Debatt

Til deg som sliter på skolen: Ta et friår. Skolen vil alltid være der – når du er klar for det. | Torbjørn Mohn-Haugen

  • Torbjørn Mohn-Haugen
Det ikke å fullføre videregående på normert tid er ikke verdens undergang, skriver Torbjørn Mohn-Haugen. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Jeg vil slå et slag for at den enkelte får blomstre i eget tempo. Skolen vil alltid være der – når du er klar for det.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Les også

«Du som er dødsens umotivert på skolen og vil slutte. Nå skal du høre på meg»

Slik begynner innlegget til André Askeland. Det har skapt et enormt engasjement.

Les også

Dropout-historien er til nå blitt lest av over 200.000

. Men ikke alle er enige – her får Askeland svar.

Retorikken André Askeland benytter i sitt debattinnlegg i Aftenposten provoserer meg.

André Askeland (bildet) droppet ut av skolen. Han skrev til dagens elever at de ikke må slutte på skolen. Innlegget gikk viralt. Nå svarer Torbjørn Haugen at det slett ikke er slik at alle må fullføre på normert tid – tvert imot.

Jeg sier ikke at det ikke er viktig å fullføre videregående, men i innlegget ligger det implisitt at om du ikke fullfører videregående på normert tid – ja da blir livet veldig vanskelig. Men det stemmer ikke nødvendigvis. Det ikke å fullføre videregående på normert tid er ikke verdens undergang.

Skolegang = god livskvalitet?

Er det virkelig slik at det har bredt seg en holdning i Norge om at skolegang er likestilt med en fremtidig god livskvalitet?

Er det slik at de som faller utenfor «normalitetens sirkler» er dømt til å mislykkes? Er det det du forsøker å si, André?

Torbjørn Mohn-Haugen

Du var skolelei selv, og du gikk din egen vei noen år, du fikk erfaring som selger, gjorde du ikke? Og nå tar du en bachelor, gjør du ikke?Det er viktig at vi ikke skaper et klima der alle skal passe inn i samme form. Der alle skal lide seg gjennom flere år i en institusjon der de ikke finner noen glede, og i enkelte tilfeller der skolen og alt den står for tapper individet for livskrefter.

Det er viktig at vi ikke skaper et klima der alle skal passe inn i samme form

Det er bedre for enkelte å bruke mer tid, være glad, få praktisk erfaring eller finne tilbake til læringsgleden. Jeg sier ikke at man skal lukke seg inne på rommet sitt å spille World Of Warcraft i to år, men at det må være greit å ta andre veier enn å passe inn i én form.

Manglende respekt for de svakeste av oss

For noen tar dette mer tid enn for andre, for noen kan tapet av slik skolemotivasjon føre til at mestringsopplevelsene sender en inn i en negativ spinn der det finnes en fare for at man kjenner seg utstøtt, man klarer ikke, man orker ikke.

Si ;D-innlegg: Vi som vil ha høyere enn fire i snitt må sitte med lekser til midnatt.

Les også

Jeg er bare 15 år, men jeg er utslitt allerede nå

Innlegget til Askeland skyver denne gruppen ut i kulden. Ved å skrive det han skriver, for å parafrasere Arne Klyve, kan en si at det å fullføre skolen på normert tid er blitt en normalisering – og jo flere som deltar og fullfører, desto mer livskvalitet vil vedkommende ha.

Å tenke slik eller skrive slik bygger, som Arne Klyve så presist påpeker, på en manglende respekt for de svakeste av oss, og viser en mangel på forståelse for betydningen av anerkjennelse også for de som tar andre valg. Dette kan sees på som en form for etisk vold.

Jeg har brukt mer tid, men det har også gitt meg mer

Du blir ikke sosialt ekskludert bare fordi du ikke fullfører videregående på normert tid. Du får erfaringer, og du får muligheten til å utvikle deg i et annet og i eget tempo. Jeg vet dette, fordi jeg har vært der selv.

Da jeg var sytten år hadde jeg slitt med manglende motivasjon, men presset fra foreldrene mine var der, du må fullføre, gjør det nå, før det er for seint – og det gikk ikke så bra. Jeg fikk rett og slett en stor psykisk knekk av det. Men etter å ha fått prøve meg litt rundt på forskjellige linjer og fått erfaringer på andre arenaer, fant jeg min vei tilbake til skolen og hevet karakterer i nesten alle fag.

Du blir ikke sosialt ekskludert bare fordi du ikke fullfører videregående på normert tid

Dette har ført til at jeg har fått erfaringer innenfor områder som journalistikk, grafisk design og filosofi – og nå har jeg snart fullført en mastergrad i pedagogikk.

Ja, jeg har brukt mer tid enn gjennomsnittseleven – men det har gitt meg noen viktige dimensjoner og livserfaringer på godt og vondt som jeg i dag absolutt ikke ville vært foruten.

Skolen vil alltid være der, når du er klar for det

Jeg vil heller slå et slag for at den enkelte får blomstre i eget tempo.

De fleste blomstrer og forstår at utdanning er viktig etter hvert – men om det å skulle bruke press og bruke skremselstaktikker, slik jeg oppfatter at Askeland, gjør er i beste fall ignorant og i verste fall basert på en grunnleggende mangel på forståelse av at folk faktisk er forskjellig.

Så du som sliter på skolen nå, om du som sitter og lurer på hvorfor du sakte men sikkert kjenner på en manglende mestring:

Ta deg et friår eller to, opplev verden, opplev å finne deg selv, opplev mestring på andre arenaer. Skolen vil alltid være der, når du er klar for det.

Innleggsforfatter blogger på koffeinsjokk.no.Twitter: @torbjrnhaugen

_Si din mening og få med deg de viktigste og beste debattene — følg Aftenposten meninger på Facebook og Twitter_

Torbjørn Haugen har også bidratt i debatten om selvmord. Han skrev dette i høst:

Les også

Jeg har vært der, i selvmordstanker, men det finnes løsninger som er mer konstruktive | Torbjørn Mohn-Haugen

Og dette i vår:

Les også

«Pappa tok sitt eget liv. Sjokket og sorgen førte til at jeg selv prøvde å begå selvmord»

Har du sett #utenfilter? Unge mennesker forteller om det å slite – og det å fikse det. På sitt vis.

Les mer om

  1. Debatt
  2. Skole