Kommentar

Oscarprisens frynsete fetter | Kjetil Lismoen

Oscar- og emmyprisen har prestisje og er preget av en viss høytid. Om du gråter på scenen under Golden Globes, er du sannsynligvis full.

Ricky Gervais er fortsatt den beste grunnen til å følge med på Golden Globes, mener Kjetil Lismoen. Paul Drinkwater / NBC

  • Kjetil Lismoen

Alt lå til rette for at strømmegigantene skulle få de fleste og gjeveste prisene under årets utdeling av Golden Globes.

Med 34 nominasjoner og prestisjefilmer som The Irishman og Marriage Story på repertoaret, skulle kvelden bli den endelige bekreftelsen på at Netflix nå også dominerte spillefilmen.

Men slik gikk det ikke: Isteden var det to episke kinofilmer, ment for det store lerretet, som fikk de gjeveste filmprisene. Både krigsfilmen 1917 og det selvbiografiske eposet Once upon a time in Hollywood viste at det gamle Hollywood fortsatt er eldst.

Les også

Listen, vinnerne og jubelen: Her er årets viktigste Golden Globe-vinnere

Shannon McIntosh, David Heyman, Quentin Tarantino og Margot Robbie tar imot prisen for årets beste musikal. Paul Drinkwater / NBC AP / NTB scanpix

Etisk tvilsomt

Golden Globes er ikke en helt stueren pris: den stemmes frem av de utenlandske journalistene som lever av å jage stjerner i Hollywood.

Og de kan, om vi skal tro programleder Ricky Gervais, kjøpes for penger. Dette etisk tvilsomme samrøret mellom pressen og Hollywood har lenge vært en dårlig skjult hemmelighet, og har bidratt til prisens renommé som oscarprisens frynsete fetter.

Derfor er heller ikke arrangøren av tv-showet snauere enn at de harselerer med denne tvilsomme statusen. Det har gjort showet mer populært enn det ellers ville vært.

Det årlige ritualet med Gervais som programleder er blitt en masochistisk øvelse der Hollywoods elite tar imot verbal juling, vel vitende om at det er god underholdning.

Sam Mendes, som har skrevet og produsert «1917», ble i tillegg til beste film hedret med prisen for beste regissør. Chris Pizzello / Invision/ NTB scanpix

Slag under beltestedet

Her får stjernenes forfengelighet og bransjens hykleri gjennomgå. Under årets show fikk nykommeren Apple TV en ørefik for å ha laget «metoo-serien» The Morning Show samtidig som selskapet «driver sweat shops i Kina».

Og bransjens haltende forsøk på å fremstå med en sosial profil, ble møtt med følgende slag under beltestedet: «Om Den islamske stat (IS) hadde startet en strømmetjeneste, ville dere kontaktet agenten deres».

Tidlig i programmet slo Gervais fast at stjernene gjerne kunne komme opp for å hente prisene sine, men så måtte de pelle seg vekk. Han så imidlertid gjennom fingrene med de kvinnelige stjernenes oppfordringer om å fremme kvinnenes posisjon å bransjen, og sannelig greide ikke Joaquin Phoenix å lure inn en kommentar om klimatrusselen.

Olivia Colman fikk pris for beste kvinnelige skuespiller i TV-dramaserier for sin rolle som dronning Elizabeth i The Crown. Paul Drinkwater / NBC/NTB scanpix

Fyllefesten fortsetter

Men så fortsatte fyllefesten på firmaets regning. Til tross for fortjent pris til dypt alvorlige serier som Chernobyl, Golden Globes er en scene der du ikke skal ta deg selv høytidelig.

Oscar- og Emmyprisen har langt mer prestisje og er derfor preget av en viss høytid. Om du gråter på scenen under Golden Globes, er du sannsynligvis full. En gang var prisen et noenlunde presist barometer for hvordan også oscarprisene ville fordele seg, men ikke nå lenger.

Det er bransjen selv som stemmer på Oscar, og valgene er mer preget av det tradisjonelle hierarkiet i Hollywood. For å sette det på spissen: den som har den største stabslisten og den mest likandes produsenten, regissøren og stjernen, pleier å få flest stemmer.

Les mer om

  1. Hollywood
  2. Golden Globe
  3. Netflix
  4. Apple TV+
  5. Strømmetjeneste
  6. Underholdning
  7. Oscar

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Historisk Oscar-natt for sørkoreansk film, tok de gjeveste prisene

  2. KULTUR

    Listen, vinnerne og jubelen: Her er nattens viktigste Golden Globe-vinnere

  3. KULTUR

    «Parasitt» er første fremmedspråklige film som vinner gjev SAG-pris

  4. KULTUR

    Filmkritiker om Oscar-utdelingen: – Det er fremdeles latterlig dårlig mangfold i nominasjonene

  5. KOMMENTAR

    Kjetil Lismoen: To nye filmer forteller om noen av pressehistoriens største scoop

  6. KOMMENTAR

    Kjetil Lismoen: Katastrofefilmen innhentes av virkeligheten