Feil at bankene ikke er innovative | Thomas Midteide

Thomas Midteiede i DNB kommenterer en undersĂžkelse fra Norges handelshĂžyskole.

De store nordiske bankene utvikler noen av verdens beste banktjenester.

Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten stÄr for skribentens regning. Hvis du Þnsker Ä delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Norges handelshÞyskole (NHH) gjÞr i Aftenposten et forsÞk pÄ Ä mÄle bankenes innovasjonsevne og mener at bankene ikke er innovative. Det er feil. De store nordiske bankene utvikler rett og slett noen av verdens beste banktjenester.

Unikt i verden

Vi har nylig laget Vipps og Spare med henholdsvis 2,7 millioner og 300.000 brukere. Kundene kan fÄ svar pÄ boliglÄn pÄ to minutter, uten at menneskehender er involvert. Dette er helt unikt i verdenssammenheng.

Likevel mener NHH at DNB ikke er innovativ og at nisjeaktĂžren Sbanken ligger foran oss. All ĂŠre til fantastisk dyktige Sbanken, men de driver ikke innovasjonen i den norske finansbransjen, det er det de store bankene som gjĂžr.

Les ogsÄ:

Les ogsÄ

David Rowan pÄ A-Tech: Dette gjÞr de smarteste bedriftene for Ä omstille seg

Det internasjonale analysebyrÄet Autonomous Research har analysert bankers innovasjon. De omtaler DNB, Swedbank og JPMorgan som «digital leaders». Ikke i Norge, men i verden. De plasserer DNB i kategorien «Long term winners», det vil si en aktÞr som leder den teknologiske innovasjonen og har god mulighet til Ä vinne det teknologiske kapplÞpet.

Norges fĂžrste enhjĂžrning

Det er en enorm innovasjon innenfor finans, og mange flinke konkurrenter. Derfor har DNB et av Norges stÞrste innovasjonsmiljÞer med flere hundre spisskompetente eksperter. Vi bruker to milliarder kroner i Äret pÄ digital utvikling. Det er selvsagt ingen garanti for suksess, men Norges fÞrste enhjÞrning (teknologisk oppstartsselskap verdt over én milliard dollar) Vipps er tross alt fÞdt i dette innovasjonsmiljÞet.

Vi sitter ikke pĂ„ alle de gode ideene selv. Derfor har vi invitert flinke grĂŒndere inn og lar dem teste ut produktene sine pĂ„ kunder. Dessuten har vi etablert DNB Venture som skal investere i vekstselskaper i en tidlig fase.

DNB jobber ogsÄ med gigantene. Sammen med Facebook har vi vÊrt med pÄ Ä utvikle Workplace, og vi har utviklet et av Europas mest effektive verktÞy for boligsalg med Facebooks algoritmer.

Vi skal slÄ Meny og Kiwi

Vi er usikre pÄ hva NHH faktisk mÄler gjennom sin undersÞkelse, men innovasjonsevne er det ikke, som ogsÄ nettavisen Shifter slÄr fast. Hvis vi skal ta indeksen pÄ alvor, blir det langsiktige mÄlet vÄrt i alle fall Ä slÄ Meny og Kiwi pÄ indeksen. NHH mener disse matbutikkene knuser oss, Telenor og de andre storbankene pÄ innovasjon.

PĂ„ Twitter: @tmidteide

  • FĂžlg og delta i debattene hos Aftenposten meninger pĂ„ Facebook og Twitter