Kommentar

Sosiale medier fra himmel til helvete | Knut Olav Åmås

Hvem som helst kan si hva som helst, men stadig færre lytter til noe som helst i sosiale medier.

Vi er blitt folkemasser av følgere, tilhengere og etterplaprere i en altomfattende oppmerksomhetsøkonomi, skriver Knut Olav Åmås.
  • Knut Olav Åmås
    Knut Olav Åmås
    Spaltist, direktør i Stiftelsen Fritt Ord

Norsk samfunnsdebatt er blitt heftig kritisert i det siste. Delvis av gode grunner, for mediene gjør feil hele tiden og har nok av blinde flekker. Samtidig har vi likevel den bredeste og mest demokratiske offentlighet jeg vet om noe sted, med debattflatene i de redaktørstyrte mediene som det aller ypperste.

Det som måtte være av alvorlige mangler i norsk samfunnsdebatt og offentlighet skyldes stort sett de sosiale mediene. Det gjelder også 22. juli-debatten slik den har utviklet seg de siste årene.

Les hele saken med abonnement