Debatt

Osloskolen skal opp én divisjon | Tone Tellevik Dahl

  • Tone Tellevik Dahl (ap)
Vi kan ikke administrere Osloskolen opp i neste divisjon, vi må lede den, skriver byråden.

Det var ikke fordi Osloskolen ikke var god at vi fikk et nytt byråd i Oslo. Det var fordi det forrige byrådet ikke torde å tenke nytt.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Jeg har overtatt ledelsen av en osloskole i god form, med mange høyt kvalifiserte lærere, dyktige skoleledere og en sterk utdanningsetat.

Det var ikke fordi Osloskolen ikke var god at vi fikk et nytt byråd i Oslo. Det var fordi det forrige byrådet ikke torde å tenke nytt.

Gode resultater i skolen er aldri et resultat av en naturlig utvikling. Men gode resultater må heller aldri bli en sovepute.

Det hjelper ikke at Osloskolen er «best i test» i dag så lenge verden ser annerledes ut i morgen.

Det var av hensyn til fremtiden at velgerne byttet ut det forrige byrådet.

Må over fem hindre

Det nye Oslo-byrådet skal løfte Osloskolen opp i neste divisjon. Etter de første ukene som byråd, ser jeg at vi må komme over i alle fall fem hindre for å få det til:

1. Hver fjerde elev behersker ikke norsk godt nok til å følge ordinær opplæring. Vi har lavest dekningsgrad i barnehagen blant de store byene og de lengste barnehagekøene.

Tone Tellevik Dahl, Arbeiderpartiets ordførerkanidat i Oslo.
  1. I Oslo bruker vi store ressurser på å håndtere lærevansker – ressurser som vi burde brukt på å forebygge dem. 3. Oslo-elever presterer bedre enn elever i resten av landet på alle nasjonale prøver, likevel er det barn av foreldre med høyere utdanning som først og fremst drar opp Oslo-snittet.

4. Oslo vil vokse med 200.000 innbyggere de neste 20 årene. Men hvem skal bygge byen når bare 30 prosent av skoleelevene her søker yrkesfag og under halvparten gjennomfører de fleste av yrkesfagene?

5. Oslo har Norges fremste kunnskapsmiljø ved universitetet, høgskolene og forskningsinstituttene. Men forbindelser mellom kommunen og kunnskapsmiljøene er unntaket – ikke regelen.

Flere verktøy i kassen

Hvis vi skal løfte Osloskolen opp i neste divisjon, må vi legge flere verktøy i kassen til dem som faktisk skal gjøre jobben.

I motsetning til det avgåtte byrådet mener vi alle må få plass i barnehagen før de begynner på skolen.

I motsetning til det avgåtte byrådet mener vi også at skolen trenger bedre tid til læring og større handlingsrom til å følge opp den enkelte elev.

Det var ikke fordi Osloskolen ikke var god at vi fikk et nytt byråd i Oslo. Det var fordi det forrige byrådet ikke torde å tenke nytt.

Derfor skal vi ansette minst 200 nye lærere på 1.–4. trinn på skolene med det største behovet.

Ved at vi dessuten velger å fullfinansiere alle nye skoleplasser, reverserer vi forrige byråds kutt i skolebudsjettene. I tillegg skal Osloskolen komme tettere på byen og kunnskapsmiljøene.

Når det nye byrådet har høyere ambisjoner for Osloskolen enn det forrige byrådet, må vi også gi dem som skal gjøre jobben større mulighet til å bruke den kompetansen, erfaringen og kreativiteten de faktisk har.

Vi kan ikke øke forventningene til de viktigste aktørene i Osloskolen uten samtidig å gi dem økt myndighet.

Derfor har jeg fra dag én vært tydelig på at rektor skal få mer tillit og bedre tid til å utøve et aktivt pedagogisk lederskap.

Vi kan ikke administrere Osloskolen opp i neste divisjon, vi må lede den.


Lese mer om Osloskolen?

140 rektorer i Osloskolen skriver: :

Les også

«Vi er luta lei av å bli mistrodd, beskyldt for juks og for å svikte de svakeste»

Cecilie R. Haugen og Tine A. Hestbek, dosent i pedagogikk:

Les også

140 rektorer «slår ring om Osloskolen». Det er en tynn tillitserklæring

40 Oslo-lærere ønsker en konstruktiv debatt velkommen:

Les også

140 rektorer vil ikke lytte

Professor Jan Ubøe:

Les også

Målstyring er gått ut på dato, og det finnes bedre alternativer

Få med deg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Oslo-skolen
  2. Debatt
  3. Skole og utdanning
  4. Skole
  5. Oslo