Debatt

TV-toppene ligner Komiske Ali

  • Cecilie Victoria Myhra
  • Tronn Skjerstad

De etablerte aktørene fornekter det som skjer med TV-titting blant unge.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Ulovlig streaming av sport, serier og film blir stadig mer utbredt blant nordmenn. Det faktum at det er gratis, at utvalget er upåklagelig, og at all reklame er klippet bort fra yndlingsseriene dine, gjør vel at de fleste allerede er solgt. At kvaliteten kanskje er litt dårligere enn på betalingsløsningene, er da ubetydelig for mange.

For tiden krangler toppene i TV 2 og TVNorge høylytt om hvem som er størst og hvordan dette skal måles. Begge hevder å være størst i markedet, og hos begge drives både selskapsverdi og kostnader opp av dyrekjøpte rettigheter til sport og serier. Et interessant faktum er at TV-titting, ifølge ferske tall fra TNS Gallup, har minket hos den yngre garde. Samtidig har streaming, særlig den som er ulovlig og gratis, økt i samme gruppe. TV-toppene fremstår som Komiske Ali–Iraks tidligere informasjonsminister, som fornektet amerikanske styrker i Bagdad under invasjonen i 2003–når de fornekter det som er i ferd med å skje med faktisk TV-titting blant dem som skal betale for sport og serier i fremtiden.

Trussel mot markedet

Trenden med ulovlig streaming truer det etablerte TV-markedet, fordi den anføres av en brukergruppe som de etablerte ikke har rettet oppmerksomheten mot. Når brukerne månedlig kan spare 900 kroner på sport og 300 kroner på å se serier ulovlig, fremfor å abonnere på lovlige tjenester, ser vi et tydelig økonomisk motiv. Sosiale medier bidrar til å spre ordet, og blant de unge er denne formen for markedsføring mye mer effektiv enn vanlig reklame. Ulovlig streaming kan dermed øke uten at de etablerte aktørene engang legger merke til det. I verste fall skyves de ut av markedet.

I sin masteroppgave om temaet intervjuet Cecilie Myhra viktige aktører innen TV, og laget en spørreundersøkelse som ble delt gjennom sosiale medier.

Spørreundersøkelsen viste – ikke overraskende – at alle respondentene bruker streaming, på grunn av at prisene er lave (eller gratis), at innholdet ikke er kommet til Norge ennå, og at det er lett tilgjengelig. Generelt var de ulovlige sidene mer eller like mye brukt som de lovlige, norske tjenestene, som Comoyo og C More Play. Da er det interessant at gratisnettstedene ikke betraktes som konkurrenter av de etablerte aktørene. Intervjuene viste at sistnevnte hevder å gjennomføre tiltak for å unngå å miste kunder, ved å tilpasse seg kundenes behov. De mener også at de overvåker det lovlige markedet og at de krypterer innholdet sitt. Det ser imidlertid ikke ut til at de krypterer godt nok, ettersom Viasat, C More og TV 2s sendinger av Champions League, Tippeligaen og Premier League ligger tilgjengelig gratis (og ulovlig) på nettet.

Fire muligheter

Det lovlige markedet må gjøre forandringer, og kan i prinsippet:

1. Prøve å stoppe den ulovlige streamingen, noe som hittil har vist seg umulig.

2. Sette prisene lavt nok, så folk vil velge dem fremfor det ulovlige markedet – slik vi har sett Spotify gjøre innen musikk.

3. Forbedre den redaksjonelle rammen rundt produktene sine: bedre utvalg, tilgjengelighet og betalingsløsninger.

4. Bli spist opp av det ulovlige markedet.

Allerede nå kan man anta at de etablerte aktørene taper mer enn 100 000 kunder til de ulovlige nettsidene. I tillegg har amerikanske Netflix allerede etter få måneder 370 000 betalende, norske kunder ukentlig. Så lenge TV2 og TVNorge krangler om hvem som er størst og Telenors Comoyo bare er stor målt i antall ansatte, står TV-bransjen foran en omveltning som gjør at diskusjonen om hvem som er størst på TV blir like interessant som hvem som selger flest CD-plater og DVD-er. I mellomtiden "stemmer" fremtidige kunder ved ikke å bruke fjernkontrollen.

Les mer om

  1. Debatt