Godene er bedre for elbil enn kollektivt. Er det miljøpolitikkens paradoks? | Rita Børke

  • Rita Børke
Innleggsforfatter, Rita Børke, sammenligner fordeler ved elbil og fordeler ved mer miljøvennlige transportmidler.

Med elbil skattes jeg for en lavere verdi, parkerer gratis og slipper bompenger. Med kollektivt betaler jeg for to månedskort fordi jeg jobber og bor i ulike fylker.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Vi skal bli mer miljøvennlig. Skattelette, fri bompengepassering og parkering, lavere firmabilsats, og nordmenn har trykket elbiler til sitt bryst. Godene er vel like gode for mer miljøvennlige transportmidler også, da?

Skattlegges for mer miljøvennlig transport

Gratis lading og elbil som firmabil betyr gunstigere ordning for begge parter. En Teslas verdi skattemessig er lavere enn om det var en dieselbil til samme pris. Ønsker arbeidsgiver å tilby gratis månedskort eller sykkel for miljøvennlig transport, skattlegges verdien fullt ut. Det blir for dyrt.

Ta bussen, og betal det selv. Miljøet er jo tross alt viktigst. Men sørg for at du ikke bor og jobber i forskjellige fylker. Brakar i Buskerud samarbeider ikke med NSB og Ruter.

Er du en av mange tusen som bor i Buskerud og jobber i Oslo, må du sørge for at arbeidsgiver ligger langs ruten til buss nummer 169 eller kjøpe to månedskort.

Vil være miljøvennlig

Hva gjøres med dette når Akershus og Buskerud blir storfylket Viken i 2020? Tilsvarende samarbeid som mellom NSB og Ruter i Oslo og Akershus burde vært på plass for lenge siden.

Jeg vil være miljøvennlig. Jeg vil benytte kollektivt. Det føles urettferdig når det betyr to månedskort fordi jeg jobber og bor i ulike fylker.

Får kjøpe en elbil isteden. Da skattes jeg for en lavere verdi, parkerer gratis og slipper bompenger. Som ekstrabonus kan jeg slippe kø, bare jeg har med meg en passasjer. Elbil må være et mer miljøvennlig alternativ enn kollektivt eller sykkel? Eller er det miljøpolitikkens paradoks?