Debatt

Kjære dagpengemottager: Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men jeg har ikke tid

  • Anonym

Jeg er en del av problemet i beskrivelsen av NAV-ansatte som for dårlige til å innhente dokumentasjon i stønadssaker, skriver den anonyme saksbehandleren i dette innlegget. Borgen, Ørn / Aftenposten

Nav sier at «Vi gir mennesker muligheter», men slik det er nå, gir vi bare mennesker et nytt brev.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Jeg beklager behandlingen du har fått hos oss, men jeg har dessverre ikke tid til å gi deg bedre hjelp. Jeg beklager den litt stressede tonen min, når du ringer inn til NAV og har spørsmål om dagpenger. Jeg er en av de drøyt 180 personene som jobber med å behandle dagpengesøknader, i det som nå heter NAV arbeid og ytelser. Jeg håper likevel du kan forstå meg. Jeg skulle gjerne hjulpet deg bedre, men jeg har ikke tid.

Her er svaret fra NAV-ledelsen

Les også

Ingen er tjent med dårlig saksbehandling | Kjersti Monland ytelsesdirektør, NAV

Spørsmål som krever tid

Da du ringte, var jeg kanskje langt unna dagens produksjonskrav. Jeg hørte at du hadde et litt vanskelig spørsmål, som krever litt tid av meg. Da måtte jeg dessverre gi deg et litt diffust svar, fordi jeg måtte tilbake til saksbehandlingen. Det kan til og med hende du ringte inn rett etter at avdelingslederen min hadde vært og snakket med oss, for å fortelle at vi ligger bak produksjonsplanen, og vedkommende helst hadde sett at vi jobbet enda litt raskere.

Hvis du var heldig, noterte jeg kanskje ned personnummeret ditt for å hjelpe deg litt videre. Men når jeg så at saken din var mer innviklet enn jeg trodde, fikk du i stedet et litt meningsløst brev fra meg. Et brev der du ble bedt om å sende inn mer dokumentasjon, slik at jeg får sendt saken videre.

Pynter på statistikken

Hvis du er uheldig, kan det hende at jeg bare «trykte feil», slik at personnummeret ditt bare forsvant fra oppgavelisten min. Det er jo ingen som vet at det var deg jeg snakket med uansett. Jeg kan derfor fremstå som hyggelig og hjelpsom overfor deg, samtidig som jeg sender ballen videre til neste saksbehandler. Det er nemlig blitt ganske vanlig at vi leter etter om det er noe mer vi kan etterspørre fra deg eller at påminnelser bare slettes. Slik blir du ikke lenger mitt problem, og du har startet din første etappe som «kasteball» i NAV-systemet. Vi gjør alt for å pynte på statistikken.

  • Les også: Dette er historien om Norges mest utskjelte etat

Det er dessverre slik at vi som jobber med dagpengesøknader i NAV, har et krav om at hver av oss må produsere i gjennomsnitt ti vedtaksbrev om dagen. Da er ikke brev om manglende dokumentasjon, telefonsamtaler eller andre henvendelser tatt med. Avdelingen får daglige oppdateringer om hvordan vi ligger an sammenlignet med de andre avdelingene, slik at vi kan pushe hverandre til å jobbe enda litt raskere. Jeg vet ikke hvem som har bestemt at det skal være slik, men vi har forsøkt å ta det opp internt med avdelingslederen vår. Det eneste svaret vi får er at produksjonskravet bestemmes av NAV sentralt og at det ikke er mulig å gjøre noe med.

Beslutninger på tynt grunnlag

Jeg er derfor en del av problemet som SINTEF påpekte i sin rapport fra juni 2016. De beskrev der at NAV-ansatte er for dårlig til å innhente dokumentasjon i stønadssaker. Jeg fatter daglig beslutninger på et svært tynt grunnlag fordi jeg ikke har tid til å innhente nok dokumentasjon. Det må jeg nok dessverre også fortsette med, ettersom vi etter fire måneder ennå ikke har fått beskjed om å endre rutinene våre. Vi har bare fått beskjed om at du som stønadssøker uansett har mulighet til å klage, en klage som kan ta opp til 30 uker å få svar på.

Jeg vil derimot gjerne kunne hjelpe deg. Grunnen til at du tar kontakt med NAV, er jo at dette er livsoppholdet ditt, og du har kanskje ventet svært lenge allerede. Du har kanskje allerede måttet låne penger av venner for å betale husleien din, hvis du er så heldig å ha noen å låne penger av. Jeg håper derfor at noen i NAV leser dette, slik at jeg får bedre tid til å hjelpe deg neste gang. NAV sier at «Vi gir mennesker muligheter», men slik det er nå, gir vi bare mennesker et nytt brev.


Les også

Riksrevisjonen: Nav har tapt minst 676 millioner på feilutbetalinger

Les også

Spåkone fikk uføretrygd - lurte skattemyndighetene og svindlet Nav for én million kroner

Les også

NAV trenger drahjelp fra politikerne | Sigrun Vågeng

Les også

Nav har anmeldt trygdesvindel for 183 millioner

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Nav
  2. New Public Management
  3. Sintef

Relevante artikler

  1. KRONIKK

    Pasienten som ingen ville ha

  2. NORGE

    Hver gang hun får brev fra Nav, rykker hun tilbake til start uten svar på noe som helst

  3. DEBATT

    Ingen er tjent med dårlig saksbehandling | Kjersti Monland

  4. ØKONOMI

    Stortinget kan måtte bruke sommerferien på Tangen-saken

  5. OSLOBY

    Fikk ulovlig tilgang til sensitive personopplysninger for å svare på kritikk i mediene

  6. POLITIKK

    Fikk avslag på pappaperm fordi arbeidsgiveren sendte inn opplysninger for sent. Men avslaget var feil.