Debatt

Ikke lurt å fly mindre | Torbjørn Lothe

  • Torbjørn Lothe
    Torbjørn Lothe
    Administrerende direktør, NHO Luftfart

Et SAS-fly tar av fra Gardermoen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Luftfarten er den eneste av transportmidlene som er underlagt en effektiv klimagassregulering.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Dag Rune Olsen, rektor ved Universitetet i Bergen, vil gjerne kjøre tog til Oslo.

Nå har han og øvrige universiteter sagt opp reisebyråavtalen med Difi. Difi ville nemlig ikke stille strenge nok miljøkrav, ifølge Olsen, som skriver:
«Ved for eksempel å stille krav om klimanøytralitet når Difi forhandler statlige innkjøp, vil vi kunne bidra til solid reduksjon av klimagassutslipp samtidig som vi stimulerer til bærekraftig innovasjon hos våre leverandører.»

Om Olsen vil stille krav til klimanøytralitet hos alle underleverandører, er uklart, men at han ønsker å redusere antall flyreiser, er åpenbart.

Det er ikke så lurt, hvis han vil redusere klimagassutslippene i Europa.

Går etter planen

Luftfarten er den eneste av transportmidlene som er underlagt en effektiv klimagassregulering. Sammen med blant annet prosessindustrien og kraftprodusenter i EØS-området vil luftfarten i sum redusere utslipp av CO₂ med 43 prosent innen 2030. Det går etter planen.

Hvis Olsen og andre flyr mindre i Norge, vil andre bedrifter i Europa slippe ut tilsvarende mer innenfor kvotetaket. EUs system tvinger frem de mest kostnadseffektive klimatiltak.

Forklarer hvordan kvotesystemet virker

Hvis han vil lese mer om dette, anbefaler jeg NOU 2015:15 Sett pris på miljøet. Der har noen av de fremste professorene ved universitetene forklart hvordan EUs kvotesystem virker.

«Flyet går hyppig, tar kort tid og er relativt rimelig, toget konkurrerer dessverre ikke på noen av punktene», skriver Olsen.

Det er kanskje ikke så rart at Difi foretrekker at de ansatte i staten flyr?

  1. Les også

    Tog er for dyrt og har for få avganger. Vi trenger et reelt alternativ til flyreiser | Dag Rune Olsen

  2. Les også

    Rektoren ved UiB bommer på kritikken mot Difi | Kjetil Østgård

  • Følg Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Klimapolitikk
  2. Fly
  3. Tog
  4. Klima og miljø

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Tog er for dyrt og har for få avganger. Vi trenger et reelt alternativ til flyreiser

  2. DEBATT

    Beklagelig at fire universiteter velger å stå utenfor en ny avtale om reisebyråtjenester

  3. POLITIKK

    Senterpartiet vil ha dyrere importkjøtt

  4. KRONIKK

    Ja til EUs jernbanepakke 4! Den er viktig for fremtidens jernbane.

  5. VERDEN

    EU-landene enige om klimanøytralitet innen 2050 – gjør unntak for Polen

  6. POLITIKK

    Regjeringen venter trangere budsjett for 2021. Frp varsler kutt i ytelser.