Debatt

Norsk medieøkonomi er i ferd med å stige opp fra asken | Rickard Lawson

  • Rickard Lawson
    Rickard Lawson
    CMO, Strossle International

Sjefredaktøren i Aftenposten har knekket koden, mener debattanten. Her er Trine Eilertsen avbildet under NHOs årskonferanse tidligere i år. Foto: Stein J. Bjørge

Godt innhold er ikke bare en redaksjonell strategi, men også en superb annonsestrategi.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Å kjempe mot nettgigantene nytter ikke, sa Trine Eilertsen, Aftenpostens nye sjefredaktør, i et intervju med Klassekampen 7. januar.

Hun har helt rett.

Norske medier bør kutte ut forsøkene på å konkurrere med Google og Facebook om persondatafangst. I stedet bør godt innhold være kjernen i både strategien for journalistikk og annonser.

Slutten på cookies-æraen

På noen få år har annonseinntektene til norske medier tørket opp, til tross for at leserne har strømmet til på nett. Nå vil Google gjøre det enda vanskeligere å tjene digitale annonsekroner. Tirsdag 14. januar annonserte Google at de innen to år vil fjerne muligheten til å bruke cookies på den populære nettleseren Chrome. Google er ikke først ute. Safari har allerede blokkert cookies på mobil, og det samme gjelder Firefox og andre nettlesere.

Rickard Lawson er CMO i Strossle International.

I praksis tar nettleserne nå bort medienes mulighet til å bruke data om leserne til å lage annonser. Offisielt handler det om å beskytte brukere fra annonser som baserer seg på persondata. Det handler også om at nettsider laster mye raskere uten masse cookies. Men motivasjonen er også at Google vil hindre andre enn dem selv å tjene penger på datafangst.

Betyr slutten på cookies-æraen at det er mindre penger å tjene på egne lesere? Ved første øyekast virker utviklingen som nok en ulykke for mediene. Sidevisningene blir mindre interessante som datavarelager for annonseretting. På kort sikt forsvinner inntekter.

Les også

Aftenposten ble født i en tid med for lite informasjon. Nå gjenskapes den i en tid med for mye.

Innholdsbaserte annonser

Men det er ingen ulykke. Annonsesalg basert på datafangst er en konkurranse mediene var dømt til å tape, noe de også har gjort. Google og Facebook har i praksis støvsugd annonsemarkedet. Mediene er nå i ferd med å utvikle en annen metode for annonsering, som spiller på styrker de globale gigantene ikke har.

Mens datagenererte annonser definerer publikum basert på inntekt, bosted eller kjøpshistorikk, spiller innholdsbasert annonsering på engasjement og interesser. De som elsker Vålerenga, skikjøring eller Beatles treffer du med godt innhold som handler om nettopp dette.

Dagens Næringsliv, A-media og Schibsted er allerede godt i gang med å skape annonsørinnhold som passer med den redaksjonelle profilen. Her er det litt prøving og feiling opp mot redaksjonelt innhold, men potensialet er stort.

Selskapet Strossle er et annet eksempel på annonseteknologi basert på innhold. Vi leverer teknologi som gjør at også mediene utenfor de store konsernene kan satse på innholdsannonsering.

Les også

Større optimisme i Medie-Norge: Over 100 journalister blir ansatt

Mer robust økonomi

Om medier og annonsører sammen er gode på å dokumentere sin kunnskap, ekspertise og bidrag til et publikums engasjement, vil annonsene oppleves som relevante og engasjerende for leserne. Mediene får mye mer ut av trafikken og tyngden til egne kanaler, samtidig som annonsører treffer bedre.

Mens Google sliter med en rekke søksmål innen personvern- og konkurranselovgivning, er norsk medieøkonomi nå i ferd med å stige opp fra asken. Innholdsbasert annonsering kan gi både gode kundeopplevelser og en mer robust økonomi for Eilertsen og andre redaktører.

Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Journalistikk
  2. Annonsering
  3. Mediemarkedet

Relevante artikler

  1. DEBATT
    Publisert:

    Mediemangfoldet er i fare

  2. KOMMENTAR
    Publisert:

    Koronakrisen er også blitt en mediekrise. Men det kunne ha vært enda mye verre.

  3. KULTUR
    Publisert:

    Bekymret for Spotifys nye satsing: – Ikke lenger den tjenesten mange takket ja til

  4. VERDEN
    Publisert:

    Inntektene faller hos nettgigantene. Likevel kan de vinne på krisen.

  5. DEBATT
    Publisert:

    Den nye medieansvarsloven gjør ting enklere for mediene, myndighetene og menigmann

  6. KULTUR
    Publisert:

    Nå kommer alternativene til den mest invaderende reklamen