Debatt

Det går bra i Operaen

  • Tillitsvalgte ved Den Norske Opera & Ballett

Tre likestilte direktører er en lite gjennomtenkt ledelsesmodell.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

I løpet av de siste ukene har det vært flere debattinnlegg i ulike medier om tilstanden til Den Norske Opera & Ballett. Operasjef Per Boye Hansen, med hjelp av musikkanmelder i Dagbladet Ståle Wikshåland og Bernd Loebe ved Deutsche Opernkonferenz, er blant dem som har uttalt seg.

De ansatte ved Den Norske Opera & Ballett kjenner seg ikke igjen i denne fremstillingen. Ja, Operaen har lenge vært underfinansiert, og noen gode ledere slutter litt tidligere enn kanskje ideelt sett ønsket. At organisasjonen likevel klarer seg så bra som den gjør, er et sunnhetstegn og et tegn på at Den Norske Opera og Ballett er godt organisert.

Det er ikke noe rart i at tyske operasjefer tror at lederskifter fører til krise. I Tyskland er et lederskifte normalt forbundet med store utskiftinger og forandringer og fører ikke sjeldent til skandaler. Slik er det ikke hos oss.

Medlemmene i Deutsche Opernkonferenz er noen av verdens beste operahus med en fantastisk historie og en stolt tradisjon. Det har de ikke nødvendigvis blitt på grunn av ledelsesstrukturen. Kanskje er til og med denne strukturen en del av tradisjonen som er til hinder for nødvendig utvikling og med fordel kunne trengt fornying?

Dyktige og motiverte ansatte

Den Norske Opera & Ballett består av mange svært dyktige og høyt motiverte ansatte med mye forskjellig kompetanse. Det er viktig at de ansattes kompetanse er representert i toppledelsen.

Per Boye Hansen har vært en dyktig og kunnskapsrik operasjef. Det er skuffende at han tar til ordet for en særdeles lite gjennomtenkt ledelsesmodell med tre likestilte direktører der ikke engang musikken er representert.

Opera- og ballettkunsten blir til i synergien av de forskjellige fagområdene. Samspillet mellom musikk og scene med både regi, koreografi og teknikk skal formidles innenfor økonomiske rammer. Administrerende direktør har ansvaret for at samspillet lykkes. Det er det som ligger til grunn for ledelsesstrukturen for Den Norske Opera & Ballett.

Vi gleder oss til å fortsette å levere, sammen med så vel nåværende som fremtidig sjefer, opera- og ballettforestillinger samt konserter på høyt nivå til vårt fantastiske publikum.

Jan Koop, Musikernes Fellesorganisasjon; Kristoffer Ringerike, Film- og Teaterteknisk Forening; Knut Brotnow, Norsk Tjenestemannslag; Espen Langvik, Norsk Lektorlag; Trygve Ørjansen, Norges organisasjon for ingeniører og teknologer.


Tidligere i denne debatten:

Få med deg debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

Klassisk

Nyhetsbrev Annenhver uke deler Maren Ørstavik anmeldelser, tips og nyheter fra den klassiske musikkens verden, både i inn- og utland.

Les mer om

  1. Den Norske Opera & Ballett
  2. Tyskland
  3. Dagbladet
  4. Musikk
  5. Kultur