Debatt

Reklamebransjens idealer dreper unge. Kroppskrisen kan bare løses politisk | Nicholas Wilkinson

  • Nicholas Wilkinson

Jeg håper TV2s nye serie «Sykt perfekt» endelig vil tvinge politikerne til å reagere, skriver Nicholas Wilkinson. Foto: TV 2/Aftenposten

Reklamebransjen har fått dominere for lenge. Det er på tide med reklamefrie soner i byene og merking av retusjert reklame.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Vi har skapt et samfunn med taper-ungdom der ingen er gode nok.

For å være vellykket som norsk ungdom må du ha de beste karakterene, være pen, godt trent, kjenne alle og ikke minst være glad – hele tiden.

Feiler du noen av disse, er du ikke god nok.

Presset for å være «perfekt» gjør tusenvis av ungdommer syke hvert eneste år. En skjult epidemi av anoreksi, selvmord og angst slår gjennom ungdomsgenerasjonene i større og større bølger. Likevel gjør politikerne ingenting.

Nå starter TV2 sin nye serie «Sykt perfekt» som jeg håper endelig vil tvinge dem til å reagere.

Anoreksi har nå blitt den 3. vanligste dødsårsaken blant unge jenter i Europa. Tre ganger så mange unge gutter dør av selvmord som i trafikken. Og hele tre av 10 norske jenter stresser seg syke.

Sult deg vakker

Jeg synes de fleste nordmenn ser bra ut. I det minste bra nok til å kunne være tålelig fornøyd med sin egen kropp.

Likevel er hele 45 % av norske kvinner og 34 % av norske menn misfornøyd med sin egen kropp, viser YouGov.

Jo yngre du er, jo mer hater du ditt eget utseende og din egen vekt.

I Indonesia er derimot 8 av 10 fornøyd med sin egen kropp. Er indoneserne vakrere og bedre enn oss alle? Eller er det på tide å innse at vi har et politisk skapt samfunnsproblem som får oss til å mislike vårt eget utseende?

Reklamebransjen har fått dominere for lenge

Kroppene våre er de samme som for 30 år siden. Norge er det samme som for 30 år siden.

Men samfunnet har forandret seg.

Reklame som dreper

Hver dag møter vi retusjerte reklameplakater med umulige forbilder. Damer som er så tynne at de ikke kan gå i virkeligheten, menn med svulmende muskler, damer med fyldige lepper og fyldigere pupper, og alle har de blendahvite smil.

Mer enn 8 av 10 jenter mener reklamebransjen har størstedelen av skylden for kroppspresset de plages av hver eneste dag, sier SIFO.

I tillegg kreves det at vi hver dag reklamerer for vårt eget utseende gjennom Facebook, Instagram, Snapchat og andre bildespredere.

Tåler du ikke reklameplakatene og dine venners bilder av syltynne kropper, finnes det alltid en utvei som velges av stadig flere unge nordmenn; du kan sulte deg selv til døde.

Vi vet ikke hvor mange som dør av spiseforstyrrelser i Norge, men vi vekkes til grusomhetene innimellom når vi hører historier som den om jenta fra Valdressom døde nå i vinter.

Hvor lenge skal vi la tusenvis av unge sulte seg i skjul?

Hvor lenge skal vi la tusenvis av unge sulte seg i skjul? Hvor lang tid tar det før vi får den neste Valdres-jenta, eller gutten, på TV som har dødd av alvorlige spiseforstyrrelser?

Helt grunnleggende handler dette om hva som er viktigst for oss. Kommersialismen og reklamebransjens vekst har ført til sykdomsbølger som skyller over ungdommene i Norge.

Vi blir stadig sykere og tristere, men vi eier jo flere ting så da er det kanskje verdt det?

Løs problemet

Ingen enkeltting løser ungdomsepidemien, men vi må starte et sted. Jeg er lei av å høre om ungdom som sulter seg ut av livet — samtidig som reklamegigantene tjener milliarder på folks dårlige selvbilde.

Reklamebransjen har fått dominere for lenge, la oss få en slutt på de dødelige «idealene».

Retusjerte bilder som gir et falskt bilde av hvordan mennesket på bildet egentlig ser ut, bør merkes nettopp som retusjert reklame. Ungdom må få pusterom mellom alle reklamene som forteller dem at de er for tykke, for kvisete eller for late.

Vi trenger reklamefrie soner i byene.

Vi trenger reklamefrie soner i byene. Og sist, men ikke minst, la oss sikre at ingen som får spiseforstyrrelser skal møte en stengt dør hos helsesøster.

Vi trenger helsesøstre tilgjengelige på skolen hver eneste dag.

Bølgene av psykiske sykdommer er skapt av dårlig politikk og samfunnsendringer. De kan bare løses politisk.


Mer om press på unge?

  • _Kronikk:
Les også

Sophie Elise Isachsens blogg fungerer som bruksanvisning for kroppspress

, skriver Emilie Blichfeldt og Georg Blichfeldt._
Emma (16) skriver:

Les også

Ikke bli med på miss perfect-bølgen. Se hvor den førte meg

  • _Denne teksten, også kjent under banan-debatten, har engasjert mange:
Les også

Kjære Helle Bornstein. Nå orker jeg ikke mer

, skrev forfatter Linnea Myhre til kjendistreneren._

  • _I høst poserte Fotballfrue med rumpa bar på forsiden av det nye — for å være morsom.
Les også

Kan ikke Fotballfrue være morsom med buksa på?

spør journalist Amalie Lereng._
Også mange gutter opplever kroppspress:

Les også

- Det er gøy å se at musklene vokser. Men man blir aldri fornøyd

Få med deg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Debatt
  2. Reklame
  3. Spiseforstyrrelser
  4. Ungdom
  5. Kroppspress

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Reklamebransjens skitne triks ødelegger unges psykiske helse | Øystein Kolstad Kvalø

  2. SID

    Flere ungdommer skriver: Merk all retusjert reklame i Oslo!

  3. KOMMENTAR

    Gi meg et skred av spiseforstyrrede menn | Ingeborg Senneset

  4. SID

    Nicolai (15): Presset tar overhånd. Nok er nok!

  5. KOMMENTAR

    Bekjempe kroppspress? Slutt å kle av dere i offentligheten!

  6. SID

    Jenter tjener ingenting på kroppspress. Vi er taperne. | Aila Emilie Kamaly