Hvordan redde «Hylla» uten å sinke togene
Det finnes en løsning som gir plass til både hus og jernbane.
Bane Nor ønsker å legge om sporene i Brynsbakken, der hvor Gjøvikbanen kommer inn på Hovedbanen og Gardermobanen. I Bane Nors løsning må hele «Hylla» rives for å gi plass til sporomleggingen. «Hylla» er en veistump med verneverdig trehusbebyggelse som utgjør en del av Vålerenga.
Denne raseringen av verneverdig trehusbebyggelse har ført til mange protester, men Oslo-politikerne følte seg likevel tvunget til å vedta reguleringsplanen. De ble fortalt at «Hylla» sto i veien for jernbanen.
Men er det slik? Eller finnes det en løsning som gir plass til både hus og jernbane?
Svaret er faktisk ja. Et kinderegg er funnet. Hovedgrepet i løsningen er å legge Gjøvikbanen i en kulvert (som er en kort tunnel) og legge utgående Hovedbane oppå.
På denne måten kan bredden på korridoren halveres ved «Hylla». I figuren under er jernbanekorridoren vist i hvitt og «Hylla» i gult. Det er plass til begge.
En kulvert høres dyrt ut, men denne løsningen er faktisk svært mye billigere enn Bane Nors alternativ. Følgende tiltak og kostnader utgår:
- ekspropriasjon av husene på «Hylla»
- riving/flytting av husene på «Hylla»
- riving av veibro ved Enebakkveien (markert med gult)
- bygging av ny gangbro over Hovedbanen (til erstatning for veibroen)
Det er også en stor tidsgevinst i denne løsningen, og togreisende med Hovedbanen vil slippe buss-for-tog-løsninger i lange perioder.
Utformingen av kulverten er et kritisk punkt. Bunn i kulverten må ligge i riktig høyde for Gjøvikbanen, og sporene må ikke komme i konflikt med Vålerengatunnelen. Dette er løst i forslaget, som er beskrevet i et separat notat.
Jeg ber pent om at Bane Nor studerer forslaget og håper de lar seg begeistre!
Vil du delta i Oslo-debatten?
Har du noe på hjertet som du ønsker å dele? Send innlegget ditt til debatt@aftenposten.no.
Her finner du flere debattinnlegg om Oslo, og her kan du lese mer om hvordan du sender inn et debattinnlegg til oss.