Debatt

Medierevisjonen: Naiv eller kunnskapsløs journalistikk om PR? | Gjermund Stenberg Eriksen

  • Gjermund Stenberg Eriksen

Nå, når støvet etter Kristoffer Joner og NOAS har lagt seg, er det på tide å finne ut hvordan redaksjoner skal dekke maktens leiesoldater bedre.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Hvis du er journalist og føler du ble lurt av Kristoffer Joner og reklamebyrået Anorak, så har du en blindsone du bør jobbe med. Altfor mange jeg både respekterer og liker, reagerer som om de gjorde noe galt.

Den egentlige skandalen

Etter at støvet nå har lagt seg, og mange nok har fått rope alarm altfor mange ganger, så kan det være greit å peke på den egentlige skandalen: En smart, men vanlig reklamejobb får frem hvor lite mange journalister vet om hvordan PR-jobbing fungerer.

Det er ikke bra at NOAS, Joner og Anorak blir fremstilt som uredelige. Men det er mye mer alvorlig at de som skal forstå og avdekke maktbruk, journalister, tilsynelatende ikke vet hvordan en bransje som selger makt for penger, fungerer.

Bedrifter, mennesker og organisasjoner har aldri hatt mer penger til å påvirke deg og meg som forbrukere, velgere eller som meningsbærere.

Og makten har aldri hatt flere mennesker i byråverden som kan hjelpe dem for penger. Og da mener jeg ikke hjelp til å bruke det fjasete ordet omdømme, men å nå sine mål ved at du og jeg endrer mening eller adferd.

Og ikke minst: aldri har de hatt flere virkemidler; PR, reklame, sosiale medier, søkeord, data, sporing osv.

En «unfun fact» er at det nå jobber flere mennesker med påvirkning på vegne av makten enn det jobber journalister som skal avsløre den. Så det er mer penger, folk, virkemidler og verktøy enn noen gang, og når påvirkningsagentene skulle avkles – så var det tilknyttet denne kampanjen?

Ferdigtyggede nyheter er helt vanlig

Ropet om fusk kommer for en liten kampanje for en ideell organisasjon, utenfor de tradisjonelle mediene, samtidig som det ukentlig – og i årevis – detter ut nyheter fra for eksempel bank, forsikring og eiendom, der spørreundersøkelser kommenteres av ferdig dresserte talspersoner fra bank, forsikring og eiendom. For å velge noen bransjer det er lett å kjenne igjen.

Har mediehusene gravd dette frem selv?

Opplyses det om byråer som hjelper bankene, forsikrings- og eiendomsselskapene?

Får lesere og seere beskjed om at dette er en del av bedriftens årlige kommunikasjonsløp og naturlig kampanjeelement?

Daglig blir vi utsatt for ferdigtyggede nyheter. Det selges inn til redaksjoner fra alle typer næringer, organisasjoner og ikke minst offentlige sektor. Det er godt forberedte innsalg, med vinkling, fakta, gjerne en kjendis og helst en konflikt. Uansett står innspillene i kø og mye kommer på lufta.

  • Les kommentator Trine Eilertsens refleksjoner etter basketaket på facebook mellom Kristoffer Joner og Sylvi Listhaug: Lik, del og løp så fort du kan!

Profesjonelle kilder

Det er et bytteforhold mellom kilder og redaksjoner som vi nok ikke kommer vekk ifra – og som alltid har vært der. Det er bare slik at kilden nå oftere er profesjonell, har mye penger, og stålkontroll på hvilke virkemidler de skal bruke for å få medier til å bite på. Og like viktig, rigge øvrige virkemidler for størst mulig effekt.

Kulturjournalistikk er ofte svak på å forstå makt og penger, og hvordan mennesker og institusjoner jobber med makt og penger i kulturnæringer. Det er så mye morsommere å dekke kulturpersonlighetene og om kulturproduktene enn å forstå hvordan makten rår der som alle andre steder.

Burde et felt som kun handler om makt og penger virkelig dekkes av de journalistene som har minst interesse for makt og penger? I så fall bør det gjøres dypere, bredere og med mer kunnskap om viljen og evnen til makt. Dette er børs og ingen katedral.

Og for ordens skyld: Jeg har jobbet 10 år i bransjen og har da venner og eks-kolleger i både Anorak og blant Anoraks argeste kritikere.

På Twitter: @Gjermundse

  • Her er mer medierevisjon fra Gjermund Stenberg Eriksen:

Les også

  1. Medienes svakheter skapte Trump og knuste Hillary | Gjermund Stenberg Eriksen

  2. Facebook er en skandale, og det er din skyld også | Gjermund Stenberg Eriksen

  3. Norsk TV-industri sultefores | Gjermund Stenberg Eriksen