Debatt

Jernbanen skal frakte folk rundt i landet, ikke overskudd ut av landet | Audun Lysbakken

  • Audun Lysbakken
    Leder i SV

Vi får ingen valgfrihet med Regjeringens konkurranseutsetting av jernbanen. Vi får bare en ny logo på toget og en forvissning om at hver krone selskapet tjener, ikke går fellesskapet, men til eierne av Go-Ahead, skriver Lysbakken. Foto: Go-Ahead

Det er god grunn til å være skeptisk til en anbyder som vinner fordi de er billigere.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Foto: Braastad, Audun / NTB scanpix

Britiske Go-Ahead vant ikke anbudet på Sørlandsbanen fordi de kunne gi et bedre tilbud enn NSB. De vant fordi de kunne gjøre det billigere. Det er det god grunn til å være skeptisk til.

Andreas Slettholm tar feil når han hevder at staten sparer store penger på privatisering av jernbanen.

Hans kommentar i Aftenposten 23. oktober viser hvordan billigere togleie, oppgradering av infrastrukturen og befolkningsvekst langs Sørlandsbanen er noen viktige faktorer som gjør at behovet for statlige subsidier ville blitt betraktelig mindre, uansett om man hadde konkurranseutsatt eller ikke.

Les også

Les kommentaren: Plutselig kunne NSB kjøre tog til halve prisen | Andreas Slettholm

Ren gjetning

Slettholm mener videre at Go-Ahead vant fordi de kunne gi et mer attraktivt tilbud enn NSB. Det er også feil. Alle aktørene som var med i siste runde, var nær identiske på kvalitet. Jernbanedirektoratet har også bekreftet at NSB scoret bedre, blant annet på planene for kundetilfredshet, miljø og sikkerhet.

Go-Ahead vant fordi de kunne drive billigere enn NSB. Det fikk de til hovedsakelig ved å estimere med betydelig flere passasjerer enn det NSB og SJ la til grunn. Det er ren gjetning.

Hvis det stemmer, ville også NSB fått de ekstra inntektene og kunne reinvestert dem i jernbanen. Hvis det slår feil, må Go-Ahead kutte penger et annet sted. Da vil det enten gå ut over de ansatte eller tilbudet til kundene. Ingen av delene gir bedre jernbane.

Les også

Britiske Go Ahead vant kampen om Sørlandsbanen

Ingen valgfrihet

Vi får ingen valgfrihet med Regjeringens konkurranseutsetting av jernbanen. Vi får ingen nye jernbanestrekninger eller vesentlig hyppigere avganger. Vi får bare en ny logo på toget og en forvissning om at hver krone selskapet tjener, ikke går fellesskapet, men til eierne av Go-Ahead.

Derfor vil SV gjør det vi kan for å snu privatiseringen, stoppe fremtidige anbud, samle norsk jernbane og sørge for at jernbanen igjen frakter folk rundt i landet, og ikke overskudd ut av landet.

  • Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Jernbane
  2. Tog
  3. Privatisering
  4. Vy
  5. Debatt

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Plutselig kunne NSB kjøre tog til halve prisen

  2. SID

    Å bytte ut NSB er å kaste vekk skattebetalernes penger

  3. NYHETSANALYSE

    Det var britene som fikk i gang norsk jernbane. Har de fortsatt noe å lære oss?

  4. KOMMENTAR

    Prosessen frem mot Go-Ahead virker stadig mer rotete

  5. POLITIKK

    Hareide: De rødgrønne vil sende en gigantisk milliardregning til fellesskapet

  6. POLITIKK

    Også Arbeiderpartiet krevet granskning av britisk togseier på Sørlandsbanen