Debatt

Dusjing etter kroppsøving er unødvendig. Dropp det.

  • Jorun Spord Borgen
  • Gro Rugseth

Dusjingen på skolen var i sin tid del av opplæring i hygiene. Svært få hadde eget bad, og badet i varmt vann kun en håndfull ganger i året. I dag vil mange hevde at vi dusjer for ofte, skriver innleggsforfatterne. (Illustrasjonsfoto) Pavel Losevsky - Fotolia/NTB Scanpix

Dusjingen skygger for det kroppsøvingsfaget skal rette seg mot og stjeler tid fra et innhold mange vil ha mer av, mener Jorun Spord Borgen og Gro Rugseth ved Norges idrettshøgskole.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Etter vår mening er dusjingens begrunnelse utdatert. Arbeid for å bedre folkehelsen har gjennom alle tider blitt kanalisert til skolen, enten det har handlet om opplæring i renslighet eller tannpleie, vaksinering eller veiing.

Jorunn Spord Borgen Privat

Dusjingen på skolen var i sin tid del av et større dannelsesprosjekt som handlet om opplæring i hygiene. Svært få hadde eget bad, og badet i varmt vann kun en håndfull ganger i året. Rundvask over et vaskevannsfat var ellers vanlig og godt nok.

Gro Rugseth unknown

Argumentene for å knytte dusjingen til gymnastikkfaget, handlet om ny kunnskap om hudens porer som åpnet seg under svetting og utsondret bakterier og skitt. Skitten måtte vaskes bort for å hindre smitte og sykdom.

Dusjer vi for ofte?

I dag vil mange hevde at vi snarere er for renslige, at vi dusjer for ofte.

Riktignok blir de fleste av oss litt svette av ulike ting i hverdagen. Vi sykler og går, leker i parken, lufter hunden eller handler i varme butikker, men dagen starter eller avsluttes gjerne i dusjen og tøyet vi bruker er hentet rent fra vaskemaskin og tørketrommel.

Etter trening velger svært mange, både barn, unge og voksne å dusje hjemme fremfor i fellesdusjen på klubbhuset eller treningssenteret.

  • Flere meninger? Følg Aftenpostens debattredaksjon på Facebook og Twitter
    Kroppsøving har allikevel fortsatt tøyskifte og dusjing som tidkrevende kjerneritualer. Alle må kle seg om og alle må dusje. Av de to timene kroppsøving som er satt av på timeplanen er det ikke usannsynlig at opp mot en halv time går med til slike aktiviteter.
Dusjingen skygger for det kroppsøvingsfaget skal rette seg mot og stjeler tid fra et innhold mange vil ha mer av

Når barn og unge trenger at dusjingen foregår med undertøyet på, bør det spore til et fornyet blikk på praksisen. Til nå har det bare ført til bekymrede blikk på barnet. For all del, ungenes motstand kommuniserer om mye, men det tilhører en annen og større debatt om religiøse pålegg, sjenanse, skam og utidig kroppspress.

Stjeler tid fra aktivitet

Mange har stor tro på at mer kroppsøving er viktig også for slik tematikk og at skolefaget kan fremme læring og bedre helse.

For dem som trives i faget kan mer kroppsøving høres ut som en gavepakke, men det er også dokumentert gjennom forskning at faget kan erfares som svært utfordrende å delta i. Ulyst og motstand er like sentrale erfaringer fra å delta i «gymmen» som lyst og glede.

En ellers aktiv og bevegelsesglad tredjeklassing betror seg til oss om at han gruer seg til gymmen

Når en ellers aktiv og bevegelsesglad tredjeklassing betror seg til oss om at han gruer seg til gymmen, snakker han altså på vegne av mange og det gir grunn til å høre etter. Dusjingen skygger for det kroppsøvingsfaget skal rette seg mot og stjeler tid fra et innhold mange vil ha mer av. Tiden er moden for å gjøre noe med det.

Les også: Professor mener dusjing i skolen bør være frivillig

  1. Les også

    Æsj!

  2. Les også

    Fellesdusj kan være brudd på menneskerettighetene

Les mer om

  1. Debatt
  2. Barn og unge
  3. Skole

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Kjære anonym mamma. Ingen barn skal oppleve å være verdt kun en liten strek på en idrettsdag

  2. DEBATT

    Mer fysisk aktivitet i skolen redder ikke folkehelsen

  3. SPREK

    I 12 uker testet elevene en annen type kroppsøving. Resultatene var gode.

  4. DEBATT

    Aktivitetsnivået blant barn og unge er urovekkende lavt. Innfør én times fysisk aktivitet i skolen hver dag!

  5. DEBATT

    Skolen trenger mer demokrati, ikke mer terapi

  6. NORGE

    9 av 10 er positive til en times fysisk aktivitet hver skoledag