Debatt

Elin Ørjasæter: Trues flysikkerheten?

  • Elin Ørjasæter
Hvilke ulykker er det som kan knyttes til skjerpet konkurranse? spør Elin Ørjasæter.

Å koble hjemlige arbeidsforhold til AirAsia-ulykken er både smakløst og lite faktabasert.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
afp000820216-HJeJUrn9VY.jpg

Gir økt konkurranse i luften dårligere flysikkerhet?

I midten av desember demonstrerte kabinansatte og piloter foran Stortinget, med plakater som «stopp eksperimentering med flysikkerheten». De koblet nye ansettelsesformer i bransjen til redusert sikkerhet.

Drøyt to uker senere forsvant flyet fra AirAsia med 162 mennesker om bord. Dermed var det fritt frem for å knytte denne tragedien til hjemlige interessekamper.

Elin Ørjasæter.

«Ekspert mener flysikkerheten reduseres» var VGs overskrift til intervjuet med Jo Bjørn Skatval, leder av flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund. Intervjuet med fagforeningsmannen skjedde mindre enn et døgn etter at AirAsia-flyet hadde forsvunnet.Samme kveld på Dagsrevyen sa Nina Owing, ordrett sitert: «Flere flysikkerhetseksperter roper nå varsko etter nok en flyulykke. De mener sikkerheten i luften er i ferd med å bli dårligere som følge av skjerpet konkurranse og manglende regelverk.»

Hun sa altså «nok en flyulykke». De to andre store ulykkene i 2014 var henholdsvis en forsvinning i Øst-Asia der årsaken er helt uviss og en etter all sannsynlighet ren nedskytning over Ukraina.

Hvilke ulykker, NRK?

Hvilke ulykker er det da som kan knyttes til skjerpet konkurranse?

Året før, i 2013, gikk 265 liv tapt som følge av flyulykker. Det er et rekordlavt tall og skjedde altså parallelt med at konkurransen er skjerpet. Tallet kommer fra The Aviation Safety Network, i en kartlegging som innebærer alle flyreiser med minst 14 passasjerer.

«Sikkerhetsekspertene» Dagsrevyen viste til var henholdsvis en journalist i Aftenposten som har skrevet bok om flybransjen og en SAS-flyver som arrangerer en årlig luftfartskonferanse. NRK opplyste ikke at han var SAS-flyver. De presenterte ham kun som leder av «Flyoperativt forum», og det er altså en konferanse.

Den organisasjonen som har flysikkerhet som kjernekompetanse, nemlig Luftfartstilsynet, var ikke kilde i saken.

Det tekniske knyttet til fly er nå blitt så godt at det menneskelige element står igjen som kjedens svakeste ledd.

Parallelt med dette blir arbeidsforholdene for flyvende personell satt under sterkt press. Utviklingen i internasjonale reguleringer er altså viktig å følge og fagforeningene har en viktig rolle i dette reguleringsarbeidet.

Men den siste måneden har jeg fått en ubehagelig følelse av at disse fagforeningene bruker sikkerheten i et spill som handler om noe annet.

Har de ansatte varslet?

Hvis lange arbeidsdager truer sikkerheten, har de ansatte plikt til å varsle Luftfartstilsynet, og det for hver eneste episode.

Gjør de det? Har i så fall antall meldinger til tilsynet økt? Ettersom pilotene sto i full uniform foran Stortinget og hevdet at sikkerheten var truet?

Arbeidsforholdene i flybransjen bør følges med interesse, året rundt. Å koble hjemlige arbeidsforhold til AirAsia-ulykken er både smakløst og lite faktabasert. Særlig mens katastrofen fortsatt utspiller seg for de pårørende i Øst-Asia.

Twitter: @orjas

Hjemmeside: orjas.no

Les også:

Nyhetssak:

Les også

Om lag 30 lik funnet i havet etter AirAsia-styrten

Nyhetssak:

Les også

  1. Tror AirAsia-flyet kan ha steget for brått

Les mer om

  1. Debatt
  2. Flyulykker