Debatt

Mediefolk klager i feil retning

  • Gjermund Stenberg Eriksen

1ae6659a-eb03-9cde-34e3-d189ee5d6122.jpg

Det er på tide at aktører som Telenor, Telia, Get, Google og Facebook betaler for innholdet de lever av.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Det er smertefulle tider i norske redaksjoner. Og det er vondt for enhver som liker store og små mediehus.

Problemet for mye av agget som er skapt av de vonde omstillingene de siste årene rettes mot NRK i forskjellige former og fra ulike talerstoler. Journalister, medie— og innholdsfolk bør heller klage hardere, i felles retning og klage koordinert. Det er ikke NRK som har stukket av med inntektene.

Innhold versus infrastruktur

Et av vår tids viktigste spørsmål er hvordan man i fremtiden skal få betalt for innhold.

Kampen står ikke mellom statsfinansiert allmennkringkasting på den ene siden, og private medier, innholdsprodusenter og journalister. Det står mellom innhold og infrastruktur.

Medier, mennesker og myndigheter må bli enige om å flytte penger fra infrastruktur til innhold hvis ikke de store internasjonale og nasjonale oligopolene skal spise det de vil og nekte å betale for resten.

Narkotikaøkonomi i revers

Det er innholdet, foruten sosiale behov, som er narkotikaen folk er avhengig av, og som gjør at vi sitter med skjermer i alle størrelser over alt hele tiden. Paradokset er at det er sprøytene folk er villig til å betale for. Det er sprøyteleverandørene, de som gir deg innhold, som tar de store pengene.

Folk er blitt fortalt at internett og innhold er gratis mens de gladelig betaler flerfoldige tusen i året for tilgang på dop gjennom nett, mobil og kabel. Samtidig som Google og Facebook har tatt enorme deler av annonseinntektene. Inntektene som tidligere var vår indirekte måte å finansiere innhold. Så indirekte penger til innhold er ikke noe nytt fenomen.

Hva bruker mediefolk talerstolen til?

Årlig forsøker medieledere og journalister å bruke sine talerstoler og mediemeninger til å hakke løs på NRK som konkurrent. Om 14 dager skjer det igjen — under mediedagene i Bergen. Det er gode og legitime grunner til å stille strenge krav til kostnader og kvalitet, men maset om at NRK står i veien for pengene er jeg svært kritisk til. Pengene tok en helt annen vei.

Et eksempel er Bernt Olufsens grundige og gode blogginnlegg om tilstanden i norske medier - med flere spark til allmennkringkasterens dominans. Han bruker ord som krig og krise, men oppfordrer ikke dem som stikker av med krigsbyttet til å legge igjen mye mer. Det er NRK som bør få størrelse og mandat innskrenket.

Fremtidens Kartago

Det er altfor lite penger til innhold slik marked og betaling og stat fungerer i dag. En avgift på de store selskapene ville vært et viktig bidrag. Det løser ikke alt, men det er mer rettferdig og sikrer godt norsk uavhengig innhold.

En solid sum som kan fordeles til de små og de store. Slik romeren Cato den eldre brukte enhver tale til å si at Kartago for øvrig bør invaderes, bør journalister og innholdsfolk bruke sine talemuligheter de nærmeste årene for det det er verdt. Ellers er skrekkscenarioet at alt innholdet om to-tre tiår blir laget av en filial av Google eller kabel- og telekjempen Comcast.

Og ja, jeg lever også av innhold. Dette er også mitt Kartago.

Mer fra Medierevisjonen?

Les også

Leserne burde kunne forvente at mediene prioriterer bedre enn tilfellet er i dag | Nina Hjerpset-Østlie

Les også

Hva mediene må lære av Trump | Gjermund Stenberg Eriksen

Les også

Hvis ikke pressen skal dekke Behring Breivik-rettssaken, hva skal pressen dekke da? | Anki Gerhardsen

Les også

Journalister gjør feil hele tiden. Det burde ikke være så vanskelig å innrømme det | Jan Arild Snoen

Les også

Det VG-lekkede UD-notatet viser at innvandringsliberale medier svikter sitt ansvar | Nina Hjerpset-Østlie


Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Lyst til å skrive ? Les denne først:

  1. Les også

    Seks tips til en Aftenposten-debattant

Les mer om

  1. Debatt
  2. Medier
  3. Medierevisjonen

Flere artikler

  1. DEBATT
    Publisert:

    Facebook er en skandale, og det er din skyld også | Gjermund Stenberg Eriksen

  2. DEBATT
    Publisert:

    Noen tror journalistenes partipreferanser former mediebildet. Men det er DU som bestemmer | Anki Gerhardsen

  3. DEBATT
    Publisert:

    Falsk balanse svekker Hillary Clinton – og pressen | Gjermund Stenberg Eriksen

  4. DEBATT
    Publisert:

    Nå jobber det flere mennesker med påvirkning på vegne av makten enn det jobber journalister som skal avsløre den.

  5. DEBATT
    Publisert:

    Fakta er god forretning

  6. DEBATT
    Publisert:

    Mediekonkurrenter med samme mål | Didrik Munch