Oslo mangler lokaler for bredden i kulturlivet. Gå videre med Gamle Munch!
Kjære Oslos kulturpolitikere: Bevar Gamle Munch og slipp barn, unge og voksne kulturutøvere inn!
I 1965 spilte en 18-årig saksofonist fra Årvoll i monumentalsalen på Munchmuseet. 60 år senere kan lokalene på Tøyen ha like stor betydning for dagens unge musikere, dansere, teater- og kunstnerspirer som det hadde for Jan Garbarek den gang.
I slutten av august åpnet kulturbyråden det gamle museumsbygget for korttidsleie til ulike kulturaktører. Lyset er på, ett år etter at Munch flyttet ut.
Det myldrer innenfor veggene i høst. Kafeen er åpen, med yrkestrening og opplæring for ungdom. Ideelle aktører og kulturprodusenter arrangerer band- og DJ-kurs, danseklasser, forestillinger, filmvisninger og konserter. Et levende kulturhus!
Men – huset er foreløpig åpent kun frem til jul. Kommunen utreder videre bruk, og gamle Munchs fremtid behandles politisk kommende vår.
Oslos musikkliv ser ingen andre muligheter enn at bygget beholdes til kultur. Vi har ingen kulturbygg å miste. Hverken på Tøyen eller i Oslo.
Kjære Oslos kulturpolitikere: Bevar Gamle Munch og slipp barn, unge og voksne kulturutøvere inn!
Veronica Stokkmo, Oslo musikkråd
Anders Døving, Klassisk
Anine Smith, Fargespill Oslo
Eirik Fosland, Rockslo
Henriette Eilertsen, Improbasen
Ida Zalk, Ung i Kor Oslo
Ingunn Eck Sand, JM Norway
Jan Koop, Creo Oslo
John Ege, AKKS Oslo
Kari Grete Jacobsen, Østnorsk jazzsenter
Karstein Grønnesby, Norsk Viseforum
Kee Eide, Musikkbyen Oslo
Ketil Gutvik, NyMusikk
Linda Dyrnes, FolkOrg
Sigurd Engesnes, Norsk Sangerforum
Siri Kvambe, Samspill International Music Network
Thor Olav Fjellhøi, Norges Musikkorps, Forbund Øst
Tonje Kaada, Øyafestivalen
Torunn Kristoffersen, De unges orkesterforbund Oslo
Trond Moe-Larsen, Musikkontoret Møst
Unni Færøvik, Korpsnett
Øyvind Larsen, Oslo Jazzfestival