Debatt

Feil om foreldremøte, og feil om alle «reglene». Fellesskapet tjener på fornuftige regler | Øystein Helmikstøl

  • Journalist
  • Tobarnsfar
  • Øystein Helmikstøl

Fornuftige regler og pålegg tjener fellesskapet ofte på, enten det er ideen om at det kan være smart å rullere på hvilke barn man skal ta med hjem, eller oppfordringer fra skolen om at foreldre kan bidra til at barn ikke ekskluderes fra barnebursdager, fra fellesskapet, skriver Øystein Helmikstøl. NTB scanpix

Hvorfor furter foreldre når skolen vil ha et bedre læringsmiljø, og hvorfor sutrer fagfolk når noen vil forbedre systemene for pasientbehandling? spør Øystein Helmikstøl.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

I Aftenposten torsdag refererte overlege og post.doc Bård Waldum-Grevbo fra et foreldremøte han nylig har vært på. Det var ifølge Waldum-Grevbo «nok et foreldremøte i den norske skole hvor fokus var innføring av nye regler for å oppnå rettferdighet og bedre læringsmiljø».

Her kan du lese debattinnlegget:

Les også

Aldri har jeg hatt så lyst til å kjøpe en mobiltelefon til en åtteåring som etter dagens foreldremøte

Jeg stusser på flere av overlegens faktaopplysninger i møtereferatet fra foreldremøtet, ettersom jeg var på det samme møtet. Møtereferenten gir inntrykk av at skolen nå innfører en hel rekke nye regler på flere områder. Det stemmer ikke. Jeg skriver ikke under på møtereferatet hans.

Det ble bare informert om én ny «regel»

Den eneste nye «regelen» skolen informerte om, var at fylkesmannen i august presiserte at det må være likebehandling av elevpermisjoner på alle skolene i kommunene. Reglene har vært tolket ulikt fra skole til skole. Nå blir det lik praksis og lettere å administrere.

Øystein Helmikstøl Arne Olav L. Hageberg

Ved vår skole kom det i fjor inn 206 søknader om elevpermisjoner, ifølge skoleledelsen. Det er flere enn én søknad per skoledag. 133 av søknadene gjaldt permisjoner på 1-2 dager, resten av søknadene gjaldt lengre permisjoner. Hittil i år er det kommet inn 48 søknader. Elevene har gått på skolen i 35 dager. Bakgrunnen for å stramme noe inn på praksisen om elevpermisjoner, er at politikere, skoleledere og foreldre vil at barna skal følge obligatorisk undervisning i skolen. Når ble det så alarmerende?

Når ble det så selvsagt at rektor skal bruke mye tid på å behandle mange søknader om å få slippe obligatorisk undervisning?

Hvorfor er det så viktig for foreldre å bruke tid på et felles foreldremøte på å furte over at barna deres forventes å følge undervisningen?

Reglene har et snev av fornuft

Waldum-Grevbo skriver at Bærum har kopiert en regel om elevpermisjoner fra Oslo-skolen. Er det galt i seg selv? Oslo-skolene gjør det systematisk bedre enn skoler i resten av landet. Er det umulig å tenke seg at de innimellom gjør noe fornuftig der i hovedstaden?

Jeg har også erfaring som fotballtrener, i likhet med Waldum-Grevbo. Hver uke sender trenere ut meldinger og minner foreldre om at barna må møte presist til trening, at de må knytte barnas skolisser og sørge for at ungene er ferdig tisset når de møter til trening.

Hvorfor er det lettere å furte over regler i barneskolen, enn over reglene vi følger med letthet i barnefotballen?

Det er et snev av fornuft i de mange reglene. Når treningen starter, terper trenerne et vell av internasjonale regler som gjelder på banen. Fotballtreneren hadde reagert hvis barna var mer opptatt av Clash of Clans på mobilen enn selve kampen på gresset. Treneren hadde grepet inn hvis spillerne tok uheldige mobilbilder av hverandre og la på nett i pausen.

