Debatt

Misvisende av Støre

  • Ketil Solvik-olsen
Jonas Gahr Støres statlige overformynderi er gammeldags, mener Ketil Solvik-Olsen. Bildet viser Støre som holder tale på AUFs sommerleir.

Jonas Gahr Støres kritikk av den blåblå regjeringen er som om Brasil skulle klage på at Tyskland bare vant 7–1 i semifinalen i VM, mener Ketil Solvik-Olsen.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Arbeiderpartiet (Ap) sin leder Jonas Gahr Støre er visst sint på Regjeringen. I sin tale på partiets ungdomsorganisasjon (AUF) sin sommerleir sa han blant annet at «vi kan ikke bruke tiden nå på skattekutt, vi må heller investere mer i kunnskap, i omsorg for våre eldre, og i kollektivtrafikk.»

Ketil Solvik-Olsen

Det han ikke fortalte AUF-erne var at den blåblå regjeringen allerede investerer mer i kollektivtrafikk, skole og sykehus/eldreomsorg enn Støres rødgrønne regjering la opp til i deres budsjettforslag for 2014. Støres misnøye er som om Brasil skulle klage på at Tyskland bare vant 7–1 i semifinalen i VM.

Forleder tilhørerne sine

Det er trist at Jonas Gahr Støre starter ut sin lederperiode med å drive smålig skyggeboksing mot Regjeringen. Han fremmer sort/hvit kritikk med en virkelighetsbeskrivelse som ikke er reell. Dermed forleder han tilhørerne.

Som samferdselsminister er jeg glad for at Støre løfter opp kollektivtrafikk. Jeg er svært opptatt av å bedre folks pendlerhverdag og få en mer effektiv godstransport. Da må det investeres både i bedre veier og bedre kollektivløsninger. Det gjør Regjeringen.

Aftenposten på lederplass:

Les også

«Støre må passe på slik at han ikke i for stor grad fremstår som en seminarleder»

Offensiv samferdselspolitikk

Sammenlignet med det rødgrønne budsjettforslaget, økte vi investeringene til veiformål med over 1,5 milliard kroner (inkludert mer asfaltvedlikehold), og vi økte investeringer og vedlikehold på jernbanen med nesten en milliard kroner. I tillegg har vi fremskyndet mange prosesser rundt nye jernbaneinvesteringer, økt frekvens for pendlertog og styrket innsatsen for godstog.

Sammenlignet med det rødgrønne budsjettforslaget, økte vi investeringene til veiformål med over 1,5 milliard kroner

Vi vil også dekke 50 prosent av investeringene på tunge kollektivinvesteringer i de fire store byene, noe Ap ikke ville forplikte seg til. Det er fornøyelig at Ap og Senterpartiet (Sp) i vår fremmet forslag i Stortinget om en ny gjennomgang av nasjonal transportplan, fordi de anså Regjeringens samferdselspolitikk som så offensiv at hele Stortinget burde få delta i nye prioriteringer.

Kritisk til å fjerne bom

I tillegg har vi fjernet bomstasjoner eller redusert bomtakster, som bare i Nord-Norge vil spare innbyggere og næringsliv for rundt to milliarder kroner de kommende årene. Det er i realiteten en ytterligere skattelette til bedrifter og arbeidstagere, og hvor Ap har vært svært kritiske til hver bom som fjernes.

Ergo – skattekuttene har ikke gått på bekostning av investeringer, slik Støre gir inntrykk av. Det blir også misvisende når Støre gir inntrykk av at skatteøkning bare gir fordeler ved at staten får ekstra inntekter. Skatt er også en utgift for dem som betaler den – innbyggerne og næringslivet.

Gammeldags overformynderi

Støre anklaget også Regjeringen for kutt i barnehager og likestilling da han gjestet AUF. Faktum er dog at Regjeringen har samme rett til barnehageplass som under forrige regjering, i motsetning til hva Støre ga inntrykk av.

Støres statlige overformynderi derimot, det er gammeldags.

Foreldrepermisjonen er heller ikke svekket, men vi har økt friheten foreldrene har til å disponere den etter familiens ønske. Valgfrihet er aldri umoderne. Støres statlige overformynderi derimot, det er gammeldags.

Twitter: @ketilso

Les også:

Les også

  1. Ap fester grepet i ny meningsmåling

  2. Solvik-Olsen varsler gigantsatsing på Ofotbanen

  3. I dag åpner 25 nye kilometer med motorvei på E18 i Vestfold - før tiden!

Les mer om

  1. Debatt
  2. Aftenposten
  3. Samferdsel