Debatt

Kunstneren bak minnesmerket på Sørbråten bør få en ny sjanse | Marianne Heske

  • Marianne Heske

OPT_sza51c46_doc6pkmum8tin7uq2yjd0e-shAR398nBC.jpg Jonas Dahlberg Studio

Landskapet, miljøet og omgivelsene må fungere, ellers går kraften ut av kunsten.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Etter å ha lest oppslagene i mediene den siste tiden om minnesmerket Memory Wound på Sørbråten ved Utøya, har jeg lyst til å bidra med noen synsvinkler basert på mine egne erfaringer med utøvelse av land art-kunstprosjekter.

Dette innbefatter blant annet Prosjekt Gjerdeløa (den 400 år gamle Tafjordløa til Centre Georges Pompidou i Paris), STONE STORY, (en 17 tonn smykkestein av olivin til Filmfestivalen på Lido), HODET N.N. i Torshovdalen (et 7 meter høyt dukkehode i bronse), House of Commons (en forfallen rødmalt stue fra Østfold til Stortinget) og montasjer med fjellreparasjoner (Healing Mountains).

Inngripen

Alle prosjektene omhandler inngripen både i landskapet og de respektive samfunn, som de berører på ulike måter.

Landskapet, miljøet og omgivelsene generelt som kunstverket skal fungere i, er alltid avgjørende for kunstverkets virkning, og disse faktorene står i et gjensidig kvalitativt avhengighetsforhold til hverandre.

Marianne Heske. Roald, Berit

Disse faktorene må fungere, ellers går kraften ut av kunsten.Kunstverket kan ikke fungere som kunst isolert pr. se.

Det mentale landskap

For tragedien på Utøya er det det mentale landskapet vi beveger oss i. Det handler om et minnesmerke som skal feste seg i minnet, et sår som blir materialisert og dermed kan bli for nært og sette dype spor i generasjoner.

Konstellasjonen og spenningsfeltet mellom kunstverket og det mentale landskapet bør gå inn i en naturlig og harmonisk symbiose i uterommet med menneskene det skal fungere i.

Dersom denne symbiosen blir forsert politisk, vil energien gå ut av kunstprosjektet, og det vil bli flatt.

Land art-kunst

Slik er lovene for land art.

Kunstneren, Jonas Dahlberg, har nå fått en unik erfaring ved å få kjenne dette mentale landskapet på kroppen.

Derfor er han mer enn noen annen kunstner kvalifisert til å komme med et nytt og kreativt forslag til et minnesmerke som kan bli like interessant som det første, – men med enda en dimensjon.


Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Det er grunn til å spørre hvem minnesmerket «Memory Wound» lages for, skriver produsent og regissør Stig Andersen:

Les også

Utøya-minnesmerket «Memory Wound» har bare én løsning: Det må avblåses!

Les også

Utøya-naboer varsler søksmål mot staten

— dersom kunstverket ikke stanses. Hole kommune gir ikke penger til Sørbråten-monumentets motstandere:

Les også

Ordfører forlot minnesmerke-møte i frustrasjon

Les også

Når det er mulig for meg å se på vinnerutkastet og grøsse, vet jeg at det er flere der ute

, skriver en som ikke selv er personlig berørt av 22. juli-terroren.

Les mer om

  1. Debatt
  2. 22. juli
  3. 22. juli-minnesmerket

Relevante artikler

  1. NORGE

    Rettssak om 22. juli-minnesmerke starter til våren

  2. NORGE

    Utøya-naboene: - Slik som AUF har fått Utøya tilbake, må naboene få Utstranda tilbake.

  3. DEBATT

    Kort sagt, onsdag 5. juli

  4. KULTUR

    AUF og 22. juli-støttegruppen gir opp omstridt minnesmerke på Sørbråten

  5. DEBATT

    Minnesmerket etter 22. juli vil hjelpe oss å takle sorgen

  6. NORGE

    Avbestilt Utøya-minnesmerke kostet 13,8 millioner