Debatt

Risikoskolen

  • Torbjørn Mohn-Haugen

Det blir en bra tid fremover for dem som ønsker seg en deltidsjobb i skolen, men hvorvidt barna våre får kvalitet i utdanningen, det kan vi ikke måle. I hvert fall ikke når fokuset på vikarer er så minimalt som det er, skriver artikkelforfatteren. Foto: Keilen, Berit

Det er svært betenkelig at det finnes skoler der man kan «rusle rett fra gaten» og inn i et klasserom.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

I Aftenposten 3. februar skriver Christian Huseby om den manglende opplæringen av vikarer i den norske skolen.

Torbjørn Mohn-Haugen. Foto: privat

Det er på bakgrunn av dette at jeg ville fortelle historien om mitt første møte med skolen som vikar. En morgen i september bestemte jeg meg for å ringe til en større skole på østkanten i Oslo og spørre om de trengte vikarer. Denne samtalen gikk omtrent slik: Meg: Jeg hørte fra en kamerat at dere trenger vikarer. Jeg studerer pedagogikk på Universitetet i Oslo.

Inspektør: Ja, vi trenger alltid vikarer, jeg kan skrive deg opp på ringelisten vår.

Meg: Skal du ikke ha en CV eller referanser?

Inspektør: Nei, det er lett å få jobb som vikar.

Meg: Men er det ikke greit at jeg kommer ned en tur?

Inspektør: Jo det er sikkert greit.

Meg: Da kommer jeg på mandag klokken 10.

Det lå papirer overalt inne på kontoret til inspektøren. Jeg satte meg ned i en stol overfor henne. Vi pratet litt før hun spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe dagen etter.

Jo, selvsagt, sa jeg, men trenger jeg ikke politiattest eller lignende? Hun ga meg brevet jeg trengte for å få ut en slik attest. Dagen etter jobbet jeg.

Villig til å ta en risiko

Denne korte historien forteller at enkelte inspektører og skoleledere tydeligvis er villige til å ta en risiko når det gjelder hvem de setter inn i enkelte klasserom. På akkurat den skolen jeg prøvde meg som vikar ble man altså ikke sjekket ut i det hele tatt.

Jeg kunne ha vært hvem som helst uten at dette hadde blitt lagt merke til.

Det finnes selvsagt skoler som har strengere regler for hvem de ansetter og bedre kvalitetssikringer av vikarene. Problemet ligger allikevel i at det er oppstått en desperasjon i skolen som kommer til å bli sterkere i årene som kommer.

Spørsmålet blir hvordan det skal gå når lærermangelen gradvis vil øke de neste ti årene.

Kvalitet på utdanning

Det er snakket mye om at vi kommer til å mangle 38.000 lærere om ti år – men hva med veien til denne store lærermangelen?

Det blir en bra tid for dem som ønsker seg en deltidsjobb i skolen, men hvorvidt barna våre får kvalitet i utdanningen, det kan vi ikke måle. I hvert fall ikke når fokuset på vikarer er så minimalt som det er.

Det er uansett svært betenkelig at det finnes skoler der man kan «rusle rett fra gaten» og inn i et klasserom. Man ville jo ikke akkurat latt hvilken som helst barnevakt komme og passe barna.

Flere meninger? Les hva debattredaktøren anbefaler.

Les også:

Nyhetssak:

Les også

Nå kommer «superlærerne»

Vinjar Moen (19), fremtidig lærer:

Les også

Kjære Erna: Still høyere krav til din egen utdanning, ikke vår

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen:

  1. Les også

    Fem ting jeg har lært som kunnskapsminister

Les mer om

  1. Debatt

Relevante artikler

  1. SID

    Allerede etter ett år har vi mer kompetanse enn de ufaglærte vikarene. La oss hjelpe til!

  2. SID

    Når vikarene ikke fungerer, visner elevene

  3. DEBATT

    Jeg ønsker meg et klasserom hvor det tas hensyn til de enkeltes læringsbehov, uansett kjønn

  4. VERDEN

    Rasende lærere kler seg i rødt og aksjonerer over hele USA. Mange gir opp og skifter yrke.

  5. DEBATT

    Karakterpress i skolen er ikke problemet

  6. NORGE

    Her fører lærermangel til at elevene må lære tysk via Skype