Debatt

Det føles som et slag under beltestedet når myndighetene forsøker å knekke ungdommene våre | Bjørn Skar

  • Bjørn Skar, lektor
    lektor

Foto: PRIVAT

Jeg foreslår herved en aldri så liten ABC for dem som lager eksamensoppgavene.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Varmen stiger, knoppene springer, øynene renner – det er vår.

Et av de sikreste vårtegnene er at unge mennesker skal måles og veies. Ikke i lengde og bredde. Nei, Gud forby! Det er i kunnskap og kompetanse målingene finner sted.

Temaet for norsk i tiende klasse i år: Arven etter Ibsen – å sette problemer under debatt. Spennende! Her skal jammen ermer brettes opp, skinn rives av kaldgrøt, pinner legges i kors og fjell flyttes. Det skorter verken på motivasjon eller innsatsvilje hos de unge.

Det skal de ha. De aller, aller fleste er beredt til å gjøre sitt beste.

Mer krever vi heller ikke av dem, men de tåler at vi krever at de gjør sitt beste.

«Lefle», «den kompakte majoritet» og «grasrotflokk»

Disse ungdommene er som de første vårblomstene. De sprenger seg fram som krokus og hestehov for å nå sine mål. Men det gjelder ikke alle. Noen er skjøre.

Sånn sett har Utdanningsdirektoratet valgt en ikke så rent lite aparte tilnærming når de skal gi elevene på 15-16 år deres aller første møte med en eksamenssituasjon i offentlig regi.

  • Her kan du selv gå inn oglese hele eksamensteksten.

I første oppgave (en obligatorisk oppgave) på norskeksamen var det vedlagt en teateranmeldelse som lå til grunn for oppgaven. Denne inneholdt et særdeles høytsvevende språk (især fra et 16 år gammelt perspektiv).

Her dukket det opp ord og uttrykk som «lefle», «den kompakte majoritet», «grasrotflokk», «neokapitalistisk», «opinion», «opportunisme», «opponenter», «lobbyister» og «agendaer», bare for å nevne noen. Den slags kan slå luften ut av noen hver.

De sterkeste elevene er jeg ikke bekymret for

I skolen prøver vi gjennom årelange prosesser å forme og bygge, støtte og veilede, rettlede og undervise. Dette gjør vi med det mål for øye at de unge til slutt skal kunne bli det læreplanen så flott omtaler som det integrerte mennesket.

Da føles det unektelig som et slag under beltestedet når de ansvarlige myndigheter forsøker å knekke ungdommene våre.

Og det før de i det hele tatt har fått åpnet pc-skjermen.

De sterkeste elevene er jeg ikke bekymret for. De evner å se forbi denne teksten og skjønne at de kan kommentere den uten selv å forstå alt innholdet.

Men det er en gang sånn at ungdomsskolen ikke bare befolkes av de flinke elevene. Alle går i ungdomsskolen. Da må også alle få sjansen til å vise hva de kan.

En aldri så liten ABC

Det bør, etter min mening, også være holdningen til de som utformer oppgavene for sentralgitte eksamener.

Jeg skjønner at kompetansen deres skal måles med utgangspunkt i gjeldende kompetansemål. La det ikke herske noen tvil om det.

Det er en gang sånn at ungdomsskolen ikke bare befolkes av de flinke elevene

Men jeg syns vi kan gi dem en ærlig sjanse til å få vist denne kompetansen før det blir satt merkelapp på dem.

Jeg foreslår herved en aldri så liten ABC for eksamensoppgaveutforming:

A: kan være at man gjør seg kjent med den målgruppen man lager oppgaver for

B: at man har det mål for øye at alle elever skal kunne få vist hva de kan

C: at man ikke forsøker å ta motivasjonen fra elevene før de har fått startet.

Det burde i mine øyne ikke være for mye å be om.

Klapp tiendeklassingen din på skulderen

Til deg som har en tiendeklassing i huset: Klapp ham på skulderen om han gjorde sitt beste. Mer kan du ikke forvente.

Dette er dessuten kun målingen av hva han presterte én bestemt dag. Intet mer, intet mindre.

Med på veien kan han også få disse velvalgte ord fra John Gabriel Borkman som Ibsen i sin tid skrev om:

«Overkjørt blir vi alle sammen - en gang i livet. Men så får en reise seg opp igjen. Og late som ingenting.»

Hvem vet, kanskje var det den moralen Utdanningsdirektoratet ville at elevene skulle lære?

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Utdanningsdirektoratet
  2. Skole og utdanning

Relevante artikler

  1. NORGE

    Marie strøk på eksamen, klaget og fikk 6

  2. DEBATT

    Skolene må holdes åpne

  3. DEBATT

    Kort sagt, fredag 16. november

  4. NORGE

    Livsmestring på vei inn i skolen: Her kurses ungdom i å takle bekymringer

  5. NORGE

    «En elitistisk oppgave som favoriserer dem med høyt utdannede foreldre»

  6. NORGE

    Fire forklaringer på hvorfor skoleelevenes motivasjon synker når de blir eldre