Legg ned Arbeidstilsynet! | Einar Haakaas

 Vaskehaller er blant de arbeidsplasser der det er avsl√łrt svart arbeid, elendig l√łnn og sv√¶rt d√•rlige arbeidsforhold.

Arbeidstilsynet i Norge kommer til kort i kampen mot hardbarkede kriminelle og sosial dumping i arbeidslivet.

Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten st√•r for skribentens regning. Hvis du √łnsker √• delta i debatten, kan du lese hvordan her.

I mai sendt NRK en rystende dokumentar om arbeidsforholdene i en vaskehall i Oslo. Det var p√•stand om drapstrusler, elendig l√łnn og helsefarlige arbeidsforhold med arbeidsdager p√• 12‚Äď14 timer. I tillegg ble det hevdet at ansatte ble truet til √• hvitvaske penger.

Ansatte tok kontakt med Arbeidstilsynet, som kom p√• bes√łk. Basert p√• skriftlig dokumentasjon fra arbeidsgiveren, ble bedriften frikjent for alle anklagene. Tilsynet fikk oppgitt et navn for et verneombud. At navnet p√• verneombudet, stikk i strid med reglene faktisk var en av sjefene, fikk ikke inspekt√łrene med seg.

Vil man ikke til bunns i sakene?

Jeg bet meg merke i en uttalelse fra Arbeidstilsynets regiondirekt√łr √ėrnulf Halmrast i programmet:

¬ęDet er grenser for hvor langt vi kan sjekke¬Ľ.

Se det, ja. Man vil kanskje ikke til bunns i sakene. NRKs avsl√łrende dokumentar, som viser et passivt arbeidstilsyn, er dessverre ikke unntaket. Gang p√• gang er det avsl√łrt graverende forhold p√• norske arbeidsplasser, forhold som tilsynet ikke har tatt tak i.

Vi har et arbeidstilsyn som selv trenger tilsyn, om ikke av lege, så iallfall av våkne politikere.

I blindsonen

Gjennom de siste syv √•rene har jeg gransket flere hundre kriminelle selskaper innenfor byggebransjen i Norge, og resultatet av dette arbeidet er boken Svartmaling ‚Äď Kriminelle bygger Norge. Under dette arbeidet har jeg jevnlig sjekket postlistene hos Arbeidstilsynet. Knapt et eneste av de kriminelle selskapene jeg har jobbet med, har f√•tt Arbeidstilsynets s√łkelys p√• seg.

Vi har et arbeidstilsyn som selv trenger tilsyn, om ikke av lege, så iallfall av våkne politikere.

Tilsynet, som skal s√łrge for et ryddig arbeidsliv, har ikke f√•tt med seg noe av dette svarte og kriminelle arbeidsmarkedet. Inspekt√łrene burde ha v√¶rt i n√¶rheten da kriminelle slapp til p√• Forsvarsdepartementet, Skattedirektoratets lokaler, skoler i Oslo og en rekke offentlige byggeprosjekter. Men, nei. Dette har g√•tt Arbeidstilsynet hus forbi.

Kriminelle havner i blindsonen under tilsynets kontroller. Inspekt√łrene stiller formelle krav som timelister og HMS-organisering.
Sp√łrsm√•l om verneombud er bare fjollete i m√łtet med alvorlig organisert kriminalitet.

Gjennom de siste syv årene har jeg gransket flere hundre kriminelle selskaper innenfor byggebransjen i Norge, skriver Einar Haakaas, som mener de kriminelle havner i blindsonen under Arbeidstilsynets kontroller.

N√•v√¶rende lagdommer og tidligere politimester Rune B. Hansen utga boken Arbeidsmilj√łkriminalitet i 2010. Konklusjonen hans var at denne typen kriminalitet sjelden blir politianmeldt og ender nesten aldri i strenge straffer. Han peker p√• at etterforskningen er for d√•rlig og tar for lang tid.

Et par år senere kom Hansen med denne kraftsalven på en HMS-konferanse i regi av Fellesforbundet:

¬ęSkal du drepe noen i Norge, s√• gj√łr det p√• jobben¬Ľ.

Da vil drapet bli behandlet som et brudd p√• arbeidsmilj√łloven der straffene er minimale.

Bommer på målet

SINTEF lagde for dr√łye to √•r siden en rapport om hvordan bedriftene vurderte tilsynets innsats og kontroller. Halvparten av bedriftene svarte at de mente useri√łse akt√łrer slipper unna, og at de mest problematiske og tidkrevende bedriftene systematisk blir unng√•tt.

Dette bekreftet flere av Arbeidstilsynets inspekt√łrer i samme rapport. De sa at krav om et gitt antall kontroller i l√łpet av ett √•r p√•virker de temaer som tas opp og hvilke bedrifter de plukker ut til kontroller. Tallmagi i tr√•d med New public management-tenkning knyttet til krav ovenfra, styrer tilsynet inn i blindspor.

Kommer vi inn på sosial dumping blir det et helvetes papirarbeid.

Et par sitater fra noen av tilsynets inspekt√łrer i samme rapport er direkte sjokkerende lesning: ¬ęN√•r slutten p√• √•ret n√¶rmer seg og kvoten ikke er fulgt opp l√łper du ned til sjappa p√• hj√łrnet ‚Äď ikke til den bedriften som ligger p√• landet tre timers kj√łring unna¬Ľ, sier en inspekt√łr.

En annen inspekt√łr gir uttrykk for denne holdningen: ¬ęKommer vi inn p√• sosial dumping blir det et helvetes papirarbeid¬Ľ.

Mangler verkt√ły

Fra 2006 har sosial dumping i arbeidslivet vært et prioritert område for Arbeidstilsynet, men resultatene er ikke like imponerende.

Arbeidstilsynets metoder er tilpasset fortiden, en tid der det norske samfunnet bygde på samhold, ærlighet og tillit.

Ogs√• internt i tilsynet er det misn√łye. I en rapport gjennomf√łrt av tilsynet selv fra 2015 svarer kun 16 prosent av tilsynets egne inspekt√łrer at deres virkemidler mot sosial dumping er gode nok. De har rett og slett ikke den verkt√łykassen som trengs for √• m√łte den nye situasjonen som har oppst√•tt med tilstr√łmning av billig arbeidskraft etter EU-utvidelsen.

Erstatt Arbeidstilsynet med noe mer effektivt!

Globaliseringen av arbeidsmarkedet har endret vilk√•rene for hvordan vi b√łr h√•ndheve lover og regler i arbeidslivet. Arbeidstilsynets metoder er tilpasset fortiden, en tid der det norske samfunnet bygde p√• samhold, √¶rlighet og tillit. I m√łte med internasjonale kriminelle nettverk faller dette spinkle bolverket mot arbeidsmilj√łkriminalitet sammen som et korthus.

Arbeidstilsynet fungerer i dag på en måte som gir fritt spillerom for de kriminelle.

Samtidig behandles seri√łse, som f√•r brorparten av kontrollene, som om de var useri√łse.

Det er like greit å legge ned hele Arbeidstilsynet og erstatte det med noe helt nytt som er langt mer effektivt, for eksempel et spesialpoliti.

Her kan du lese noen av de mange artiklene Einar Haakaas skrev om arbeidslivskriminialitet og hvitvasking da han var reporter i Aftenposten - noen av dem sammen med kolleger:

F√łlg og delta i debattene hos Aftenposten meninger p√• Facebook og Twitter.