Debatt

Oslo: Miljøpolitikk som virker | Andreas Halse

  • Andreas Halse
OPT_f2b3ed3f-64a3-82c9-013e-403314fd7e52_doc6oswy1vv9is153fv1n48-t5kmt7m2KW.jpg

Det mest virkningsfulle byregjeringen har rukket å gjøre på den korte tiden, er å øke måkebudsjettet for sykkelveiene.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Artikkelforfatteren svarer på påstander om at Oslos innbyggere plages av mange restriktive klimatiltak.

I Dagsavisen onsdagkunne Oslos nye miljøbyråd fortelle om hvordan kommunen vil bruke støtteordninger og informasjonstiltak for å fjerne alle oljefyr i Oslo innen 2020. I Aftenposten samme ettermiddagskriver Venstres fremste mann i byen at byregjeringen ikke har konkrete tiltak for å fjerne oljefyrene.

Miljøbudsjettet er økt med 110 millioner

Så kort kunne kanskje svaret vært på kronikken fra Venstres fungerende gruppeleder, Hallstein Bjercke. Dette har vært typisk for forsøkene på miljøkritikk som har vært rettet mot det nye flertallet i Oslo. I stedet for å være ærlig om sak, forsøker man å fremstille det som om ingenting skjer, annet enn at pisken svinges.

Jeg skjønner at Bjercke velger å ikke skrive et ord om at miljøbudsjettet ble økt med 110 millioner etter at han gikk av.

  • Det ble satt av penger til utbytting av oljefyrer, nye solcellepanel, bedre drift av sykkelveier, støtte til elsykler og en hel rekke andre tiltak som bidrar til å gjøre Oslo grønnere og triveligere.
  • Samtidig ble det lagt frem planer for en åtte nye sykkelruter gjennom sentrum.
  • Og ikke minst ble rammene for kjøp av nye trikker økt med over 900 millioner.
    Summene som brukes på tiltak som fremmer miljøvennlige valg er altså større under vårt styre enn i høyresidens alternative budsjetter. Det gir et solid inntrykk av at påstander som at den nye byregjeringen «er mindre opptatt av å sikre de gode alternativene» bare er retorikk.

Måking av sykkelveier

Det mest virkningsfulle byregjeringen har rukket å gjøre på den korte tiden, er å øke måkebudsjettet for sykkelveiene.

Vi ser resultatene allerede, fra i fjor til i år har vintersyklingen økte med førti prosent. Det betyr at litt færre tar bilen, og bussene og trikkene blir mindre fulle i rushet. Per meter reist er det de mest effektive pengene vi bruker i Oslo. Og de kommer til å ha enda bedre effekt neste vinter, når vi fått litt bedre tid til å planlegge hvordan et godt vintersykkelnett skal driftes.

Venstre stemte mot dette. De stemte heller for å bruke pengene på kollektivtrafikken. Det var en gal prioritering. Ikke fordi det er galt å gi penger til kollektivtrafikken, men fordi man også i miljøpolitikken må bruke pengene der de har størst effekt. Sannheten er jo at i Ruters budsjett på over seks tusen millioner, spiller ikke femten millioner fra eller til en spesielt stor rolle. For syklistene som aldri har opplevd god snømåking, er det derimot en klar forskjell.

Gulrøtter for syklister – vanskeligere å kjøre bil

Men dette handler om så mye mer enn hvordan vi bruker femten millioner i Oslos budsjett på over seksti milliarder. Om det så gjelder å slippe trikken og bussen frem, eller gjøre det enkelt å sykle, er problemet det samme: vi har en konflikt om gatearealet i byen.

Skal vi bruke gulrøtter for disse reisende, er vi nødt til å inndra parkeringsmuligheter og kjøremuligheter for bilistene. For samfunnet er det utvilsomt et stort gode. Flere kommer raskere frem på en miljøvennlig måte, men prisen er altså at det blir vanskeligere å kjøre bil.

Dessverre ble ikke den store fremkommelighetspakken for kollektivtrafikken fulgt opp i noe særlig grad av det borgerlige byrådet. Det samme gjaldt utbyggingen av sykkelveinettet. Her er det mye å hente. Dette er tiltak som vil gjøre det enklere og raskere å komme miljøvennlig frem i Oslo.

Den økonomiske gevinsten er langt høyere enn de femten millionene Venstre vil gi i tilskudd. Og tiltakene har den klare fordel at de er relativt billige å gjennomføre. De krever først og fremst at vi har et politisk flertall som er villig til gi gatearealet til de som skal reise miljøvennlig. Heldigvis har vi et slikt flertall nå.

Byens del av ansvaret for å oppfylle Paris-avtalen

Klimagassutslippene i Oslo har økt.

Det enkle faktum er greit å ha med seg når man leser Bjerckes påstander om at politikken har vært en suksess mens Venstre har styrt.

Fortsetter vi med denne type «suksesser» klarer vi ikke å oppfylle Oslo Venstres egne målsetninger, langt mindre ta byens del av ansvaret for å oppfylle den internasjonale Paris-avtalen som nettopp ble undertegnet. Lista må rett og slett legges høyere. Og så må vi ta sats å hoppe over. Vi kan hvis vi virkelig prøver.

Twitter: @andhalse

Mer om et grønnere Oslo her:


Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Lyst til å skrive? Les denne først:

Les også

  1. Seks tips til en Aftenposten-debattant

Les mer om

  1. Debatt
  2. Byrådet (Oslo)
  3. Oslo
  4. Politikk