Det var med stor forventning vi så frem til Kampen om tungtvannet , og den innfridde. Biler, klær, frisyrer, interiører osv. syntes å være så tidsriktige som mulige.
Men, når det kommer til fly, så sviktet det, som det dessverre ofte gjør i norske filmer.
Elementær flykunnskap
De to Horsa glideflyene som ble brukt i «Operation Freshman» var malt med hvite og svarte striper på vingene. Det kan se spektakulært ut, men dette var en markering av de allierte flyene som først ble brukt i forbindelse med invasjonen i Normandie i 1944.
I to scener ser vi en Halifax starte opp i bakgrunnen. Denne typen av Halifax ble kalt II B Special, og var antagelig utstyrt med Merlin XX rekkemotorer, ikke med stjernemotorer.
Men det som var virkelig feil, var at i en av scenene startet tre motorer samtidig. Det er ikke teknisk mulig.
Alle firemotors propellfly startes med én og én motor. Dette er elementær flykunnskap.
LES OGSÅ:
Feil motorlyd
I filmen er det antagelig brukt en modell med elektromotorer, for propellene er oppe på «full speed» etter et øyeblikk.
I virkeligheten starter en flymotor med veldig langsom propellbevegelse, og i det motoren tenner kommer det normalt veldig mye oljerøyk. Noe slikt var ikke tatt med i filmen.
Mitt siste hjertesukk er motorlyden.
En firemotors Halifax har en dyp, brummende motorlyd, mens det som presenteres i filmen er lyden av en liten stjernemotor fra et en— eller tomotors fly. Det blir som å vise film av en Ford Mustang Cobra, og så legge til lyden av en folkevogn.
Pirk og ressurser
Det kan synes som om dette er pirk, men filmselskapet har tydeligvis brukt store ressurser på å gjenskape så autentiske miljøer som mulig.
Da er det trist at de slurver med flydetaljene.
Les også:
Nyhetssak:
Regissøren svarer på kritikken:
Debatt: