Debatt

Elbilforsker: Arbeiderpartiets forslag om elbilmoms er ikke nødvendigvis god klimapolitikk | Martin Anfinsen

  • Martin Anfinsen
    Martin Anfinsen
    Doktorgradsstipendiat, Senter for teknologi og samfunn, NTNU

Diverse Tesla-modeller ved utleveringssenteret på Lillestrøm. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Misunnelse, miljøvern og mobilitet.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Etter at Arbeiderpartiet foreslo moms på elbiler over 600.000 kr i sitt alternative statsbudsjett, har diskusjonene vært friske.

Trine Skei Grande (V) tvitret at forslaget bar mer preg av misunnelse enn god klimapolitikk, og det påfølgende ordskiftet har til nå foregått på smale, hovedsakelig økonomiske premisser.

Som elbil- og samfunnsforsker synes det viktig å bidra til å utvide rammene for denne diskusjonen.

Prangende eller miljøbevisst?

Faktorer som smak og preferanser spiller åpenbart inn i valget av bil. Det gjør også de mer eller mindre bevisste uttrykkene av denne smaken, gjerne omtalt som prangende forbruk (conspicuous consumption). Med sin foreslåtte elbilmoms treffer Arbeiderpartiet tilsynelatende godt på sistnevnte og på en allmenn rettferdighetstanke om å skattlegge luksusforbruk.

Allikevel bommer forslaget på de andre årsakene som gjerne ligger til grunn for at en familie kan ende opp med en Tesla Model X.

Forskningen viser nemlig at dette ikke nødvendigvis kun dreier seg om familiefedre som ønsker et skinnende monument over egen inntekt, men også miljøbevisste som legger ekstra økonomiske midler i en elbil for å fase ut en større dieselbil.

Les også

Norske transportforskere: Nordmenn vil kjøre mer bil i 2050, ikke mindre

Flere transportbehov

Gjennom mitt doktorgradsprosjekt har jeg intervjuet elbileiere. Her kommer de praktiske årsakene som ligger til grunn for bilkjøp godt frem.

Dette er historier om turen til hytta i helgene, tilhengere som kan dra flyttelass og frakte avfall, kjøringen av flere enn 1,4 barn til håndballtreningen eller et ønske om å bytte ut fly med elektrisk kjøring i feriene. I Norge står som kjent hyttekulturen sterkt – en faktor som gjerne innebærer lengre kjøreturer, manglende lademuligheter og tidvis trøblete fremkommelighet.

Hadia Tajik foreslår i Arbeiderpartiets alternative budsjett å innføre et tak på momsfritaket for elbiler. Foto: Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Vi lever videre i et land hvor både firhjulstrekk og tilhengerfeste er etterspurt, egenskaper man i dag ikke finner i elbilsegmentet under Arbeiderpartiets foreslåtte momsgrense. Kombinasjonen av en eldre fossilbil og en ny og mindre elbil er pr. i dag vanlig i norske husholdninger, ikke fordi familier nødvendigvis ønsker å disponere flere biler eller å beholde fossilbilen, men fordi de ikke har råd til å kjøpe en elbil som kan dekke alle deres transportbehov.

Les også

Telefonen og elbilen din er avhengig av sjeldne metaller. De kan være utvunnet av barn i Kongo.

Ikke god klimapolitikk

I lys av dette kan Arbeiderpartiets forslag i ytterste konsekvens leses som en oppfordring til at husstander med elbil skal beholde sine eldre fossilbiler som arbeidshester, mens innstegsprisen heves for dem som ønsker at husstandens eneste bil skal være elektrisk.

Dette fremstår ikke nødvendigvis som god klimapolitikk, og strider samtidig direkte mot visjonene om en utslippsfri bilpark.

Elbilforeningen minner også om at elektrifiseringen av SUV-segmentet fortsatt ligger langt bak kompaktklassen, og at det er her vi kan hente inn de største miljøgevinstene når vi ser bilparken under ett.

Denne problemstillingen ble nylig ytterligere aktualisert av Det internasjonale energibyråets rapport, som viser hvordan den økende SUV-andelen i den globale bilparken er i ferd med å spise opp energigevinsten fra elbil-vekst.

Les også

Er dette årets viktigste klimarapport?

Pust med magen

Selvfølgelig kan ikke de nåværende incentivene vare inn i evigheten, og Arbeiderpartiets forslag vil også bli progressivt mindre miljøpolitisk problematisk etter hvert som større elbiler med hengerfeste og firhjulstrekk går ned i pris.

Slik vil teknologien, det sosiale, det politiske og det økonomiske alltid operere i et samspill. I mellomtiden får vi håpe at våre politikere puster litt med magen, forstår at forbrukere trenger forutsigbarhet og ikke tar for brå beslutninger med potensielt store ringvirkninger.

Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Elbil
  2. Klimapolitikk
  3. Tesla Model X

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler

  2. DEBATT

    Kort sagt, lørdag 9. mai

  3. POLITIKK

    Elbileier Jan Erik Tennfjord betaler gjerne mer i avgifter enn i dag

  4. KOMMENTAR

    Tidlig ultralyd må ikke presses på gravide

  5. OSLOBY

    Milliardstrid kan velte Oslo-regionens største samferdselsprosjekter

  6. DEBATT

    Debatten om norsk økonomi er et rollespill for å tekkes velgerne