Debatt

De som skal bruke Visma InSchool, har ikke fått mulighet til å bli hørt | Thom Jambak

  • Thom Jambak
    Thom Jambak
    Tillitsvalgt, Utdanningsforbundet

Det meldes om mange feil i datasystemet Visma InSchool. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Lærdommen av dette må være at det sikres partssamarbeid i slike viktige saker.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Aftenposten har avdekket store avvik i forbindelse med innføringen av et nytt skoleadministrativt system, Visma InSchool (VIS), i landets fylker. Innføringen av systemet har gått utenfor de vanlige kanalene partene i arbeidslivet har for samarbeid. Kan det være en del av årsakene til fadesen, som så langt har kostet mer enn 560 millioner kroner?

Fortvilte medlemmer

Fylkeskommunene i landet har opprettet et såkalt interkommunalt selskap (IKS) for å bestille tjenester til de videregående skolene. Fylkeskommunene har et ubegrenset ansvar for dette selskapets forpliktelser. Likevel er det vanskelig å se at noen faktisk tar ansvaret når systemet så langt viser seg å være en skandale.

På KS' hjemmesider står det blant annet at målet til Visma InSchool er å legge til rette for å møte den videregående skolens fremtidige behov ved å fornye, forenkle og forbedre arbeidsdagen til elever, lærere og skoleadministrasjonen.

At dette angår lærere og skoleledere, er åpenbart. Det viser også tilbakemeldingene Utdanningsforbundet har fått fra fortvilte medlemmer etter at systemet først ble innført i Viken. De opplever en kaotisk arbeidshverdag, de får ikke gjort jobben sin, og mange får ikke utbetalt riktig lønn. Det er en uholdbar situasjon.

Ingen medvirkning

I slike interkommunale selskaper er det ingen medvirkning eller medbestemmelse, slik partene er enige om i Hovedavtalen. Det er svært problematisk at fylkeskommunene oppretter selskaper uten at det er mulighet til formell medbestemmelse og drøfting. Visma InSchool er et godt eksempel på det og på hvordan det da kan gå.

De som skal bruke systemet, har ikke fått mulighet til å bli hørt. Det er som om Tarjei Bø skulle bestilt utstyr til Henrik Kristoffersen eller motsatt. Alle forstår at det ikke er spesielt smart.

Lærdommen av dette må være at det sikres partssamarbeid i slike viktige saker. Mulighetene for opprettelse av interkommunale selskaper må gjennomgås. Nå bør første prioritet være å sørge for at systemet ikke rulles ut i de gjenstående fylkeskommunene før alle problemer er løst.

  • Les mer om denne saken:
Les også

Nytt datasystem til 560 millioner kroner er tre år forsinket. Lærere fortviler over problemer med alt fra timeplaner til registrering av fravær.

Les også

Rektorer sendte bekymringsmelding: – Vet ikke om vi vil klare å gi elevene vitnemål i tide

Les også

Flere tusen elever i Akershus har problemer med nytt datasystem. Snart innføres det i hele landet.


Følg Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Skole og utdanning
  2. Visma
  3. Utdanningsforbundet
  4. Arbeidsliv

Relevante artikler

  1. NORGE

    Rektorer sendte bekymringsmelding: – Vet ikke om vi vil klare å gi elevene vitnemål i tide

  2. LEDER

    Aftenposten mener: Hold skoler og barnehager åpne

  3. ØKONOMI

    Flere fylkeskommuner rammet av sikkerhetsbrudd

  4. DEBATT

    Regjeringen ser to prinsipper for inntak: nærskole og karakterer. Ingen av disse er gunstige for Oslo.

  5. NORGE

    Noen elever får video-undervisning, andre sitter alene med oppgaver. Lærere ber om råd fra kunnskapsministeren.

  6. DEBATT

    Fritt skolevalg er også nederlag, bussing og tvangsplassering