Debatt

Farvel, Fotballfrue! Min ferd fra fan til masete furie

  • Victoria Ibabao Edwards

At bedrifter og bloggere tjener penger er helt greit. Men jeg, som forbruker, vil vite når jeg utsettes for reklame. Jeg har krav på å få vite det, skriver blogger Victoria Ibabao Edwards. Foto: Erlend Aas

Å kritisere toppblogger Caroline Berg Eriksen for å være dårlig til å merke reklameinnleggene sine på internett handler om markedsføringslov, ikke jantelov.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Når tilfanget av kommersielle blogger øker, er det nødvendig at Forbrukerombudet kommer på banen med sanksjoner mot dem som bryter regelverket. Når det i tillegg er hyppige regelbrudd hos de store bloggene, er dette alvorlig, fordi de ikke lenger kan hevde å handle i god tro når de feilmerker.

Victoria Ibabao Edwards.

Bloggerne har hatt god tid på seg til å rydde opp i dette. I mellomtiden har jeg prøvd å si ifra selv, men opplever å bli møtt av en mur av taushet av Norges største blogger.Det startet nesten som i eventyrene. Jeg ble tatt med storm av Fotballfrue-bloggen. Det var desember 2013. Nettavisene og sosiale medier var fulle av artikler om Caroline Berg Eriksens magebildestunt. Av ren nysgjerrighet begynte jeg å lese. Først, det skal jeg innrømme, uten forventninger. Dette var ikke min type blogg. Men, jeg leste og satt overbevist tilbake: Dette var da ganske bra?

Jeg var blendet av skjønnhet, livsstil og mote. Suzanne Aabel skrev sinnablogg og sa at Caroline Berg Eriksen var ansvarlig for unge jenters dårlige selvbilde generelt og spiseforstyrrelser spesielt.

Jeg fnøs av alt sammen. Jantelov-landet , tror jeg at jeg tenkte. Noen dager senere leste jeg Oda Ryghs kommentar i Minerva.

Denne gangen fnøs jeg ikke, men jeg tenkte for meg selv: Er ikke dette litt i overkant? Tillegger de ikke bloggeren litt vel mye makt og innflytelse her? Er det så nøye? Merkevare? Er hun det?

Et drøyt år etterpå er mitt svar: Ja, Caroline Berg Eriksen er en merkevare. Og ja, vi bør ta dette på alvor.

Stadig nye must-haves

Content marketing – innholdsmarkedsføring er i vinden. Å la folk kjøpe noe, enten det er en foundation, en idé, treningstøy eller kaffekopper, uten at man egentlig tenker over at det er en kjøp-salg-situasjon. Pakket inn i et hverdagslig språk hvor det kan virke som om relasjonen til leseren – meg! er i fokus, selger hun for store summer. Det klikkes hjem varer og det hele er inntullet i et slør av rosa hverdagsmagi og skjønnhetstips. Språket er lett, bildene er gode. Hun får gråmelerte høyvannsbukser til å se fantastiske ut.

Leserne oppfordres til å gå bananas med shoppingen, og som hos mange andre bloggere serveres gjerne produktomtaler og annonselenker som gode venninnetips. Å dere herlige lesere! Dette er min nye favoritt-krølltang/barberhøvel/veske. Must-have!

At bedrifter og bloggere tjener penger er helt greit. Sammen med ektemannen har Caroline Berg Eriksen bygget opp en bedrift, Treasures AS, som åpenbart går så det suser. Men jeg, som forbruker, vil vite når jeg utsettes for reklame. Jeg har krav på å få vite det, men dette er det sjelden de store bloggene ønsker å fortelle oss. Hvorfor er det slik?

Det skal merkes på toppen

Forbrukerombudet kom i 2014 med en ny veiledning for merking av reklame i sosiale medier. Etter jeg hadde lest veiledningen, ble jeg forundret. Over lang tid hadde observert mangelfull til fullstendig manglende reklamemerking på www.carolinebergeriksen.no. Kunne det virkelig være slik at toppbloggeren, med eget management, ikke visste hvordan reklameinnlegg skal merkes?

