Debatt

Nynorsk og omstilling

  • Geir Olav Kinn
    Geir Olav Kinn
    Leder, Fagutvalget for norsk, Norsk Lektorlag
Slik ser gratisprogrammet Apertium ut. Hvis en elev vil jukse i nynorsk, skal det mye til å hindre det, mener debattanten.

Lærerne må slippe å sette karakter på tekst produsert av et dataprogram.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Åse Wetås, direktør i Språkrådet, kommenterer i Aftenposten 4. mai bruk av oversettelsesprogrammet Apertium i skolen.

Hun roser mulighetene oversettelsesprogrammet gir. Vi er ikke uenige i dette.

Det som har vært vårt poeng gjennom hele denne debatten om temaet, er at lærerne må slippe å sette karakter på tekst produsert av et dataprogram. Både Mållaget og nå Språkrådet mener at nynorskens status er helt avhengig av at elevene får egen sidemålskarakter.

Vi mener det vil tjene nynorsken at vi nettopp gjør omstilling, som Wetås etterlyser. Men da ved at vi gir felles karakter i skriftlig norsk på avsluttende trinn, slik vi allerede gjør tidligere i løpet.

Da vil vi lettere kunne finne vurderingsformer som gjør at Apertium ikke får betydning for karakteren.

Apertium gjør allerede at det blir produsert mer nynorsk i aviser og sikkert i det offentlige. Dette kan styrke nynorsken.

Tvungen sidemålskarakter gjør det ikke.


Tidligere innlegg i debatten:

Les også

  1. Hvor mye juks skal skolen tåle? spurte samme debattant i april

  2. Her får han svar: «Eit paradoks at kvaliteten på Apertium blir brukt som argument for å svekke statusen til sidemålet»

Les mer om

  1. Nynorsk
  2. Skole