Debatt

Det er noe galt med Pride i år. Politikere og bedrifter bruker homosaken til egen vinning | Erland Bakke

  • Erland Bakke
    Adm.dir, Motormouth, manager

P. RAVIKUMAR / Shutterstock/ NTB scanpix

Gir det mer aksept for homofile, gjør det samfunnet bedre?

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Jeg syntes jeg merket det allerede i fjor. Noe som ble litt kunstig og uekte.
Politiske partier har de siste årene forstått at homofile utgjør en stor og attraktiv velgermasse. Det å vise sin støtte og lage kampanjer for homofile, gir flere homofile velgere til sitt parti.

Derfor er det nesten blitt en innbitt valgkamp om hvilket parti som klarer å markere seg best under Pride. Det inviteres til politiske hagefester, ordføreren inviterer på champagne og snitter, Regjeringen inviterer kulturpersoner og lokallagene sender brev til sine homofile medlemmer.

Les også

Fem ting som er verdt å merke seg ved årets Oslo Pride

Mer stigmatiserende enn inkluderende

Jeg har hørt politikere si at de skal vinne kampen om de homofile. Jeg føler slike uttalelser er mer med på å stigmatisere enn å være inkluderende. Det samme kan sies om polakker og pakistanere. En skal vinne minoritetsgruppene.

Erland Bakke er adm. dir og manager. Therese Alice Sanne

Men en kan kanskje ikke forvente bedre av politikere. De er ofte navlebeskuende og mer opptatt av å hevde seg over sine kolleger fra andre partier, og uansett hva mene det motsatte som sine konkurrenter.

Jeg misliker mer alle selskapene som tydeligvis anser homofile som en svært attraktiv kundegruppe. DNB, restaurantkjeder som Friday’s, hotellkjeder som Clarion og butikker som Nille kaster seg på og bruker mange millioner på å «støtte» Pride og de homofile. Men er det i virkeligheten noe støtte?

Det at de svir av masse penger på å vise at de er glad i homofile, gir det mer aksept for homofile, gjør det samfunnet bedre?

Jeg er usikker. Det jeg derimot er sikker på, er at de bruker penger fordi det vet at homofile er en kjøpesterk gruppe som ofte har mer penger enn en småbarnsfamilie, liker å reise og spiser mer ute enn en familie med små barn. Nå finnes det jo homofile med småbarn, men det er ikke nødvendigvis disse reklamene knyttet til Pride retter seg mot.

Les også

Dokumentaren «Bygdehomo»: - Det er mange skrekkhistorier om folk som måtte flykte fra bygda for å bli akseptert

Det handler om penger

Det at en bank som DNB kun tenker på penger og hvordan få mer, er kanskje et sunt prinsipp. Vi trenger likvide banker, selv om deres iver ofte skaper problemer for oss som er deres kunder.

Men når banker kjører kampanjer under Pride, så skyldes ikke det at banken ønsker å fremme saker eller gjøre samfunnet bedre. Det handler om klingende mynt i kassen.

Det handler om hvordan de best mulig kan fremstå som attraktive for homofile, hvor det til slutt er kundene som må betale for deres frieri.

Det er mange saker som er viktige, og det er mye som fortsatt står uløst for LHBT. Jeg skulle ønske selskapene og de politiske partiene kastet penger for å løse noen av disse temaene fremfor prøve å fange flest mulig homofile inn i sitt nett.
Happy, reklamefri Pride.

  • Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. LHBT
  2. Medier og reklame
  3. Politikk

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    Notert: - Pride-reklamen fremstår som ufattelig kynisk og hul

  2. DEBATT

    Kort sagt, tirsdag 3. juli

  3. DEBATT

    Festivalsjefen svarer på kritikken: Oslo Pride har sponsorer med skeivt engasjement

  4. KULTUR

    Bedriftene kaster seg på trenden med regnbueflagg

  5. DEBATT

    Det er ikke noe galt med Pride | Helge Ytterøy L’orange

  6. DEBATT

    Vi støtter ikke Pride for å score raske poeng