Debatt

Vi er i samme båt, både Hurtigruten og resten av cruisenæringen | Tor Christian Sletner

  • Tor Christian Sletner
    Vice president i Cruise Lines International Association (CLIA)

Resten av cruisenæringen har gjort minst like store investeringer i miljøvennlige løsninger som Hurtigruten, skriver debattanten. Morten Uglum

Verden blir ikke grønnere av grønnvasking.

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Meninger i teksten står for skribentens regning.

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten hamrer i kjent stil løs på «cruisegigantene» og masseturisme i Aftenposten 29. oktober. Skjeldams glansnummer er å snakke ned «cruisegigantene», samtidig som han fremsnakker sitt eget cruiseselskap Hurtigruten.

Hurtigruten er i dag eid av krevende britiske investeringsfond og trenger en sterk norsk profil som Skjeldam. Snart skal selskapet børsnoteres for å møte konkurransen fra norskeide Havila på den tradisjonsrike kystruten langs norskekysten.

Tor Christian Sletner er Vice president i Cruise Lines International Association (CLIA).

At Skjeldams cruiseturister er så spesielle at de legger igjen fem ganger mer på land enn andre cruiseturisters ca. 860 kroner, og at Hurtigrutens lokale innkjøp er tigangen i forhold til vanlige cruiserederier, faller på sin egen urimelighet. Skjeldams lek med rapporter, tall og cruiseformer kan gi forskjellige utfall. Det vet enhver med litt kjennskap til statistikk og grunnlag for beregninger.

Minst like store investeringer

Skjeldam hevder at «næringen har gjemt seg bak krav om at politikerne skal ta grep og ansvar ... og har selv knapt løftet en finger». Dette er ikke riktig. Vi er forberedt på å koble oss til landstrøm når dette er tilgjengelig langs kysten. Neste år er det planlagt utslippsfrie innseilinger til havn med batterier produsert i Bergen og de første forsøk med brenselceller på cruiseskip.

Skjeldam skal ha honnør for sitt miljøengasjement, og at selskapet under hans ledelse har gjort betydelige investeringer for å dokumentere dette. Men vi er alle i samme båt og engasjementet og investeringene er minst like store i resten av cruisenæringen. Skjeldam hamrer videre at «vi i Hurtigruten satser milliarder på en utslippsfri fremtid uten tungolje mens cruisegigantene seiler i norske verdensarvfjorder med det skitneste, billigste og mest forurensende drivstoffet som finnes på tankene».

Les også

Cruiseskipene kastes ut av Geiranger. Cruisetopp mener det vil skade Geiranger mer enn bransjen.

Benytter samme miljøteknologi

La meg minne om at Hurtigrutens skip også forurenser og benytter den samme miljøteknologien som store deler av cruisenæringen allerede benytter. Hurtigrutens fremdriftsløsninger på naturgass eller gassoljeblanding med biodiesel er gode hybridalternativer. Men litt ydmykhet hadde
vært på sin plass, siden heller ikke disse løsningene er bærekraftige i et fremtidig nullutslippsscenario.

Skjeldam burde heie på alle løsninger som testes og ikke bruke tid på å snakke konkurrentene ned. Ingen har foreløpig funnet den endelige nullutslippsløsningen – vi er alle i samme båt. Verden blir ikke grønnere av grønnvasking.

  1. Les også

    Gresk rederi får 700.000 i gebyr for svovelutslipp i norske verdensarvfjorder

  2. Les også

    Vil ha cruiseskipene vekk fra festningen

  • Følg og delta i debattene hos Aftenposten meninger på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Cruisetrafikk
  2. Cruiseskip
  3. Hurtigruten
  4. Landstrøm
  5. Fornybar energi
  6. Debatt

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Masseturismen må stanses nå. Norge lever godt uten cruiseverstingene.

  2. ØKONOMI

    Hurtigruten sikrer kriselån på 1,1 milliarder: – En dyr, men helt nødvendig løsning

  3. ØKONOMI

    Hurtigruten er for hardt rammet av krisen til å få krisehjelp fra staten

  4. ØKONOMI

    Peter Vermeij og reisefølget ble nektet å forlate Hurtigruten i Ålesund

  5. ØKONOMI

    Hurtigruten mente den fikk «døra i trynet» av Regjeringen. Nå senkes terskelen for å få kriselån.

  6. SID

    Kjernekraft kan bli avgjørende i det grønne skiftet