Debatt

Mediekonkurrenter med samme mål | Didrik Munch

  • Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge

Et samarbeid om teknologisk infrastruktur og brukervennlig funksjonalitet i mediebransjen er ikke mer mystisk enn at kraftleverandører konkurrerer om kundene, men leverer kraft gjennom de samme kablene, skriver konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch. Når konsernsjefen i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, presenterer mediekonsernets kvartalsresultater er trafikktallene alltid viktig informasjon. Junge, Heiko / NTB scanpix

Initiativet til et nasjonalt mediesamarbeid for å styrke fremtiden til norsk journalistikk er for viktig til å havne i en nabokrangel om klønete ordvalg og påstått arroganse.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Marius Karlsen i Polaris Media skriver i Aftenposten om Schibsteds initiativ for å samle den norske mediebransjen om felles løsninger som gjør norske medier minst like brukervennlige for lesere og annonsører som Facebook. Han gir oss ros for å være på riktig spor, men kritiserer oss for å være arrogante og splitte bransjen mer enn vi samler den.

Konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch Holm, Morten / SCANPIX

Det er vel med arroganse som med habilitet – vi kan ikke selv bestemme om vi er arrogante eller inhabile. Derfor heiser vi det hvite flagget: Oppfattes vi som arrogante så korrigerer vi gjerne kursen. Retorikken må ikke få stå i veien for en byggende dialog om selve innholdet i et norsk mediesamarbeid.

Schibsted tror ikke at verden er svart eller hvit, for eller mot Facebook og Google. Disse to, og andre voksende giganter, er sterke konkurrenter, som har gått foran og utviklet gode løsninger.

Vi ønsker på ingen måte å fordømme medier som velger å samarbeide med Facebook eller andre, men vårt hovedspor nå er å se hva det er mulig å få til i et norsk samarbeid.

Vi tror det er den beste løsningen for å opprettholde norsk journalistikk på sikt.

Mediesentre

La oss tenke oss Medie-Norge som en virtuell og sterkt voksende by: I de nyeste strøkene i denne byen har Facebook, Google, YouTube, Amazon og andre internasjonale aktører bygget sine moderne mediesentre der de legger til rette for at folk kan møte likesinnede og få tilgang på innhold og tjenester både fra norske og utenlandske medier. De har gjort det enkelt for brukerne å finne frem, de har organisert sentrene sine slik at brukere med ulike interesser lett får tilgang på det de vil ha, og de har gjort det enkelt å betale for det folk ønsker å betale for. Disse aktørene produserer ikke innhold selv, men de legger til rette og tar seg betalt for det. Norske innholdsprodusenter kan lett få tilgang til å vise frem det de har å tilby på disse sentrene, men de overlater samtidig mye av forretningen sin til sentereierne. Disse sentereierne betaler heller ikke skatt til byen.

Les også

Noen tror journalistenes partipreferanser former mediebildet. Men det er DU som bestemmer | Anki Gerhardsen

Svak infrastruktur

I de eldre delene av byen ligger kvartalene der den norske mediebransjen holder til. Det er her innholdet lages og bys frem, enten det er samfunnskritisk journalistikk, dokumentarer, underholdning eller annet norsk innhold. Her er det også aktive miljøer for debatt og møtesteder for folk, og disse bydelene foregår det ombygginger og modernisering. Men Schibsted holder til i et kvartal, Amedia og Polaris har sine kvartaler og i nabobydelene holder NRK, TV2 og andre aktører til. Problemet er at infrastrukturen i de eldre bydelene er for dårlig. Det er for komplisert for brukerne å finne frem, og avstandene mellom de ulike tilbudene folk er interesserte i, er for stor. Disse delene av byen er ikke organisert for at folk med ulike interesser lett skal få tilgang på det de er interesserte i, og det er for tungvint å betale for det man ønsker å betale for.

Konkurranse

Det er dette vi ønsker å gjøre noe med. Vi tror fullt og fast at vi ved å samarbeide kan lage minst like brukervennlige løsninger for norske mediebrukere i våre deler av byen som i bydelene der de internasjonale utfordrerne har bygget seg opp.

Dette er ikke det samme som at vi skal slutte å konkurrere, slik Konkurransetilsynet synes å være bekymret for.

Et samarbeid om teknologisk infrastruktur og brukervennlig funksjonalitet i mediebransjen er ikke mer mystisk enn at kraftleverandører konkurrerer om kundene, men leverer kraft gjennom de samme kablene.

Flere byggesteiner

Schibsted utvikler nå vår egen medieplattform som skal gjøre det enklere for oss å betjene brukerne på en god måte. På annonseområdet jobber vi også med en ny plattform for å gi bedre løsninger, og vi utvikler teknologi for å gi brukerne skreddersydd innhold for sitt behov. Mediebedriftenes landsforening (MBL) ser på muligheten for å lage et felles innloggingssystem for norske medier. Flere av disse initiativene kan være byggesteiner i et norsk mediesamarbeid.

Schibsted kan selvsagt beskyldes for å lete etter noen å dele regningen for de store utviklingskostnadene med, men det er en banalisering av denne saken. Her står det om så mye mer.

Norge er et lite land der både språk, kultur og uavhengig samfunnskritikk vil være utsatt i globaliseringens tidsalder. Norske medier sliter ikke fordi folk har sluttet å vise interesse for innholdet vårt, men fordi vi foreløpig ikke har funnet de nye forretningsmodellene og mister inntekter. Dette er et utgangspunkt det er mulig å bygge videre på i fellesskap. I Schibsted tror vi ikke at vi har funnet svarene på alle vanskelige spørsmål, vi er slett ikke sikre på at det vi selv utvikler er det eneste rette, men vi ønsker å utveksle erfaringer og videreføre dialogen med de andre norske medieaktørene.

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter


  1. Les også

    Journalistenes briller | Jan Arild Snoen

  2. Les også

    Kommentatorene har tatt feil om Donald Trump, men de aner ikke hvorfor | Nina Hjerpset-Østlie

  3. Les også

    Mediefolk klager i feil retning

  4. Les også

    Nettavstemninger må behandles som det de er – underholdning | Jan Arild Snoen

  5. Les også

    Medierevisjonen: Derfor får ikke DIN avis SKUP-prisen | Anki Gerhardsen

Les mer om

  1. Polaris Media
  2. Schibsted
  3. Medier
  4. Google
  5. Facebook

Relevante artikler

  1. KRONIKK

    Schibsted har et dilemma - og et hemmelig våpen | Marius Karlsen

  2. DEBATT

    Samarbeid nødvendig i kampen om annonsekronene | Rolv Erik Ryssdal

  3. DEBATT

    Vi undres over at andre norske medieledere ser seg tjent med å forsøke å bygge ned NRK | Birger Magnus og Thor Gjermund Eriksen

  4. DEBATT

    Mediemangfoldet er i fare

  5. KRONIKK

    Journalistikken vil slå tilbake | Bernt Olufsen

  6. KULTUR

    Schibsted-topper har doblet inntekten siden 2010