Debatt

Medierevisjonen: Fakta er god forretning | Gjermund Stenberg Eriksen

  • Gjermund Stenberg Eriksen
Nate Silver er mannen som skapte og bygget opp New York Times' blogg FiveThirtyEight – og som i 2013 brøt ut med en ny eier. Silver har videreutviklet suksessen basert på faktabasert journalistikk med hovedvekt på meningsmålinger, analyser av disse, politikk, økonomi og sport.

La oss håpe 2017 blir året da fakta slår tilbake. Det er dessuten marked for det – både lesere og penger venter.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Nate Silver er mannen som skapte og bygget opp New York Times' blogg FiveThirtyEight – og som i 2013 brøt ut med en ny eier. Silver har videreutviklet suksessen basert på faktabasert journalistikk med hovedvekt på meningsmålinger, analyser av disse, politikk, økonomi og sport.
Nate Silver er mannen som skapte og bygget opp New York Times' blogg FiveThirtyEight – og som i 2013 brøt ut med en ny eier. Silver har videreutviklet suksessen basert på faktabasert journalistikk med hovedvekt på meningsmålinger, analyser av disse, politikk, økonomi og sport.

Verden er full av irriterende positive powerpoints som kaller alle problemer «utfordringer» og de verste problemene «muligheter». Men det går an å være aggressiv optimist på faktaenes og medienes vegne.

I fjor var det mer løgn, falskhet, overdrevne påstander, manipulerende provokasjoner og klikkmotiverte vinklinger enn verden og nattesøvn tåler.

Men. Det siste året har også vært en gigantisk global markedsføringskampanje for hva verden skal med god journalistikk.

Det er lov å spekulere hardere i at frykten for en post-faktatid gjør at fakta faktisk stiger i verdi. Noe New York Times og Washington Posts markedsføring og vekst bærer bud om. Den samme muligheten gjelder for hjemlige medier.

Gjermund Stenberg Eriksen

Flertallet er ikke antifakta

Post-faktasamfunnet er et altfor stort ord og lever kun i menneskenes og medienes ytterkanter og i små bobler. Men den velbegrunnede frykten for fenomenet er en god kontrastvæske for medier og journalister som evner å utvikle folks avhengighet av og lyst på tunge fakta lett formidlet – hver dag.

  • Kan det virkelig være sant!!? Les Aftenpostens syv tips for å avsløre falske nyheter

Det er mye å lære av hvor suksessrike datajournalistikkens pionérer har vært. Også for norske medier. Og ikke som artige innslag og tilfeldige listeartikler, men som en gjennomsyrende del av mediets kultur og infrastruktur.

Medienes vegring mot endring

En av de beste eksemplene på de klassiske mediers vegring mot endring og datajournalistikk er Ezra Klein og Vox.com.

Klein vokste til en betydelig skikkelse innen politisk journalistikk da han utviklet Wonkblog for Washington Post. En merkevare som tilbød datadreven journalistikk, hvor fakta, forskning og analyse skulle gjøre en kavete og kompleks verden mer forståelig. Og ikke minst: på en overbevisende måte.

Klein ønsket å utvikle formatene på sin formidling og stilte krav til Washington Post om mer penger og folk, men fikk det ikke.

Kort tid etter gikk han over til et mindre mediekonsern, Vox Media, hvor han startet Vox.com med seg selv som sjefredaktør.

Dette var i 2014. I desember 2015 var verdien av Vox' medieimperium dobbelt så stor som verdien av Washington Post, en av verdens best drevne klassiske aviser.

Det samme har skjedd i The New York Times, hvor en underblogg – FiveThirtyEight – bygger seg opp til en av de mest leste, delte og siterte for så å bryte ut og rendyrke sin forkjærlighet for fakta fremfor alt.

Endring i format

Dette er ikke å finne opp kruttet på nytt. Det er å fornye- og forsterke våpenet.

Dersom man ser på det som i min bok er de tre største positive nyvinningene, nettstedene Vox, FiveThirtyEight og Huffington Post, har de alle endret på struktur til det bedre for sine lesere – og ikke minst: for å bli delt og anvendt der leserne er.

De viktigste grepene har vært:

  • Å tenke grunnleggende gjennom pedagogikk og retorikk med hensyn til hvordan innhold møter målgruppe.
  • Å sikre løpende bruk av fakta og faktasjekk i pågående nyhetsdekning.
  • Å våge å gi bort overskriften til fornuften og ikke følelsen.

Dessuten: Vi bør la faktaene slå fra seg inne i reportasjen og ikke i kun en boks ved siden av. For ikke å snakke om muligheten til å samarbeide og dele gode faktafremstillinger på tvers av medier.

Les også:

Les mer om

  1. New York Times
  2. Medier
  3. Medierevisjonen