Kommentar

Det som skjer i Drammen, bør være en vekker for alle byer som ønsker raskere togforbindelse

I Drammen foregår det en maktkamp om en sentral tomt. Konflikten forteller hvilke paradokser det nye tognettet skaper, og hva jernbanereformene etterlater seg av kaos.

Et kaos utspiller seg i Drammen, skriver Erling Dokk Holm. Hans O. Torgersen

  • Erling Dokk Holm
    Erling Dokk Holm
    Førsteamanuensis ved NMBU

«Dette er det største bidraget til Drammens byutvikling noensinne», sa Drammens daværende ordfører Tore Opdal Hansen fra Høyre.

Datoen var 1. februar 2012. Ordføreren kunngjorde at Drammen kommune hadde sikret seg 435 mål sentralt beliggende tomter som kunne brukes til byutvikling. Tomtene tilhørte i sin tid NSB, men var nå (etter en haug av reformer) delt mellom Jernbaneverket, NSB og Rom Eiendom. Nå kunne de omreguleres fra industri og infrastruktur til boliger, kontorer, skoler og parker.

Les hele saken med abonnement