Debatt

Fascisme og islamisme er ikke motsetninger i dagens Europa. Det er to sider av samme sak. | Andreas C. Halse

  • Andreas C. Halse
    Spaltist
Ofte fremstilles denne islamismen som en motsats til fascismen vi nå ser på fremmarsj i Europa.Jeg tror det er feil analyse. Jeg mener derimot at disse ideologiene ligner såpass mye på hverandre at vi på venstresiden burde anse dem som to sider av samme sak, skriver Andreas C. Halse (bildet).

Venstresiden må klare å gjenkjenne fascisme, uansett hvilken form den tar, og reagere deretter.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Vi kan lese to viktige saker om den såkalte islamske staten denne uken.

Den ene handler om 18 år gamle Sherihan, som de siste fire årene er blitt solgt fra IS-kriger til IS-kriger som sexslave.

Hennes historie er dessverre ikke unik.

Jeg møtte selv Jezidi-kvinnen Nadia for to år siden, og opplevelsen sitter fortsatt prentet inn i hjernebarken. Ikke fordi jeg ikke ante hvordan IS behandler kvinner.

Det var, også i 2016, en kjent sak at de såkalte krigerne i IS er noen hensynsløse voldtektsmenn som står for en nådeløs behandling av både kvinner og barn.

Det gjør derimot et veldig sterkt inntrykk å komme så tett på ondskapen som praktiseres av terrorgruppen og se ofrene for barbariet rett inn i øynene.

Møtt med naivitet

Den andre viktige historien vi har kunnet lese denne uken, handler om Aisha Shezadi, som frivillig har reist for å hjelpe IS og nå gjerne skulle hatt hjelp av norske myndigheter for å komme seg tilbake.

Historien er en øyeåpner for hvilken vanvittig lettvinthet og naivitet vi har møtt den islamistiske ekstremismen med.

Det gir en ganske dårlig smak i munnen å tenke på at Shezadi, for få år siden, ble sendt rundt for å koseprate med norske skoleelever om det hun trodde på.

Familiene til mistenkte IS-krigere er plassert i en leir inne i en stor flyktningleir i Hol i det nordøstlige Syria. Norske Aisha Shezadi befinner seg nå i denne leiren, etter at hun var i IS-territoriet i flere år.

Skribent Hilde Sandvik viser godt at det Shezadi trodde på da, ikke er så forskjellig fra det hun tror på nå. Hun hyllet Taliban og var en synlig figur i det norske salafistmiljøet.

Salafismen, også kjent som statsreligionen i land som Saudi-Arabia, står for steining for utroskap, henrettelse av homofile, henrettelse av annerledestroende og innesperring av kvinner, for å nevne noe.

Den norske grenen var for øvrig trolig dem som sto bak hetsen av et voldtektsoffer som hadde forlatt religionen i 2012, altså rett før Shezadi ble sendt rundt på skoleturné.

Les også

Norske Aisha Shezadi skrøt av livet i IS-staten – nå kan hun bli returnert til Norge

Linken til Saudi-Arabia er viktig, for det er ikke bare i IS vi finner en totalitær og menneskefiendtlig tolkning av islam. Rike stater bruker betydelige midler på å spre sin ekstreme ideologi over hele verden, delvis gjennom å bruke milliardbeløp på å finansiere koranskoler og radikale moskeer.

Ideologiens brutalitet kombinert med styrken i form av overbevisningskraft og økonomiske ressurser gjør den både farlig og mektig.

Må gjenkjenne fascisme

Ofte fremstilles denne islamismen som en motsats til fascismen vi nå ser på fremmarsj i Europa.

Jeg tror det er feil analyse. Jeg mener derimot at disse ideologiene ligner såpass mye på hverandre at vi på venstresiden burde anse dem som to sider av samme sak. Hatet mot alle som er annerledes, mot kvinner, mot alle som ikke tror og alle som ikke innordner seg, er sentrale kjennetegn som preger begge leire.

Venstresiden må klare å gjenkjenne fascisme, uansett hvilken form den tar, og reagere deretter.


På Twitter: @achalse

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Den islamske staten (IS)
  2. Saudi-Arabia
  3. Ekstremisme
  4. Internrevisjonen