I januar kommenterte jeg et innlegg hvor Caroline Berg Eriksen hadde lagt ut annonselenker, men hvor innlegget ikke var merket på toppen. Til svar fikk jeg beskjed om at de gjennom flere år hadde hatt løpende kontakt med Forbrukerombudet, som aldri hadde hatt noe å utsette på merkingen.

Dette hørtes rart ut, og jeg tok kontakt med Forbrukerombudet, og fikk til svar at jeg hadde forstått det riktig. Forbrukerombudet går kun god for sin egen veileder. Det spiller ingen rolle om man har kjøpt produktene selv. Inneholder innlegget annonselenker skal det merkes på toppen, i tillegg til at det skal merkes i umiddelbar tilknytning til lenken. Når blogginnlegget deles videre i sosiale medier, skal det også merkes.

Dette burde være lett .

Noen uker etter kommenterte jeg på Caroline Berg Eriksens Facebook-side. Jeg lurte på nytt hvorfor de er så halvveis i merkingen sin. Caroline Berg Eriksen svarte at de mener de gjør det riktig på bloggen, men at de kunne gå med på at de burde merke når de deler innlegg videre på Facebook. De skrev at de mente jeg hadde en spesiell tolkning av reglene, og at hvis de merket øverst ville leserne bli forvirret og tro at hele innlegget var en annonse. De mener altså selv at de merker feil av hensyn til leserne sine . Etter en stund syntes de nok Facebook-diskusjonen var litt brysom å ha på siden, for etter et par dager slettet de den. Nå har de blokkert meg. Kommentarer på bloggen havner rett i spam.

Nei, det er ikke jantelov

Dette til tross for at jeg kun har kommet med saklig kritikk. Jeg har passet meg for ikke å skrive noe, verken hos dem eller på min egen blogg, som kan leses som personangrep, for etter kontroversene med bilderedigering og kommentarfeltjuks i vinter, var det tydelig å se at de selv strever med å skille mellom kritikk av person og forretningsdrift.

Fra team Caroline Berg Eriksen skapes et vanskelig diskusjonsklima. Det er lett å stemple kritikere som håpløse og sjalu kjerringer med fritidsproblemer. Ved å gjøre det, bidrar Caroline Berg Eriksen til å svekke sin egen integritet, men det virker det ikke som om de forstår.

Siden brysomme kommentarer sjelden kommer med på bloggen, fører det gjerne til diskusjoner i ymse forum. Kvinneguidens rampelysforum trekkes gjerne frem som verstingarena for hets av Berg Eriksen, men det jeg har sett der inne de siste ukene minner lite om hets, men mer om oppgitthet. For her finner du flere som i lang tid har forsøkt å ytre seg om driften av Caroline Berg Eriksen og Treasures AS, men som da har opplevd å bli mistenkeliggjort og latterliggjort.

Det var brukere på Kvinneguiden som fant ut av bilderedigeringen og av kommentarfeltjukset, og her har den manglende merkingen blitt diskutert lenge.

Personlig ble jeg overrasket over å se at de mest innbitte og sinna profilene slett ikke tilhører de som er kritiske til Caroline Berg Eriksen, men støttespillere som mer enn gjerne går inn i diskusjoner for uforbeholdent å støtte sitt store idol.

Det minner om en desperat form for trolling, og selv om det sikkert er behagelig for Berg Eriksen å slippe å ta kampene selv, fremstår det som åpenbart at det på sikt må være en elendig strategi å la anonyme nettprofiler med dårlige argumenter ta seg av kritikkhåndteringen. Ingens omdømme styrkes av å møte saklig kritikk med latterliggjøring eller ignoranse.

Les også

  1. Populære blogger i juridisk gråsone

  2. Det er viktig å diskutere bloggerne!

Les mer om

  1. Debatt
  2. Blogging
  3. Reklame