Debatt

Når blir man kunstner?

  • Lars Mjøen

Kan sannheten rett og slett være at det ikke er Marianne Aulies rumpe som er den egentlige kunstneren, men Aune Sand? spør Lars Mjøen. Foto: ERLEND AAS/SCANPIX

ET MIRAKEL? Marianne Aulie blir til min store forbauselse stadig oftere omtalt som kunstner i mediene.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Lars Mjøen Foto: Privat

Kunstner. Jeg har stor respekt for det ordet. Kunstner blir man når man har utført noe unikt, og blitt respektert og anerkjent for innsatsen av sine kolleger og kritikere innen kunstfaget. Som f.eks. i teater, film, litteratur musikk og maling. Det er i hvert fall min oppfatning.Men når ble Marianne Aulie kunstner? Og akkurat når foregikk forvandlingen fra latterliggjort medieklovn med tullebilder til kunstner? Hva var det egentlig som skjedde?

Mange viktige spørsmål. Her noen forsøk på svar:

Annonser

For noen år siden dukket det plutselig opp en serie merkelige annonser nederst på forsiden av Aftenpostens kulturbilag. De viste noen klovneansikter, samt noen kryptisk/naive «budskap til myndighetene» Man leste og moret seg. Hva var nå dette for gøyalt påfunn?! Politisk satire? Myndighetene som klovner? Sto Are Kalvø eller Bye & Rønning bak?

Det viste seg snart at personene bak de rare annonsene var den tidligere fotomodellen Marianne Aulie og hennes «manager» Aune Sand, bror av den (inntil da) mer kjente maler Vebjørn.

Man fortsatte å flire, og enkelte kunstfaglig utdannede nedlot seg aller nådigst til slakt av damens «kunst» i avisene. We were amused!

Fortsatte iherdig

Men klovneannonsene fortsatte iherdig i månedsvis. De må ha kostet en formue. Etterhvert ble de avløst av bilder av malerinnens rumpe hvorfra det kom nye «budskap». Diskusjonen startet; Var dette noe som passet seg på forsiden av Aftenpostens kulturbilag?

Men så skjedde det: Plutselig en dag var Aulie blitt kunstner, og jeg har til denne dag aldri helt forstått når og hvordan det skjedde. Var det et mirakel? Noe i stil med å snakke med døde? Meg bekjent har damen aldri vært juryert, anmeldt eller utstilt i seriøse sammenhenger.

Skyldtes det da Aftenposten-annonsene?

Splitter naken

Eller skjedde det etter at hun brente sin «kunst» – naken – på en holme i skjærgården der TV 2 tilfeldigvis var til stede? Eller når hun plasket halvnaken rundt med en av sine klovner i havnebassenget i New York i håp om å bli arrestert – mens manager Sand filmet for alle medier. Eller poserte splitter naken på et ti år gammelt foto på Twitter. Til rasende kommentarer fra nye og gamle feminister og førsteside i Dagbladet (selvfølgelig!).

Eller oppsto fenomenet da enkelte firmaer og nyrike personer, som antagelig gjenkjenner noe i seg selv i motivene hennes, hørte rykter om at klovnene visstnok ble sprøytet med dyr årgangschampagne, og derfor syntes det var «helt greit» (som man sier i den bransjen) å kjøpe dem for helt absurde summer? Ja, jeg må dessverre innrømme at jeg har latt meg provosere. Og dermed også gått rett i provokasjons-fella! For da må jo Aulies bilder pr. definisjon være kunst. Provokasjonen er jo i dag å betrakte som nærmest en egen kunstretning, er den ikke? Eller?

Tjene penger

Kan man rett og slett bli kunstner fordi man er flink til å tjene penger? Så vidt jeg har kunnet bedømme, har det ikke skjedd noen spesiell utvikling i damens omgang med penslene; hun fortsetter å male de samme klovnene på omtrent samme vis.

Kan sannheten rett og slett være at det ikke er Marianne Aulies rumpe som er den egentlige kunstneren her, men Aune Sand?

Har Aune Sand klart å skape en kunstner ene og alene ved hjelp av markedsføring? Som kjent kan en løgn bli sannhet bare den gjentas ofte nok.

I så fall en unik bedrift, formodentlig respektert og anerkjent av kolleger og kritikere – i hvert fall innen reklamebransjen!

Og siden bortimot alt kan vri og vrenges til å bli kunst, kunstkonsepter eller såkalte «kunststunts» i våre dager, så er kanskje Sands prosjekt den egentlige kunsten – og Marianne Aulie bare hans kunstkonsept?

På den annen side; når alt kan bli kunst og alle kan bli kunstnere, så mister begrepene sitt innhold.

Marianne Aulie og Aune Sand kan i hvert fall le hele veien til banken.

Les mer om

  1. Debatt

Relevante artikler

  1. KULTUR

    «Få den båten ut av det bålet!» sa Marianne Heske. Nå er kunstnerens vrak på vei til Frankfurt.

  2. KULTUR

    Han stjal to av hennes malerier. Men så oppsto et helt uvanlig vennskap mellom kunstneren og tyven.

  3. KULTUR

    Dette er kunstnernes #metoo-oppgjør

  4. KULTUR

    Hva har Knausgård, Picasso og hjerneforskere til felles? De blir ikke de samme etter at Siri Hustvedt har sett på dem.

  5. A-MAGASINET

    – Jeg har valgt det bevisst. Ikke hus, bikkje, bil, barn, kone, båt, hytte. Jeg har ingenting. Jeg vil være fri.

  6. KULTUR

    Oslobiennalen får kritikk for pengebruken. Dette har de brukt 47 millioner på.