Debatt

Alle er velkommen om bord hos Norwegian

  • Lasse Sandaker-nielsen
Jeg satt selv med en klump i halsen da jeg leste beskrivelsene av hvordan Norwegian hadde nektet en mann å fly med oss fordi han hadde Downs, skriver selskapets informasjonssjef.

Vi beklager på det sterkeste at misforståelser gikk utover Stian.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

NB. Dette tilsvaret ble publisert i april 2013.

I en kronikk i Aftenposten mandag stiller Trude Trønnes-Christensen spørsmålet «Hvem skal få lov til være med i flyet deres, Norwegian?». Svaret er enkelt: Alle er velkommen om bord hos Norwegian.

Kronikken har forståelig nok skapt stort engasjement og vekket sterke følelser hos mange – også hos oss i Norwegian. Jeg satt selv med en klump i halsen da jeg leste beskrivelsene av hvordan Norwegian hadde nektet en mann å fly med oss fordi han hadde Downs. Det kan da ikke være slik at vi har nektet en mann å fly fordi han har Downs? Naturligvis ikke.

Les også

Stian (40) har Downs syndrom - ble nektet å fly

Vårt personale har forklart at de ikke kunne ta sjansen på å la Stian fly alene på en lang flytur fordi hans ledsager på flyplassen ga uttrykk for at han var hjelpetrengende. Ikke fordi han hadde Downs, men fordi han hadde andre hjelpebehov. De oppfattet det dithen at han trengte egen ledsager, slik det kreves for enkelte reisende med særskilte hjelpebehov – av flysikkerhetsmessige årsaker. Flypersonalet eller medpassasjerer kan for eksempel ikke pålegges å hjelpe andre reisende inne på toalettet.Flere tusenpassasjererreiser medNorwegianhver eneste dag og mange har spesielle behov. Det kan være barn som reiser alene, rullestolbrukere som har med seg ledsager, skoleklasser som skal på sin første utenlandstur eller godt voksne som har kraftig flyskrekk. Vi er opptatt av å møte alle med et åpent sinn og tilrettelegge for individuelle behov så godt vi kan.

Les også

Hvem skal få lov til å være med i flyet deres, Norwegian?

Vi har gjennomgått klagen fra familiens advokat og ser at det må ha oppstått misforståelser på flyplassen om Stians hjelpebehov. Vi beklager på det sterkeste at det gikk utover Stian da han kom til flyplassen sammen med sin ledsager. Vi vil naturligvis gå gjennom våre interne rutiner for å sikre at slike misforståelser ikke skjer igjen. Reisende med Downs syndrom er selvsagt velkommen om bord hos Norwegian.

Les mer om

  1. Debatt