For å lykkes med å lage et godt og nyttig utdanningstilbud, trenger vi mer kunnskap om flyktningenes utdanningsbakgrunn og solid språkopplæring.
Kunnskapsdepartementet har bedt Høgskolen i Oslo og Akershus utvikle og tilby utdanningstilbud til flyktninger med utdanning som lærer eller sykepleier fra hjemlandet.
Utdanningstilbudet er et av Regjeringens integreringstiltak i den nye meldingen om integreringspolitikk.
Arbeidsinkludering og livslang læring
Dette er en viktig jobb vi med glede påtar oss.
På høyskolen er vi opptatt av arbeidsinkludering og livslang læring og ønsker å bidra til at flere kan komme seg ut i arbeidslivet og bidra til velferd og verdiskaping så raskt som mulig.
For å tilby akkurat det denne gruppen har behov for, trenger vi informasjon om dem. Hvor kommer det flest flyktninger med lærer- og sykepleierutdanning fra? Hvor mange er de? Hva slags utdanning har de fra før av?
Det bør være en prioritert oppgave å sørge for god informasjon om flyktningenes utdanningsbakgrunn
Flere aktører har noe innsikt i flyktningenes utdanning, men bildet er langt fra komplett. Uten god innsikt i utdanningen flyktningene har fra hjemlandet, er det svært krevende å utvikle et dekkende tilbud.
Politiet bør også spørre om utdanning
Det bør være en prioritert oppgave å sørge for god informasjon om flyktningenes utdanningsbakgrunn, slik at vi raskt kan tilby kompletterende tilbud av god kvalitet.
Når asylsøkere intervjues av norsk politi ved ankomst, bør informasjon om yrke og utdanning være en del av det som spørres om.
Regjeringen varsler bedre kartlegging av den enkeltes kompetanse i mottaksfasen som tiltak i integreringsmeldingen. Dette er bra, men det er også nødvendig med grundig kartlegging av dem som allerede er her.
Over en fjerdedel av flyktningene som er bosatt i Norge, er ikke registrert med hva slags utdanning de har.
Blant flyktningene som er kommet til landet fra 2005 og fortsatt bor her, vet vi at det er ca. 450 som har utdanning innen helse-, sosial- eller idrettsfag på bachelornivå fra universitet eller høyskole.
Blant disse er det trolig flere sykepleiere. Ca. 380 personer har lærerutdanning/pedagogisk utdanning fra universitet eller høyskole.
Krever god norskkunnskap
Opptak til tilleggsutdanning krever god norskkunnskap. God språkopplæring er en forutsetning for et vellykket integreringstilbud.
I tillegg til informasjon om bakgrunn, må vi vite hvor mange som tar norskopplæring og når de forventes ferdig med dette.
Svenskene har i flere år hatt tilbud om tilleggsutdanninger og har regnet på at tiltak som korter ned tiden som arbeidsløs flyktning er god samfunnsøkonomi.
God språkopplæring er en forutsetning for et vellykket integreringstilbud
Ved siden av den økonomiske gevinsten, kommer tilfredsstillelsen ved å utøve yrket sitt og bidra i arbeidslivet. Svenskene har også erfart at manglende språkferdigheter er det største hinderet for vellykket tilleggsutdanning.
Vi ser frem til godt samarbeid, både med aktørene som er involvert i godkjenning av, og de som innhenter informasjon om, flyktningenes utdanning og kompetanse.
På Twitter: @NinaWaaler
Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.
- Slik mener Nav-direktøren at flyktningene skal komme i jobb.
- Tyskland: Laveste ledighet siden gjenforeningen i 1990.
Du må bruke ditt fulle navn for å delta i debattene.
Debatten vil bli moderert i ettertid.