Debatt

Minnesmerket etter 22. juli vil hjelpe oss å takle sorgen

  • Øystein Aldridge
    Øystein Aldridge
Det omstridte minnesmerket på Sørbråten i Hole.

Kunstnere fra hele verden forsvarer Dahlbergs kunstverk.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Se artikkelforfatternes navn nedenfor.

Installasjonen av Jonas Dahlbergs kunstverk Memory Wound på Sørbråten har i den senere tid ført til opphetet debatt. Minnesmerket skulle opprinnelig ha stått ferdig i 2015, men er blitt gjendstand for en opprivende juridisk strid som kan stanse gjennomføringen av det viktigste offentlige kunstverket i Norden i vår tid, og en sentral manifestasjon mot terrorisme.

Debatten er viktig

Det er ikke overraskende at utformingen av et minnested skaper debatt. Slik vil det alltid være, fordi det er sterke følelser involvert. Hensikten er å holde minnene i live, og minnene er smertefulle. Debatten er ikke et problem, den er en viktig del av prosessen - en strategi for å håndtere det som skjedde.

Hensikten med et minnesmerke er nettopp å bevare et minne; å leve med det gjør det mulig for oss å bearbeide det. Over hele verden har minnesmerker vist seg å ha en samlende funksjon, ikke bare nasjonalt, men etter hvert også i lokalmiljøet. Hva ville skjedd hvis vi lot være å opprette minnesmerker fordi vi var redde for at de ville gjøre oss opprørte? Hva slags samfunn ville det skape?

Omfavne sorgen

Jonas Dahlbergs design er et av de mest kraftfulle kunstverkene i Norden. Memory Wound er en flenge i grunnfjellet, et sår i naturen. For turgåere på gangstien er det et fredfullt og vakkert sted for ettertenksomhet mellom vann og berg. Jonas Dahlberg tvinger oss til å se innover, bort fra øya, så vi kan omfavne den store sorgen vi har inni oss.

Jonas Dahlbergs design er et av de mest kraftfulle kunstverkene i Norden, mener artikkelforfatterne.

Kunstverket har allerede gjort inntrykk på mennesker over hele verden. Det er blitt publisert i aviser og bøker og diskutert på arbeidsplassen og rundt middagsbordet. Grunnen er at det på en så gripende måte fanger hendelsen det skal minne oss om, samtidig som det tilbyr et sted hvor vi kan takle sorgen. Det er nettopp det kunst kan være i stand til: å gi oss et følelsesmessig forhold til hendelser som er så brutale at de er umulige å forstå.

Demokratisk samfunn

I denne debatten er det viktig å huske at det ikke er kunstverket som er brutalt, men handlingene det skal minne oss om. Å stanse et slikt kunstverk er å redusere betydningen av selve hendelsen. Det er å nekte mennesker adgang til deres egne følelser, å nekte å tilby refleksjon over verdien av et demokratisk samfunn.

Vi appellerer til norske myndigheter om å ha mot til å la Memory Wound bli et verdig sted for å lege sårene ved å bearbeide dem - snarere enn å undertrykke dem.

Miroslaw Balka – kunstner Warszawa og ansvarlig for Estoniamonumentet i Stockholm, Daniel Birnbaum – direktør Moderna Museet i Stockholm, Konrad Bitterli – visedirektør Kunstmuseum St. Gallen, Iwona Blazwick – direktør Whitechapel Art Gallery, London, Ina Blom, professor IFIKK, Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk Universitetet i Oslo, Mikkel Bogh – direktør Statens Museum for Kunst, København, Manuel Borja-Villel – direktør Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, Gerard Byrne – kunstner Dublin, Lauren Cornell – kurator New Museum, New York, Florence Derieux – kurator Centre Pompidou Foundation Paris og New York,Claire Doherty – direktør Situations Bristol, Olafur Eliasson – kunstner Berlin, David Elliott – kurator, tidligere direktør Mori Art Museum, Tokyo, Charles Esche – direktør Vanabbe Museum, Dora Garcia – professor i billedkunst, Kunstakademiet, Oslo, Eva Gonzales Sancho – kurator, tidligere direktør for FRAC Bourgogne, Leevi Haapala – direktør Kiasma, Helsinki, Tone Hansen – direktør Henie Onstad Kunstsenter, Sofia Hernandez Chong Cuy – kurator CPPCA (Art and Ideas from Latin America), New York, Alfredo Jaar – kunstner New York, Hicham Khalidi – associate kurator Fondation d'entreprise Galeries Lafayette, Paris, Magdalena Malm – direktør Statens Konstråd, Stockholm, Chus Martinez – kurator Institute of Art at FHNW Academy of Art and Design, Basel, David Neuman – direktør Magasin 3, Stockholm, Isabella Nilsson – direktør Göteborgs Konsthall, Lars Nittve – senior advisor M+, Hongkong, Marit Paasche – kunsthistoriker, museumskurator og kunstkritiker, Ann Pasternak – direktør Brooklyn Museum, Laura Raikowitz – direktør Queens Museum, Mats Stjernstedt – kunstnerisk leder Kunstnernes Hus, Oslo, Kjetil Trædal Thorsen – Founding Partner Snøhetta, Oslo, Nato Thompson – chief kurator Creative Time, New York, Sabrina van der Ley – avdelingsdirektør samtidskunst, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, Philippe Vergne – direktør MOCA, The museum of contemporary art, Los Angeles.


Regjeringen velger omstridt Utøya-minnesmerke.

Juryen fulgte ikke anbefalingen.

Kunstneren bak minnesmerket på Sørbråten bør få en ny sjanse.

Naboer saksøker Staten for å stanse 22. juli-minnesmerke.

Regjeringen tilbyr å forkaste 22. juli-minnesmerket.

Les mer om

  1. 22. juli
  2. Kunst
  3. Utøya
  4. 22. juli-minnesmerket