånden.

Men hun ville videre. Hun laget først et par album med filmmusikk før hun tonesatte helten og forbildet Jens Bjørneboes skuespill Til lykke med dagen. Det førte frem mot første ordinære soloalbum, Fullmåne, i 1988 – med Bjørneboes tekster.

Anne Grete Preus hentet med seg fire spellemannspriser. Tre fikk hun i 1994. Her sammen med Øystein Sunde. TERJE BENDIKSBY

Lav sol, høy himmel, som kom året etter, skrev hun alt selv. Her begynte for alvor den Anne Grete Preus som ble en stor folkekjær artist med albumet Millimeter i 1994, å ta form. En tenksom, personlig og litterær artist, som beveget seg svært langt fra utgangspunktet i 1978. Millimeter ble en stor suksess med 75.000 solgte album. Låten med samme tittel er gått inn i den store norske sangboken.

Siden ble det ytterligere seks album som befestet hennes stilling som en av Norges mest markante og egenrådige artister. Sangene hennes hadde alltid en sårbarhet i seg, men med det siste albumet, Et sted å feste blikket, gikk hun musikalsk tilbake til utgangspunktet, til den røffe, gitarbaserte og utagerende rocken.

Preus innkasserte fire spellemannspriser, hvorav hedersprisen i 2013 nok var den gjeveste. Hun kommuniserte med oss gjennom musikken. Selv om hun skjermet privatpersonen Anne Grete Preus tett og godt, var det lett å føle et bekjentskap.

Vi har mye å takke henne for når hun nå har lagt ut på «Siste reis».

  1. Les også

    Se bildene: Slik var Anne Grete Preus’ artistliv

  2. Les også

    Anne Grete Preus innlemmes i Hall of Fame

Les mer om

  1. Musikk
  2. Minneord

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Anne Grete Preus er død, 62 år gammel

  2. KULTUR

    Vamp: Best med avmålt nostalgi

  3. KULTUR

    Les de rørende nekrologene over Anne Grete Preus

  4. KULTUR

    Historie: 40 år siden punken kom til Norge

  5. KOMMENTAR

    Jahn Teigen: Entertaineren som skinte sterkere enn de andre

  6. KULTUR

    Ketil Bjørnstad i Operaen: Til stående ovasjoner