Debatt

Voi voi – høyt opp i rådhustårnet | Heggelund, Spurkeland og Langfeldt

  • Stefan Heggelund
  • Charlotte Spurkeland
  • Nicolai Øyen Langfeldt

Elektriske sparkesykler fra Voi på utsiden av Oslo S. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Texastilstandene i storbyene er et resultat av handlingslammelse hos byrådet i Bergen og Oslo.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Sommeren har budt på flere utfordringer i mange av de store byene. Sparkesyklene som var ment for å sikre bedre mobilitet, har gjort det mer utfordrende for mange å ta seg rundt.

Når byrådet i Oslo og Bergen nå roper på at staten skal løse problemene, glemmer de én viktig ting: Problemene kunne vært unngått dersom byene hadde brukt sin lokale reguleringsmakt.

Kommunene er ikke blottet for virkemidler, verktøykassen er større enn ytterkanter som forbud og frislipp.

Fra venstre: Stefan Heggelund, stortingsrepresentant fra Oslo (H), Charlotte Spurkeland, bystyrerepresentant i Bergen (H) og Nicolai Øyen Langfeldt, bystyrerepresentant i Oslo (H).

Har ikke løftet en finger

Bybildet i Oslo er blitt stadig mer kaotisk de siste årene, uten at byrådet har løftet en finger for å imøtekomme aktørene eller regulere bruken.

Bergen på sin side har nektet å snakke med tilbyderne. Det er en ganske naiv tilnærming, da sparkesyklene er å se i stadig flere byer over hele Europa. Aktørene ønsker å etablere seg, og byer som Bergen er intet unntak.

Siden 2018 har fem selskaper prøvd å kontakte Bergen kommune. Responsen fra kommunen har vært å stikke hodet i sanden og nekte å ha dialog.

Miljø- og byutviklingsbyråden har selv sagt at han ikke ønsker sparkesyklene velkommen, men den siste tiden er tonen blitt en annen. Problemet er hvor har han vært de siste årene. Kanskje det kunne vært en løsning å trekke hodet opp av sanden. Isteden har regjeringen nå måttet komme på banen.

Skylder på Frp

Lan Berg (MDG) ønsker strengere regulering og legger skylden for situasjonen hos Frp. Det faller på sin egen urimelighet, når hun selv sitter med ansvaret for samferdsel i Oslo. Dessverre virker det som om avstanden fra fortauene til kontoret i rådhustårnet er blitt for lang.

Regjeringen er opptatt av lokalt selvstyre og vet at ulike byer har forskjellige utfordringer og dermed også ulike løsninger. Hva som er best for Trondheim, er kanskje ikke det samme som for Bergen og omvendt. Utgangspunktet for politisk arbeid skal være at beslutninger gjøres nærmest dem det gjelder. Stortinget og regjeringen skal se på nasjonale regler, men ved å vente på staten, starter løsningene i feil ende.

Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

  1. Les også

    Sparkesykkelturen til Frp-eren endte med fire brudd, 40 døgn på Ullevål og koldbrann. Nå etterlyser han regler.

  2. Les også

    Mange land har innført langt strengere restriksjoner for elsparkesykler enn Norge

  3. Les også

    Hendene i været, sparkesykkelcowboyer! | Joacim Lund

  4. Les også

    Politiet etterlyste at noe må gjøres med Oslos 10.000 sparkesykler. Bymiljøetaten: – En god start vil være at politiet engasjerte seg mer.

Les mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Bystyret
  3. Oslo
  4. Bergen
  5. Voi
  6. Samferdsel

Relevante artikler

  1. NORGE

    Regjeringen: Ingen regulering i år. Oslo tar saken i egne hender: Vil nattestenge elsparkesykler

  2. POLITIKK

    Skei Grande mener MDG ikke tør legge seg ut med sparkesykkelbrukerne

  3. OSLOBY

    Bystyret i Oslo er lei sparkesykkelkaos. Utleie kan bli satt ut på anbud.

  4. OSLOBY

    Hvem har ansvar for å rydde opp?

  5. POLITIKK

    Oslo kommune samler inn elsparkesykler – sender regningen til selskapene

  6. ØKONOMI

    Sparkesykkel-selskap vil ha med bransjen på opprydning