Debatt

Kort sagt, torsdag 13. august

Vi samler opp avisens kortinnlegg i spalten «Kort sagt». Her er dagens innlegg.

Upresist om Hurtigruten. Dette er dagens kortinnlegg.

  • Debattredaksjonen
Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Ekspedisjonsskipene er ikke Hurtigruten

«Utilgivelig av Hurtigruten» er tittelen på Aftenpostens lederartikkel 6. august, der lederskribenten viser til problemene om bord i MS Roald Amundsen. Sant nok tilhører skipet et rederi med navn Hurtigruten. Men en hurtigrute i ordets egentlige betydning er skipet ikke. Det er heller ikke søsterskipet MS Fridtjof Nansen, ekspedisjonsskipet MS Fram eller kjendisskipet fra NRKs Svalbard-serie, MS Spitsbergen.

Nei, Hurtigruten er norskekystens 127 år gamle kystrute som under normale forhold trafikkerer 34 små og store anløpssteder fra Bergen til Kirkenes – i årenes løp betjent av fra ett til fem rederier. I dag er det 11 skip, alle tilhørende ett og samme rederi som har tilegnet seg kystrutens tradisjonsrike navn og registrert seg som rederiselskapet Hurtigruten med hovedkvarter i Troms.

Pressens manglende presisjon på dette punkt har vært og er bemerkelsesverdig. Og den er beklagelig for kystens berømte skipsrute som fortsatt seiler, og selvsagt trenger alle dem det er mulig å lokke om bord, ikke minst nordmenn med begrensede muligheter til å feriere utenlands. De fire skipene som Tromsø-rederiet kaller ekspedisjonsskip, er ikke annet enn cruiseskip med en fiffig benevnelse. De har ingenting med Hurtigruten å gjøre.

Da MS Roald Amundsen kastet loss i Hamburg på sitt første tokt nordover for noen uker siden, kunne man lese i Aftenposten: I dag går hurtigruteskipet MS Roald Amundsen fra Hamburg. Nei, det har aldri gått noen hurtigrute fra Hamburg.

Begrepsforvirringen i Aftenposten og de fleste andre medier har neppe økt reiselysten for «verdens vakreste sjøreise». Men Hurtigruten, den går. Så har den da heller ikke mannskap fra Filippinene ...

Pål Espolin Johnson, forfatter av boken Hurtigruten

Les mer om

  1. Hurtigruten