Debatt

Vi ønsker å bidra til at alle velger elbil. Her er våre innspill til regjeringen.

  • Ulf Tore Hekneby
    Ulf Tore Hekneby
    Administrerende direktør, Harald A. Møller AS
Vi er på full fart mot å nå målet om utelukkende å selge elbiler i 2025, skriver innleggsforfatteren.

Ikke skap nye fallgruver!

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Vi er på full fart mot å nå målet om utelukkende å selge elbiler i 2025. Vi i bilkonsernet Harald A. Møller håper SVs miljøambisjoner og Senterpartiets distriktspolitikk fører til en elbilpolitikk som lar distriktene slippe inn på elbilfesten, og som samtidig legger til rette for at de ambisiøse klimamålene nås.

Vi håper Arbeiderpartiet lykkes i å forene alle partiene på rødgrønn side i en politikk som ikke skaper nye fallgruver på vei mot 2025.

Her er våre innspill til påtroppende regjering:

1. Lytt til bransjen! Husk at vi deler samme mål.

Vi jobber utrettelig for å elektrifisere bilsalget. Vi vet hvor krevende det er å sikre tilgangen til elbiler i et tidsrom hvor den internasjonale etterspørselen er større enn produksjonskapasiteten.

Innføres moms på elbiler over 600.000 kroner på kort sikt, risikerer vi at fabrikkene våre prioriterer andre markeder som i samme tidsrom innfører kraftige incentiver.

Vi ønsker å bli en del av løsningen der vi tidligere var en del av problemet. Det er ikke synd på oss i Harald A. Møller AS. Vi selger alle tilgjengelige drivlinjer og klarer oss godt, uavhengig av hvilke biltyper som selges. Men i likhet med den påtroppende regjeringen ønsker vi å bidra til at alle velger elektrisk.

2. Lytt til kundene

Færre elbiler til Norge i 2022 betyr lengre ventetid. Denne problemstillingen ser vi på nært hold nå, når bilbransjen rammes av forsinkelser grunnet mangel på såkalte mikrobrikker.

Ventetid på elbiler kan dytte markedet i retning av andre, mindre miljøvennlige bilmodeller. Våre undersøkelser sammen med markedsanalysebyrået Kantar viser at lang ventetid er noe av det som kan skremme kundene bort fra å velge elektrisk.

3. Slipp distriktene inn på elbilfesten

Vi ser at elbilgjennombruddet er nært forestående i distriktene. Det er dårlig distriktspolitikk å innføre moms på de modellene som svarer til behovene fra distriktene.

Det er i alle fall problematisk timing å gjøre det akkurat når vi står på terskelen til å elektrifisere denne delen av markedet.

De store bilene med lang rekkevidde er de som rammes først med de rødgrønne partienes forslag.

4. Ikke vann ut elbilens konkurransekraft

Hensyn til fordelingspolitikk er et område vi ikke skal mene noe om. Men det vi kan mene noe om, er hvordan bilavgiftene påvirker bilsalget.

Blir de største elbilene med lengst rekkevidde dyrere å kjøpe, så rammer det et segment det har vært krevende å elektrifisere. På kort sikt kan dette bli et uoverkommelig hinder på vei mot målet om rent elbilsalg i 2025.

5. Vent til 2023 og hev grensen til 800.000

Med langsiktighet kan dette gå bra. Ved å heve innslagspunktet til 800.000 kroner skjermer vi i størst mulig grad de modellene som øker muligheten for å elektrifisere elbilsalget i distriktene.

Hold blikket fast mot 2025-målet, som virkelig er innen rekkevidde. På vegne av bilbransjen rekker vi opp hånden og sier at vi skal gjøre alt vi kan for å nå målet.

Så håper vi på den nødvendige drahjelpen fra myndighetene nå som vi tar fatt på innspurten.


  • Følg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Elbil