Hva skal foreldremøtene egentlig bidra til, for hvem? Har vi svaret på det, vil færre grue seg til foreldremøtene, skrev Aase Tveito i 2011:

Les også

Hvorfor så vanskelige møter?

Hvorfor er det lettere å furte over regler i barneskolen, enn over reglene vi følger med letthet i barnefotballen?

Gode fotballtrenere klarer å behandle spillerne forskjellig selv om vi vasser i regler.

Det som er selvsagt i fotball, er omdiskutert i skolen

På foreldremøtet Waldum-Grevbo og jeg var på, ble det slett ikke informert om en ny regel om mobilbruk. Vår skoles regel om mobilbruk er nesten like gammel som offside-regelen. Det ble blant annet opplyst om at andre skoler har strengere regler enn vår skole.

I fjor var det flere uheldige episoder med elever som publiserte mobilbilder av andre elever på nett. Er det virkelig helt feil å ta sånt opp på et foreldremøte?

Foreldremøter kan være en ren pine:

Les også

Møteplagerens mekka

Man møter presist til fotballtrening, og barna bruker ikke mobil der. Det som er selvsagt i fotball, blir diskusjonstema i skolesammenheng.

Fellesskapet tjener på fornuftige regler

Waldum-Grevbo mener skoleverket og samfunnet for øvrig er på villspor om regler. Han mener regler dreper engasjement og kreativitet. Han er overbevist om at «pasientbehandling i norske sykehus kan bli bedre og mer effektiv ved å spille på fagpersoners ønske og vilje til å utføre sin jobb optimalt, enn å innføre nye pålegg.»

«Jeg er 16 år og har dysleksi. Jeg ble mobbet av læreren min i fire år.»

Les også

Lærerterror

Fagfolks ønske om og vilje til å gjøre en skikkelig jobb, trenger ikke å stå i motsetning til «nye pålegg». Som pasient har jeg lovfestede rettigheter. Nye pålegg som sikrer rettighetene mine, stemmer jeg for, selv om overleger sutrer over at de må forholde seg til dem. Nye pålegg og regler som gjør at systemet blir enda mer etterprøvbart og transparent, vil jeg ha. Det gjelder på psykisk helsefeltet og innenfor somatikken.

Fagfolks ønske om og vilje til å gjøre en skikkelig jobb, trenger ikke å stå i motsetning til «nye pålegg»

Om de er gamle eller nye: Fornuftige regler og pålegg tjener fellesskapet ofte på, enten det er ideen om at det kan være smart å rullere på hvilke barn man skal ta med hjem, eller oppfordringer fra skolen om at foreldre kan bidra til at barn ikke ekskluderes fra barnebursdager, fra fellesskapet.

Og nye pålegg som sikrer at stadig flere pasienter får bedre behandling, tjener fellesskapet.

Ikke alt som er nytt, er dumt.

Twitter: @helmik

Si din mening og se hva andre mener — følg Aftenposten meninger på Facebook og Twitter

  1. Les også

    Unngå en tom pult i klasserommet

  2. Les også

    «Salamimobbingen» eksisterer

  3. Les også

    Velkommen til Groruddalen. Her bor det vanlige folk.

Les mer om

  1. Debatt
  2. Barnefotball
  3. Barn og unge
  4. Skole

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Eliteskoler? Dyrking av enere? Fordommene mot internasjonale privatskoler må begraves | Kristine Berg

  2. KRONIKK

    To professorer skriver: Isaksens fraværsgrense er en snarvei-løsning. Noen må rydde opp før det blir for sent

  3. FAMILIE OG OPPVEKST

    Bør man gi barn lommepenger – og hva skal de dekke? Ekspertene svarer.

  4. A-MAGASINET

    Sønnen ville ikke på skolen. Så forsto foreldrene at de var en del av problemet.

  5. NORGE

    – Evnerike barn blir ofte stoppet i utviklingen sin, og bedt om å tilpasse seg undervisningen. Det er grusomt.

  6. NORGE

    Her overnatter barn på muslimsk «SFO»