Debatt

Ingen er tjent med dårlig saksbehandling | Kjersti Monland

  • Kjersti Monland, ytelsesdirektør NAV

For å møte den stadig økende saksmengden legger saksbehandlerne våre ned en enormt stor innsats, skriver Kjersti Monland, ytelsesdirektør i NAV. NAV

NAV-leder svarer på kritikken fra NAV-ansatt.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

De som jobber med dagpenger i NAV har travle dager når arbeidsledigheten stiger. Hver dag gjør saksbehandlerne våre sitt beste for at over 72.000 brukere skal få pengene sine i tide.

Her er innlegget fra den anonyme NAV-ansatte:

Les også

Kjære dagpengemottager: Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men jeg har ikke tid

Bare så langt i 2016 har vi behandlet 20 prosent flere saker enn i fjor. For å møte den stadig økende saksmengden legger saksbehandlerne våre ned en enormt stor innsats.

Vi vet at arbeidspresset har vært stort i lang tid og beklager den frustrasjonen innlegget gir uttrykk for. Dette tar vi på alvor, og vi forsøker så langt som mulig å legge arbeidsforholdene til rette. Samtidig vet vi at de aller, aller fleste av våre medarbeidere setter sin stolthet i å levere gode vedtak og betjene henvendelsene vi får på en profesjonell måte.

Dette gir ikke god statistikk

Vår oppgave er å sørge for at mennesker som har mistet jobben, får de dagpengene de har krav på. I de fleste tilfellene lykkes vi, selv om det selvsagt er unntak. I Sintef-rapporten ble det påpekt at vi i enkelte tilfeller ikke har utredet saken godt nok. Dette jobber vi med å forbedre.

Hvis en dagpengemottager må bruke tid på å klage på et vedtak eller søke på nytt fordi vi ikke har gjort jobben vår, slik det beskrives i innlegget, så gir ikke dette god statistikk. Feil vedtak betyr både dårlig service til brukerne og merarbeid for NAV. Det samme gjelder dersom vi gir en bruker utilstrekkelig informasjon eller sender brev som er vanskelige å forstå.

Jeg håper at du som har skrevet dette innlegget, tar opp bekymringene dine med din leder på nytt, eller med din tillitsvalgte. Det er viktig for meg at de som jobber i NAV, blir hørt. Ingen er tjent med at arbeidet vi gjør er av dårlig kvalitet. Det som er effektivt både for oss og for brukeren, er å behandle saken riktig med en gang.


Les også

Nav: Ledighetstoppen er nådd

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Sintef
  2. Nav
  3. New Public Management

Relevante artikler

  1. NORGE

    UDI mente mor og barn kunne ha kontakt via Internett. Nå lover de å fjerne formuleringen.

  2. KRONIKK

    NAVs hjelp og veiledning har vært en stor tilleggsbelastning til å være syk

  3. DEBATT

    NAV-ansatt: Vi skal gi mennesker muligheter, men gir dem bare et nytt brev

  4. POLITIKK

    Her er svaret på det alle permitterte lurer på: Hvorfor har det tatt så lang tid å få de første dagene med full lønn?

  5. POLITIKK

    Nav: 113.500 søknader om dagpenger på under en uke

  6. ØKONOMI

    Permitteringer blir billigere for bedriften, dyrere for staten og den enkelte