Debatt

H&M seksualiserer småjenter | Helle Cecilie Palmer

  • Helle Cecilie Palmer, forlagsredaktør i Res Publica

Helle Cecilie Palmer

Disse overdelene er begge i størrelse 3 år. Hvorfor er jentevarianten mindre og strammere enn guttevarianten?

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Hvis Hennes & Mauritz skulle kledd opp et par treåringer for sommeren, kunne barna sett omtrent sånn ut: Jenta i lårkort shorts (eller hotpants) og tettsittende singlet. Gutten i knelang shorts og vid singlet.

Det er nemlig slik at i H&Ms butikker, er shortsene i jenteavdelingen kortere enn dem man finner i gutteavdelingen.

På jentestativet finner du også trange singleter i søte pastellfarger.

Jeg henvendte meg til H&Ms kundeservice og spurte om hvorfor det er slik.

Svaret Palmer fikk fra kundeservice.

H&M påstår at de er «opptatt av at barn skal være barn, og vi setter derfor barnet først når vi designer klær til dem».

Grunnen til at de deler butikkene sine i jente- og gutteavdelinger, er visst bare at det er mest oversiktlig slik.

Hvordan har det seg da at alle de korteste shortsene og trangeste toppene havner i jenteavdelingen?

Voksen mote også for barn

Tidligere har H&M og andre produsenter av barneklær fått kritikk for å selge bikinier og skinny jeans til barn ned i ettårsalderen.

Trenden er åpenbar: Det som er mote for voksne, skal også være mote for barn.

I 2006 ga SIFO ut en rapport om fremstillingen av barn og klær i H&M-kataloger mellom 1987 og 2004.

Helle Cecilie Palmer. Res Republika

Rapporten konkluderer med at:

«Skillene mellom jenter og gutter viser i ytterpunkt jenter i rosa ettersittende klær med trykk av hjerter eller blomster, og guttene i vide klær i nøytrale farger med trykk av superhelter, taggemønstre eller flammer. Forskjellene signaliserer en distinksjon mellom den søte jenta og den tøffe gutten. En sammenligning med den voksne moten viser også at klærnes utforming er blitt mindre barnlige i perioden. Klærne til både jenter og gutter i katalogen kunne vel så gjerne ha blitt båret av en voksen person. Et eksempel på dette er passform for jenter der de i økende grad presenteres i ettersittende klær og viser mer hud. Dette er klart en mote som har dryppet nedover i alder fra mote til voksne og ungdom og ned til barn.»

Burde fjerne kjønnsinndeling

Hvilket signal er det egentlig H&M ønsker å sende når de lager jenteklærne trangere og kortere enn gutteklærne?

«Det kan skimtes en krenkelse av likestillingen mellom kjønnene, der jenter og deres seksualitet i økende grad objektiveres mens guttene presenteres aktive og handlende», står det å lese i SIFO-rapporten.

Jenter utsettes altså for kroppsfokus og seksualisering fra de er små.

Jeg har ikke fått noe ordentlig svar på hvorfor H&Ms barneklær er designet slik at jenter ned i 1-2-årsalderen skal gå i trangere klær og vise mer hud enn gutter. Kanskje er det for ubehagelig å innrømme at de er en del av en industri som seksualiserer småjenter.

Disse singlettene er samme størrelse, men den ene er til gutter og den andre til jenter. Helle Cecilie Palmer

Noen tanker om hvilket ansvar de som storaktør på klesmarkedet har når det gjelder kroppspress og kjønnsroller, har de visst heller ikke gjort seg.

Det er det på høy tid at de gjør.

Hvis H&M faktisk mener at de vil la barn være barn, kan de starte med å fjerne kjønnsinndelingen av barneklær.

H&M kan starte med å fjerne kjønnsinndelingen av barneklær

Hvis de ønsker å frigjøre jenter fra seksualisering og kroppspress, bør de slutte å fremstille småjenter som om de er voksne.


Mer om tematikken?

  • Denne saken fra 2013 er kanskje like aktuell i dag: De store motehusene markedsfører bikinier myntet på seks-syvåringer
  • Foreldre reagerer på at jenter og gutter i 1. klasse dusjer sammen etter gymmen på skole i Sola
  • Motepreset begynner allerede i barnehagen, mener professor Erling Roland
  • Nå finnes det bikinier for barn helt ned i 2-årsalderen

Les mer om

  1. Kroppspress
  2. Barn og unge
  3. Mote

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Nei, Netflix-filmen «Cuties» må ikke sensureres. Den må sees.

  2. DEBATT

    Reklamebransjens skitne triks ødelegger unges psykiske helse | Øystein Kolstad Kvalø

  3. FAMILIE OG OPPVEKST

    Advarer foreldre: – Ikke kritiser egen kropp foran barna dine

  4. KRONIKK

    Barn har rett til sine foreldre

  5. A-MAGASINET

    Boko Harams metoder er så brutale at selv IS tar avstand

  6. FAMILIE OG OPPVEKST

    Bekymret for at barnet ditt spiller for mye? Her er ni tegn på avhengighet